پناهگاه حیات وحش لوندویل

نقشه ماهواره ای:

 

مشخصات و شرایط جغرافیایی:

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: منطقه لوندویل طی مصوبه شماره ۶۳ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) مورخ ۱۳۵۴/۵/۲۱ بعنوان پناهگاه حیات وحش به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.

پناهگاه حیات وحش لوندویل با مساحتی بالغ بر ۱,۰۷۴ هکتار در محدوده شمال غربی و غرب استان گیلان در ۲ کیلومتری شهر آستارا قرار گرفته است. طول منطقه ۱۵ کیلومتر و عرض متوسط آن ۵۰۰ متر می باشد و از شمال به اراضی سازمان سیاحان، از غرب به جاده آستارا – هشتپر، از جنوب به رودخانه لوندویل و از شرق به حریم قانونی دریای خزر محدود است.

یک سوم اراضی منطقه را سیمای تالابی و بقیه را درختچه های جنگلی شامل انار وحشی، گوجه وحشی و … به اشغال درآورده است و به سبب داشتن زمینه مساعد زیست پرندگان بویژه قرقاول مورد حفاظت قرار گرفته است.

نزدیکی پناهگاه حیات وحش لوندویل و تالاب استیل سبب می شود تا اکوسیستم خاصی شکل گرفته و مهاجرت بین دو منطقه در این حوزه انجام شود.
همانگونه که گفته شد جاده آسفالته آستارا – هشتپر در غرب اراضی این منطقه است و خود عامل مهمی در جلب مسافران برای بازدید از منطقه می باشد.

گونه های شاخص گیاهی:

انارستان های پناهگاه حیات وحش لوندویل از معدود جوامع باقیمانده در سواحل خزر است که در بخش های فراوانی براثر تجاوزات و اثرات توسعه تخریب شده است.

گونه های شاخص جانوری:

مجاورت پناهگاه حیات وحش لوندویل با دریای خزر از عوامل پشتیبانی منطقه است و در جلب گونه های مهاجر شامل قو، فلامینگو، کفچه نوک، انواع حواصیل، چنگر، انواع گنجشک سانان و … بسیار مؤثر است.

سایر گونه های جانوری لوندویل شامل روباه معمولی، گراز، سمور آبی، فک خزری، درنا و قرقاول می باشد.

در این پناهگاه یازده راس مرال نگهداری می شوند و تعدادی گوزن زرد نیز به این منطقه منتقل شده اند.

تعارضات و تهدیدات منطقه:

- واگذاری زمین از طریق هیات واگذاری در دهه ۶۰

- برداشت صدف

- دفن غیر مجاز زباله

رخدادهای منطقه:

- در سال ۱۳۹۰ دو توله خرس که مادرشان توسظ شکارچیان کشته شده بود از افراد محلی تالش گرفته شده و پناهگاه حیات وحش لوندویل منتقل شدند.

- تولد یک رأس مرال در تیرماه ۱۳۹۲ (لینک مرتبط)

تصاویر پناهگاه حیات وحش لوندویل:


+104
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>