ثبت تصویر شگفت انگیز از ۳ توله یوزپلنگ آسیایی به همراه یوز مادر در پناهگاه حیات وحش میاندشت

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش انجمن یوزپلنگ ایرانی: بالاخره پایش علمی پناهگاه حیات وحش میاندشت به نتیجه ای باورنکردی رسید: حضور سه توله یوز همراه با مادر! تصاویر متعدد در دو آبشخور در این منطقه نشان از سلامتی و شرایط جسمانی مناسب این توله یوزها دارد. و چنین خانواده ای باعث امیدواری کارشناسان به بقای یوز در این منطقه شده و لزوم توجه ویژه به این منطقه را نشان می دهد. در مرداد ۱۳۸۹ نیز یک ماده یوز همراه با دو توله توسط محیط بانان منطقه مشاهده شدند که توسط کارشناسان نیز آثار آنها رؤیت گردید. بررسی ها نشان از اهمیت بالای پناهگاه حیات وحش میاندشت برای زادآوری و بزرگ نمودن توله ها دارد.

یوزپلنگ ایرانی معمولا بطور متوسط ۲ توله همراه دارد که این تعداد کمتر از یوزهای آفریقایی است. موارد متعددی از خانواده های یوزپلنگ در کشور در دست می باشد که در ماه های نخست، یوز مادر سه توله همراه داشته ولی طی ماه های سال نخست یکی از توله ها ازبین رفته و تنها دو توله به سن بلوغ می رسند. برهمین اساس، نگرانی برای ازبین رفتن حداقل یکی از توله ها وجود دارد، هرچند که معمولا به صورت طبیعی رخ داده و کمتر ناشی از عوامل انسانی است.

پناهگاه حیات وحش میاندشت که در سالهای ابتدایی دهه ۱۳۸۰ کمتر از ۳۰۰ راس آهو داشت، با افزایش حمایت و فعالیتهای حفاظتی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، درحال احیا بوده و از سال ۱۳۸۲ تاکنون، بیش از ۵۰ بار یوزپلنگ در آن مشاهده شده و جمعیت آهو در این منطقه افزایش چشمگیری داشته است. طی این سالها، در چهار نوبت انجمن یوزپلنگ ایرانی با همکاری اداره حفاظت محیط زیست جاجرم به انجام پایش جمعیت گوشتخواران در این منطقه با استفاده از دوربین های تله ای پرداخت. برهمین اساس، در سال ۱۳۸۳ در دو نوبت دوربین های تله ای از یوزپلنگ عکس گرفتند، لیکن به رغم افزایش دقت و میزان تلاشها،از هیچ یوزی در سالهای ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ عکس گرفته نشد. در سال گذشته در دو نوبت یوزپلنگ دوباره در میاندشت عکسبرداری شد، ولی ثبت حضور این خانواده قابل توجه ترین اتفاق در سالهای اخیر درخصوص یوزپلنگ می باشد. درعین حال، برنامه های آموزشی نیز در این سالها در جوامع محلی پیرامون این منطقه اجرا شده تا باعث آشنایی عموم مردم با یوزپلنگ گردد.

تصاویر گرفته شده از یوزپلنگ اطلاعات ارزشمندی را در اختیار کارشناسان قرار می دهد. یوزها دارای خالهای منحصربفردی هستند که تصویر آنها کمک به شایانی سرشماری این گونه می کند. درعین حال، این تصاویر ساختار جمعیت یوزها و زادآوری آنها را نشان می دهند. به علاوه، لزوم سرکشی به دوربین ها باعث توجه و شناسایی بخشهای مختلف منطقه توسط کارشناسان و محیط بانان می گردد.

نتایج کارگذاری دوربین های تله ای در مناطق مختلف نشان از پایین بودن جمعیت یوزپلنگ در اکثر مناطق ایران دارد. با این حال، ثبت حضور چنین خانواده نسبتا بزرگی از یوزپلنگ در این منطقه دشتی ماهوری خبری بسیار دلگرم کننده در آستانه ۹ شهریور ماه، روز حفاظت از یوزپلنگ می باشد. تلاش ها همچنان برای یافتن آثاری از یوزهای احتمالی دیگر در این منطقه تا اوایل پاییز ادامه دارد.

+238
0
  

5 دیدگاه

  1. شکارچی دلسوز وعاشق می‌گوید:

    خدایا شکر انشالله بیشتر شوند

    پر طرفدار Thumb up 47 Thumb down 2

  2. حسین می‌گوید:

    تو رو خدا مواظبشون باشید دوباره نرن زیر ماشین

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 2

  3. شهیاد می‌گوید:

    جای بسیار خوشحالی داره ، واقعا زیبا اند
    به امید روزی که زندگیشون راحت بشه و بهشون اهمیتی بدیم

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 1

  4. داوود می‌گوید:

    امیدوارم که به همین ترتیب به جمعیت یوز اضافه بشه.افتخاری برای ماست.

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 0

  5. طاهره می‌گوید:

    من عاشق همه موجودات زنده روی زمینم البته از نوع حیوانش فقط امیدوارم یک سری از آدمهای که چشمشون تا نوک بینیشونو میبینه از روی خود خواهی دست به کشتن این موجودات نزنن اونهم این یوزهای زیبا

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>