پناهگاه حیات وحش زریوار

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): تالاب زریوار طی مصوبه شماره ۳۰۴ شورای عالی محیط زیست در سال ۱۳۸۸ بعنوان پناهگاه حیات وحش به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.

تالاب زریوار با مساحت ۳۲۹۲ هکتار در حاشیه غربی شهر مریوان در استان کردستان قرار دارد.

این تالاب در ارتفاع ۱۲۸۵ متری از سطح دریا قرار دارد. حجم تقریبی آب تالاب حدود ۳۰ میلیون مترمکعب برآورد شده و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می‌شود.

طول دریاچه زریوار حدود ۵ کیلومتر و عرض آن حدود ۶/۱ کیلومتر است. وسعت تالاب به‌دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل عمق آن حدود ۲ متر و حداکثر ۶ متر گزارش شده است.

زریوار مریوان بیست‌وسومین عضو تالاب کنوانسیون رامسر است.

تالاب زریوار که در زبان کردی منطقه «زریبار» خوانده می‌شود و از دریاچه‌های کم نظیر  آب شیرین در جهان به شمار می‌رود.

آب دریاچه، شیرین و از تعدادی چشمه‌های کف‌جوش و نزولات جوی تأمین می‌شود. سطح آب دریاچه بیشتر زمستان‌ها کاملا یخ می‌بندد.

گونه های جانوری:

اکنون نزدیک به ۹۷ نوع پرنده، ۳۱ گونه پستاندار، ۱۳ گونه خزنده و ۱۱ نوع ماهی در تالاب بین‌المللی زریوار مریوان شناسایی شده‌اند.

گونه ­ای مار ماهی و گونه ای شنگ از جانوران شاخص تالاب محسوب می شوند.

سگ آبی، روباه، خوک وحشی، خرگوش، گراز و نوعی گربه وحشی مهم‌ترین گونه‌های پستاندار این تالاب هستند.

همچنین گونه های متعددی از ماهیان بومی مانند سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی، سس ماهی، شاکولی، گامبوزیا در این تالاب زیست می نمایند.

تالاب به دلیل مهاجرت فصلی تعدادی زیادی از پرندگان به عنوان یک اکوسیستم آبی مهم در چرخه حیات منطقه اهمیت دارد.

اردک سرحنایی و سرسبز، اگرت‌ها، بوتیمار بزرگ و کوچک، انواع چنگر، پرستوهای دریایی، کشیم بزرگ و کشیم کوچک، کاکائی‌ها، حواصیل خاکستری، خوتکا، گیلار و پرندگان شکاری همچون سنقر تالابی و دلیچه از جمله پرندگان با اهمیت و ارزشمند بومی و غیربومی این تالاب به شمار می‌آیند.

پوشش گیاهی:

از گونه های گیاهی دریاچه زریوار می‌توان به گیاهان شناوری چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه‌هایی از گیاهان خاردار و از گیاهان حاشیه‌ای می‌توان به‌گونه‌های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت‌بند، پیچک‌ها، لویی، بزواش، جگن و نعناع اشاره کرد.

تصاویر:

+57
-1
  

3 دیدگاه

  1. پالنگ می‌گوید:

    تالاب آب شیرین زریبار (به کردی: Zrêbar, Zrêwar) در فاصله ۳ کیلومتری غرب شهر مریوان، در کردستان ایران و از مکان‌های دیدنی و گردشگری این استان است. آب تالاب شیرین است و از تعدادی چشمهٔ کف‌جوش و بارش تأمین می‌شود. در بیشتر زمستان‌ها سطح دریاچه کاملاً یخ می‌بندد. این تالاب در طول جغرافیایی ′۸°۴۶ و عرض جغرافیایی ′۳۲°۳۵ و ارتفاع ۱۲۸۵ متری از سطح دریا واقع گردیده‌است. طول دریاچه زریوار حدود ۵ کیلومتر و عرض آن حدود ۱٫۶ کیلومتر است. وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداکثر عمق آن ۵/۵ متر است.
    این تالاب بزرگ‌ترین و زیباترین دریاچه‌ی آب شیرین باختر ایران [۱] و یکی از منحصر به فردترین دریاچه‌های آب شیرین در جهان بشمار می‌رود و کلیه شرایط جامع یک تالاب بین‌المللی را داراست و حتی مواردی از رفتار و عملکرد برخی از موجودات مشاهده می‌گردد که تاکنون مطالعه و یا اعلام نشده‌است که نیاز به بررسی بیشتر را می‌طلبد.
    حجم تقریبی آب تالاب حدود ۳۰ میلیون متر مکعب برآورد شده‌است. محیط تالاب حدود ۲۲، ۵کیلومتر و میزان متوسط بارندگی ۷۸۶ میلیمتر در سال است. رطوبت نسبی برابر ۴/۵۸ درصد و متوسط تبخیر سالیانه معادل ۱۹۰۰ میلیمتر گزارش شده‌است.
    این دریاچه به باور مردم محلی دریاچه‌ای افسانه‌ای و سرشار از رازها و داستان‌هاست. افسانه‌ای بودن دریاچه را به خودجوش بودن آن نسبت می‌دهند و با آن‌که آب آن از هیچ رودخانه‌ای فراهم نمی‌شود اما سده‌هاست که همچنان آینه‌سار آسمان آبی و ابرهایش است.[۱]

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 0

  2. سروه جوانرودی می‌گوید:

    باید اهمیت بیشتری به میزان برداشت آب از چاهها، وضعیت بهداشت و سلامت آب در بخش گردشگری و در خروجی آب که فاضلاب شهر به درون آن می ریزد داد. وگرنه با این رشد روزافزون در همه این موارد در آینده نزدیک اثری از یک اثر طبیعی و گردشگری نخواهد ماند.
    بعنوان یک دبیر زیست شناسی ساکن شهر حاضر به همکاری در این زمینه هستم. سپاس

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>