پناهگاه حیات وحش روچون

پارک ملی خبر و پناهگاه حیات وحش روچون:

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): پارک ملی خبر واقع در استان کرمان و یازدهمین منطقه ای است که در ایران عنوان پارک ملی را بخود اختصاص داده است.

این پارک در سال ۱۳۵۰با عنوان منطقه حفاظت شده و در سال ۱۳۵۴ تحت عنوان پناهگاه حیات وحش خبر و روچون مورد حفاظت قرار گرفت و در نهایت این منطقه درسال ۱۳۷۰ بعنوان منطقه گردشگری فرهنگی در سازمان فرهنگی یونسکو به ثبت رسید و در سال ۱۳۷۸ قسمت عمده این منطقه به پارک ملی ارتقاء یافت.

وسعت پارک ملی خبر ۱۴۹,۹۸۲ هکتار و وسعت پناهگاه حیات وحش روچون ۲۸,۱۷۱ هکتار می باشد.

پارک ملی خبر دارای ویژگی های استثنایی و طیف گسترده و متنوعی از چشم اندازها، رویشگاه ها، زیستگاه ها، حیات وحش و جوامع گیاهی است و همه ساله مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بخصوص شیخ نشینان حاشیه خلیج فارس قرار می گیرد.

تنوع آب و هوای منطقه سرد سیری، معتدل و گرمسیری دو تیپ رویشی ایران ـ تورانی و خلیج ـ عمانی را موجب شده به گونه ای که حدود ۴۷۰ گونه گیاهی در منطقه شناسایی شده است.

پارک ملی خبر یکی از ذخیره گاه های طبیعی بسیار با ارزش کشور است که از تنوع اقلیمی، چشم اندازهای دیدنی و گونه های گیاهی و جانوری فراوانی برخوردار است، وجود کوههای بسیار مرتفع در کنار دشتهای هموار و کم ارتفاع چشم انداز طبیعی این پارک را با شکوه، زیبا و متنوع ساخته است.

پارک ملی خبر از کوههای خشک صخره ‌ای و صعب ‌العبور، دره‌ها، تپه‌ ماهورها، جنگلهای کوهستانی، مناطق دشتی و استپی تشکیل شده که همین موضوع باعث پدید آمدن منظره ‌های متفاوتی در این پارک شده است. پارک بدلیل دارا بودن تنوع زیستی ناشی از وجود ارتفاعات، دشتهای متعدد، حوزه‌های آبخیز متنوع، اختلاف شرایط اقلیمی و سه نوع آب و هوای سردسیری، معتدل و گرمسیری در استان و کشور کم‌ نظیر است.

پوشش گیاهی:

تنوع گیاهی پارک ملی خبر و پناهگاه حیات وحش  روچون شامل ‪ ۶‬ درصد گونه‌های گیاهی کشور شامل گونه‌های نادر گیاهی مانند زیتون وحشی، انار شیطان، بنه، درمنه، قیچ، ارس و …می باشد.

در حال حاضر ساکنان اطراف پارک از منابع اقتصادی آن مانند بادام کوهی، زیره سیاه، پسته کوهی، انواع گیاهان دارویی و… بهره برداری می کنند.

گونه های شاخص جانوری:

حیات وحش غنی و متنوع پارک ملی خبر و پناهگاه حیات وحش  روچون در خور توجه و کم نظیر است به نحوی که ۱۵‬درصد پستانداران و ‪۲۰‬درصد گونه‌های پرندگان کشوررا دارا می باشد.

پارک ملی خبر و پناهگاه حیات وحش روچون زیستگاه جانورانی نظیر کل و بز، قوچ و میش، آهو، پلنگ، شاه روباه، کفتار، گرگ، کارآکال، شغال، تشی، خرگوش، خارپشت، رودک عسل خوار، گورکن و …به همراه پرندگانی نظیر عقاب طلایی، عقاب دو برادر، شاهین، هوبره، کبک، تیهو، پری شاخ، قمری معمولی، باقرقره، سینه سیاه، دلیجه و… می باشد.

تعداد بسیار کم و محدودی خرس سیاه آسیایی (گونه کمیاب و به شدت در معرض خطر انقراض) که اطلاع دقیقی از تعداد آنها در دست نیست در پارک ملی خبر و پناهگاه حیات وحش  روچون زیست می کنند.

تا سال ۱۳۴۱ گورخر ایرانی در این منطقه وجود داشته است که هم اکنون اثری از این گونه در خبر دیده نمی شود. ولی حدود ۸ راس گورخر از سایر زیستگاه ها به سایت تکثیر و پرورش گورخر ایرانی در پارک ملی خبر منتقل شده است تا در صورت ازدیاد و امکان، این گونه مجددا به منطقه معرفی و رها سازی شود.

تصاویر پارک ملی خبر و پناهگاه حیات وحش روچون:

+15
-1
  

1 دیدگاه

  1. رهام می‌گوید:

    چه فایده که دارن با واگذاری به بخش خصوصی طبیعت بکر پارک ملی خبر رو از بین می برن

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>