پناهگاه حیات وحش بیستون

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): منطقه بیستون طی مصوبه شماره ۶۶ شورای عالی محیط زیست مورخ ۱۳۵۴/۵/۲۱ بعنوان پناهگاه حیات وحش به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.

این پناهگاه با وسعت ۴۰,۶۵۱ هکتار در نزدیکی شهر کرمانشاه در استان کرمانشاه واقع شده است.

میانگین بارندگی این منطقه ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلی‌متر در سال و متوسط حداکثر دما ۳۰ تا ۳۵ درجه و متوسط حداقل دمای آن ۱۲- تا ۱۳- درجه سانتی‌گراد است.

بیشترین میزان بارندگی در فصول بهار تا پاییز بوده و تابستان خشک در منطقه حاکماست.

گونه های جانوری:

گونه اصلی پستاندار بزرگ منطقه حیات وحش بیستون کل و بز وحشی است که با جمعیتی اندک در نواحی کوهستانی و صخره‌ای پراکنده هستند.

ارتفاعات بیستون با داشتن پوشش علفی و بوته‌ای خوش خوراک و دره‌های پرآب، شکاف‌ها و پناهگاه‌های متعدد، استعداد پذیرش تعداد قابل توجهی کل و بز را دارد.

پستانداران: خرس قهوه‌ای، پلنگ، گربه جنگلی، گرگ، شغال، روباه، گراز (خوک وحشی)، جوجه تیغی، خرگوش

پرندگان: کبک، کبوتر چاهی، فاخته، دلیجه، بحری، شاهینف عقاب طلایی، کرکس، سهره، گنجشک، کلاغ معمولی، کلاغ نوک سرخ و زاغی

خزندگا و دوزیستان: آگاما، آگامای صخره‌ای، آگامای پوست شنی، شترمار استپی، تیرمار صحرایی، افعی (گرزه مار)، لاک‌پشت معمولی

پوشش گیاهی:

گونه‌های گیاهی بیستون که عمدتا بر روی ارتفاعات صخره‌ای و به صورت جوامع درختچه‌ای و بوته‌ای به چشم می‌خورند عبارتند از گونه‌هایی از افرا، نسترن، زالزالک، گون، رز، شیرسگ، باریجه، بداغ هفت کول و گونه‌های گیاهی با مصارف دارویی و خوراکی مثل بلوط و بید، شیرین بیان، جو وحشی، یونجه وحشی، کتیرا، زالزالک، موسیر، تره کوهی، انجیر کوهی، کنگر، ون، ذغال اخته، انواعی از قارچ و … نیز در بیستون رویش دارد.

تصاویر:

+115
-79
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>