پناهگاه حیات وحش شیراحمد

نقشه ماهواره ای:

 

مشخصات و شرایط جغرافیایی:

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: منطقه شیر احمد در سال ۱۳۷۵ بعنوان منطقه شکار ممنوع اعلام و پس از آن براساس مصوبه شماره ۲۲۷ شورای عالی محیط زیست مورخ ۱۳۸۱/۳/۲۱ با وسعت ۲۲,۸۴۷ هکتار به پناهگاه حیات وحش شیراحمد ارتقا یافت.

پناهگاه حیات وحش شیراحمد در استان خراسان رضوی و در فاصله ۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر سبزوار واقع شده است. وضعیت توپوگرافی منطقه بصورت دشتی، کویری و تپه ماهور بوده و دارای حداقل ارتفاع ۹۱۵ متر و حداکثر ارتفاع ۱۳۸۰ متر می باشد.

میانگین درجه حرارت سالیانه در این منطقه معادل ۱۴ درجه سانتی گراد است و میزان بارندگی سالیانه آن حدود ۱۷۵ میلی متر می باشد.

منابع آب:

رودخانه کال شور که حدود ۲۵ کیلومتر از مرز شمالی منطقه را در بر می گیرد تنها منبع دائمی آب پناهگاه حیات وحش شیراحمد می باشد. این رودخانه که در سال های پرآبی از دبی نسبتا خوبی برخوردار است علاوه بر اینکه مورد استفاده وحوش منطقه قرار می گیرد همه ساله پذیرای صدها پرنده مهاجر می باشد.

چشمه آوش مهمترین چشمه منطقه است که دبی پایه آن بیش از ۳ لیتر در ثانیه می باشد. چشمه چاه طبق و قنات شیراحمد از دیگر منابع اصلی آب این منطقه به شمار می آیند.

گونه های شاخص جانوری:

شاخص ترین گونه جانوری این منطقه آهو می باشد. در پناهگاه حیات وحش شیراحمد براساس آخرین سرشماری در آذرماه ۱۳۹۰ حدود ۲۵۳۳ راس آهو شمارش شده است. جنگل تاغزار که جزو محدوده امن پناهگاه حیات وحش شیراحمد می باشد، محل زایمان آهوان به شمار میرود.

پستانداران: آهو، گرگ، روباه، کاراکال، جبیر، خرگوش، سنجاب زمینی، هامستر دم دراز، خارپشت ایرانی، خفاش بال سفید

در سایت تکثیر و پرورش در اسارت جبیر در شیراحمد هم اکنون حدود ۶۰ راس جبیر نگهداری می شوند.

خزندگان و دوزیستان: آگامای قفقازی، سوسمار دم دراز ایرانی، جکوی پلنگی ترکمنی

پرندگان: هوبره (تعداد ۴۸ قطعه طی آخرین سرشماری)، عقاب شاهی، عقاب طلایی، کرکس، دلیجه، سارگپه، بالابان، کبک، شاه بوف، سهره و پرستو

همچنین رودخانه کال شور محل مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان آبزی چون بوتیمار، حواصیل، خوتکا، اردک سرسبز و آنقوت به شمار می آید.

تعارضات و تهدیدهای منطقه:

مهمترین تهدید شیراحمد چرای بیش از حد دام اهلی در محدوده پناهگاه می باشد که در همین راستا ۴۰۰۰ هکتار از محدوده امن پناهگاه به منظور جلوگیری از ورود دام اهلی و تخریب پوشش گیاهی فنس کشی شده است.

کمبود آب و علوفه در زمان خشکسالی که گاها باعث خروج آهوان از منطقه و ورود آنها به مناطق ناامن و مسکونی میگردد و شکار غیرمجاز از دیگر عوامل تهدید کننده پناهگاه حیات وحش شیراحمد به شمار می روند.

رخدادهای منطقه:

- دستگیری شکارچیان ۵ راس آهو در بهمن ماه ۱۳۹۱ (لینک مرتبط)

- کشف ۳ بره آهوی زنده گیری شده در خردادماه ۱۳۹۲ (لینک مرتبط)

- کشف بره آهوی زنده گیری شده در تیرماه ۱۳۹۲ (لینک مرتبط)

- دستگیری شکارچیان یک راس آهو در مرداد ۱۳۹۲ (لینک مرتبط)

تصاویر پناهگاه حیات وحش شیراحمد:

جبیر منتقل شده از یزد پس از رها سازی در سایت تکثیر شیراحمد

تصویر کشف شکار غیر مجاز ۵ راس آهو در بهمن ۱۳۹۱


+106
0
  

5 دیدگاه

  1. شوکا می‌گوید:

    فوق العاده بود
    درود بر عکاس عزیز خوش ذوق

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 2

  2. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    عا لى ست
    ممنون محیط بان

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  3. بیولوژیست بودم می‌گوید:

    با سلام و تشکر بابت عکسها و اطلاعات خوب
    به نظر من عکس شماره ۱۵ ، مربوط به آگامای قفقازی نبوده، بلکه مربوط به یک آگامای سینه سرخ یا همون آگامای خراسانی نر هست، (Laudakia Erythrogastra) که در شمال شرقی ایران، شمال غربی افغانستان و جنوب ترکمنستان پراکنش داره و به دلیل مطالعه کم روی این گونه، طبیعی هست که با گونه های هم جنس خودش اشتباه گرفته بشه!!
    موفق باشید

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  4. mt می‌گوید:

    میگفتن که آهو های اینجا در حال نابودی هستن

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  5. امیر می‌گوید:

    اهوهای این دشت غذایی برای خوردن ندارند و از گشنگی دارن هلاک میشن ای کاش مردم در غالب نزر برای این اهوها یونجه تهیه میکردند

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>