افزایش جمعیت گورخر ایرانی در منطقه حفاظت شده بهرام گور فارس به ۳۸۳ راس

گورخر ایرانی

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش خبرگزاری رسمی سازمان حفاظت محیط زیست ، مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس از افزایش تعدادگونه ارزشمند گورخر ایرانی در منطقه حفاظت شده بهرام گور فارس خبر داد. و با ابراز خرسندی از افزایش چشمگیر این گونه ارزشمند افزود: گور خر ایرانی پستاندار بزرگ و زیبایی  است که این گونه در لیست IUCN جزء گونه های در معرض خطر قرار گرفته است.

مهندس ابراهیمی افزود:  این جانور جز در ایران, در تمام کشورهایی که روزی پراکندگی داشته ,منقرض شده و آخرین بازمانده آنها در دو جمعیت مجزا, یکی در انتهای شمالی بیابان مرکزی ایران , در پارک ملی توران و دیگری در انتهای جنوبی آن , منطقه حفاظت شده بهرام گور پراکندگی دارند. این وضعیت مسئولیت سنگینی را برای نگهداری آخرین تعداد از این گونه در دنیا, بر دوش ما گذاشته است. خوشبختانه با تلاش شبانه روزی محیط بانان عزیز و اجرای برنامه های مدیریتی ویژه در منطقه تعداد گورخر در منطقه حفاظت شده بهرام گور به صورت چشمگیری از سال ۱۳۸۹ تاکنون افزایش یافته است .

ابراهیمی کارنامی همچنین گفت :  در حال حاضر از نظر وسعت زیستگاه و وضعیت جسمانی ، گورخر هایی که دربهرام گور زندگی میکنند  در شرایط مطلوبی به سر می برند  و رشد بیش از ۳۳ درصدی جمعیت گور خر ایرانی  در سرشماری تابستانه امسال نسبت به سرشماری سال ۱۳۸۹ گواهی بر این واقعیت است که امنیت زیستگاه  منطقه حفاظت شده بهرام گور به خوبی تامین شده و با افزایش حضور محیط بانان و تهیه و ایجاد تجهیزات و امکانات آبرسانی و غذارسانی به این حیات وحش شرایط جهت زاد و ولد و زندگی آرام این گونه ارزشمند فراهم شده و خوشبختانه  مراقبت های لازم از این گونه صورت گرفته و  علوفه و غذای کمکی  مورد نیاز در فصول سرد و خشک تامین شده است.

مهندس ابراهیمی نقش مشارکت جوامع محلی ،تشکل های مردم نهاد و رسانه ها  را در رشد جمعیت آن اثرگذار دانسته واز همکاری بی شائبه دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با محیط زیست در  برخورد قاطعانه  با شکارچیان و صیادان تشکر نمود و افزود: برای جلوگیری از انقراض این گونه ارزشمند مطالعات جامعی  در استان فارس انجام شده و  در طرح مذکور به دنبال زیستگاه مطلوب و مناسب دیگری  در استان فارس جهت پرورش گورایرانی هستیم که به همین منظور سایتی با هدف بهره برداری در احیا ،تکثیر و پرورش  گور خر ایرانی در منطقه دره باغ ایجاد شده است.

وی  در ادامه مهمترین اقدامات حفاظتی این اداره کل در جهت حفاظت از این گونه ارزشمند را علت یابی بیماریهای احتمالی این گونه ، انجام مطالعات در خصوص رفتار، وضعیت تغذیه و زیستگاه آنها و همچنین انجام تغییرات لازم بمنظور بهبود وضعیت تغذیه، ایجاد شرایط زیستگاهی مناسب تر، حفاظت بهینه و لایروبی مستمر چشمه و آبشخورهای آن و غیره … دانست که باعث گردیده تا گور خرهای استان فارس در حال حاضر از شرایط زیستگاهی بهتری برخوردار باشند.

مهندس ابراهیمی کارنامی تاکید کرد: طی سال های اخیر مطالعات و مراقبت های  خاص و جدی تری بر روی این گونه توسط کارشناسان محیط زیست صورت گرفته که از آن جمله می توان به سرشماری سالانه گونه ها  پایش ماهانه و رفع نقایص موجود در محدوده مطالعاتی و نیز تهیه ی طرح  مطالعه گونه و زیست گاه گورخرتوسط اساتید دانشگاه شیراز اشاره نمود در سالهای اخیر علیرغم شرایط نامساعد جوی و خشکسالی ها خوشبختانه  با مراقبت و پایش این منطقه آمار گور سیر صعودی داشته و بر اساس آخرین سرشماری در تابستان امسال ۳۸۳راس  در منطقه حفاظت شده بهرام گور رسیده است.

گفتنی است  گور ایرانی از نظر ظاهری شباهت زیادی به الاغ داشته ولی قدری از آن بزرگتر است. جمجمه نسبتا” کشیده ای دارد گوش های بلند, باریک و نوک تیزی دارد که از نظر اندازه حد فاصل گوش های اسب و الاغ می باشد . دم نیز بلند است و از موهای کوتاهی پوشیده شده است , ولی در قسمت انتهایی دم موها به تدریج بلند می شوند پوشش زمستانی نسبتا” بلندتر و رنگ آن هم قدری تیره تر , تقریبا” خاکستری متمایل به قهوه ای است . رنگ موهای انتهای دم , اطراف سم و انتهای گوش سیاه رنگ است . نوار قهوه ای رنگی درناحیه ستون مهره ها وجود دارد. این نوار از بالای سر شروع شده و تا انتهای دم ادامه دارد. درناحیه گردن نیز یال کوتاه و برافراشته ای به رنگ قهوه ای تیره وجود دارد .همچنین درسطح داخلی دست ها تکه پوست گرد و سیاه رنگی که فاقد مو است مشاهده می شود

+30
0
  

1 دیدگاه

  1. امیر می‌گوید:

    میخواستم بدانم این دوگروه مجزا دوزیر گونه هستند وسئوال دیگرم این بود که گورهای ایرانی همان الاغهای وحشی که در اسیای مرکزی تبت ومغولستان هستند مباشند یا گونه جداگانه دیگری هستند

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>