تصویر برداری از یوزپلنگ، کفتار، گرگ، شغال، گربه وحشی، روباه و سمور سنگی در میاندشت

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران:به گزارش انجمن یوزپلنگ ایرانی، نتایج اولیه کارگذاری دوربین های تله ای در پناهگاه حیات وحش میاندشت نشان دهنده زادآوری یوزها در سال جاری می باشد. براین اساس، در یکی از شبهای مردادماه از یوز ماده بالغی عکسبرداری شده که برای نوشیدن آب سر یکی از آبشخورهای منطقه آمده است. با این حال، علی رغم آنکه تمامی منابع آبی این منطقه مجهز به دوربین های تله ای دیجیتال شده اند، طی یک ماه نخست دوربین گذاری تنها یک بار حضور این جانور سر منابع آبی ثبت شده است. بررسی وضعیت ظاهری این جانور نشان از آن دارد که این ماده دارای توله بوده و به توله های خود شیر می دهد. با توجه به علائم و نشانه های ظاهری، حدس زده می شود که این جانور حداقل ۲ توله باید داشته باشد. این تصویر نشانه ارزشمندی از بقای این جانور در شمال شرقی ایران می باشد.

بررسی های صورت گرفته طی سالهای گذشته در میاندشت نشان داده که تابحال حداقل ۳ خانواده از یوزها طی این سالها در میاندشت حضور داشته اند که معمولا هر یک دو توله داشته اند. تنها یک بار در سال ۱۳۸۳ طی نخستین دوره کارگذاری دوربین های تله ای در میاندشت، از یک توله یوز تنها عکس گرفته شد.

غیر از یوزپلنگ، از شش گوشتخوار دیگر نیز عکس گرفته شده است که عبارتند از: گرگ، کفتار، شغال، روباه، گربه وحشی و سمور سنگی. این برنامه پایش به صورت مشترک توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی، اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی و پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی تا پایان تابستان سال جاری ادامه خواهد داشت و درصورت ثبت مجدد تصویر یوز همراه با توله هایش، تصاویر آنها برای علاقمندان اطلاع رسانی خواهد شد. این برنامه در ادامه برنامه پایش ملی یوزپلنگ آسیایی که در زمستان سال ۱۳۹۰ در مناطق استان یزد و در بهار سال جاری در عباس آباد نایین با همکاری پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و مؤسسه پانترا اجرا گردید، در حال انجام است. پس از پایان بررسی وضعیت جمعیت یوزپلنگ در میاندشت، دو منطقه وسیع راور و نای بندان در پاییز و زمستان سال جاری مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت، تا همزمان با پایان سال ۱۳۹۱، بتوان قضاوت علمی قابل اتکایی درخصوص جمعیت یوزپلنگ در ایران ارائه داد.

یوزپلنگ آسیایی- پناهگاه حیات وحش میاندشت

کفتار راه راه - پناهگاه حیات وحش میاندشت

گرگ - پناهگاه حیات وحش میاندشت

گربه وحشی - پناهگاه حیات وحش میاندشت

سمور سنگی - پناهگاه حیات وحش میاندشت

+249
0
  

11 دیدگاه

  1. مازیار می‌گوید:

    خیلی تصاویر زیبا بود ممنون

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 4

  2. امیر می‌گوید:

    برخلاف تصاویر دیگری که قبلا در ایران تهیه شده بود وضوح وزیبایی خوبی داشت با ادامه تحفیقات شاید گونه های دیگری کشف شود

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 2

  3. سعیده بلالی می‌گوید:

    اولین باری است که از این سایت دیدن میکنم.تصاویر ومطالبتان بسیار عالی است.به امید توفیق روزافزونتان.

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 2

  4. شهرام می‌گوید:

    فقط چقدر حیوانهای بیچاره ضعیفند.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 2

  5. هادی می‌گوید:

    تصاویر بسیار زیبا بودن.
    امیدوارم همه گونه های جانوری ایرانی که تا الان موندن و ما میتونیم از دیدنشون لذت ببریم تا ابد بمونن و به سرنوشت ببر مازندران و شیر ایرانی و گور ایرانی دچار نشن.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

  6. مجتبی می‌گوید:

    تصاویر ومطالبتان بسیار عالی است.به امید توفیق روزافزونتان

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 3

  7. payam می‌گوید:

    بد نبود

    داغ Thumb up 2 Thumb down 8

  8. کامران می‌گوید:

    سلام.با سپاس از تصاویر ومطالب مفید دروبلاگ شما.. متاسفانه ناآگاهی های عمومی و دسترسی آسان به اسلحه وسود جویی برخی افراد سودجوو ناباب محیط زیست وحیات وحش کشور عزیز ما را به بحران کشانده است.ودر این برهوت بی خیالی مسئولین مربوطه ورسانه های عمومی .زحمات امثال شما واقعا قابل تقدیر است….پاینده باشید.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  9. سعیده می‌گوید:

    کفتار تا۱۰۰ کیلو را بلند می کند

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  10. کاره می‌گوید:

    تصاویر بسیار زیبا وجذابی بود به امید روزی که مسولین با گذاشتن برنامه های سودمند در تلویزیون ورادیو ومدارس برای فرهنگ سازی واشنا کردن مردم با حیات وحش واینکه أین موجودات چقدر ارزشمند ودوست داشتنی هستند باشیم

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  11. احمدرضا نقابی می‌گوید:

    با سپاس فراوان از زحمات سازمان محیط زیست و محیط بانان

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>