منطقه حفاظت شده بزقوش

مشخصات و شرایط جغرافیایی:

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): منطقه بزقوش طی مصوبه شماره ۳۶۶ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) مورخ ۱۳۹۱/۱/۶ بعنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است. منطقه حفاظت شده بزقوش با مساحت ۵۰۲۱۲ هکتار در شرق استان آذربایجان شرقی و در شهرستان های میانه و سراب قرار دارد.

محدوده برقوش در تقسیمات فیتوژئوگرافیک ایران جزو محدوده ایرانی تورانی تقسیم بندی می شود.

پوشش گیاهی:

پوشش گیاهی منطقه به صورت مرتع مشجر، مرتع و گونه های مشترک مرتعی و زراعی می باشد که در اتفاعات منطقه و مرز با استان اردبیل مرتع مشجر با گونه غالب گون، نسترن وحشی، زلزالک، سقز و سیاه تلو به همراه گونه های مرتعی و درمنه بوده و گونه های همراه شامل سیر کوهی، گاو زبان، زرد پیاز، فستوک گوسفندی، آویشن، کلاه میر حسن می باشد. در همین منطقه سه گونه گون، یک گونه بادام وحشی، یک گونه سرو کوهی و یک گونه کراسوس در لیست گونه های حساس در معرض خطر تهدید قرار دارد.

در اراضی تپه ای و دشتی منطقه گونه های مرتعی غالب شامل درمنه، چاودار، جو وحشی، علف گندمی، پنجک، دانه قناری، پونه، تره تیزک، کاکوتی، خاکشیر، اسپرس، تشکر، میخک، بومادران، بابونه، بولاق اوتی، شاطرا، اسپند، دم روباهی و یولاف می باشد.

در کل از مهمترین گیاهان منطقه می توان به خشخاش، علف پشمکی، سیر کوهی، گاو زبان، زرد پیاز، انواع یونجه، فستوک گوسفندی، آویشن، کلاه میر حسن، جو وحشی و علف گندمی، پونه، کاکوتی، اسپرس، میخک، بومادران، بابونه، زرشک، قره میخ، آلوچه وحشی، نسترن، قره تیکان، چاکلانقوش، بید و دوشان آلماسی اشاره نمود.

گونه های شاخص جانوری:

پستانداران شاخص منطقه حفاظت شده بزقوش شامل سیاه گوش، خرس قهوه ای، پلنگ (مدتهاست که مشاهده نشده است)، رودک، تشی، راسو، جوجه تیغی، سمور سنگی، گراز، گرگ، روباه، خرگوش و سنجاب زمینی، خفاش نعل اسبی مدیترانه ای و انواع مختلفی از جوندگان می باشند.

مهمترین گونه های پرندگان بومی خشکزی نیز شامل پرندگان از راسته شاهین سانان و از تیره قوشیان از جمله عقاب طلایی، کورکور، کرکس، سارگپه، سنقر گندمزار و از تیره شاهینیان دلیجه و لیل می باشند. از راسته ماکیان و تیره ماکیان می توان به کبک معمولی، چیل و تیهو اشاره نمود.

—————————————————————————————————————————————————————————–

آخرین اخبار محیط زیست و حیات وحش کشور را بصورت لحظه ای و در کوتاه ترین زمان از طریق کانال تگرام دیده بان دریافت کنید.

 

+247
-76
  

9 دیدگاه

  1. من هستم می‌گوید:

    سلام.
    من اهل سرابم ولی طی تحقیقاتی که کردم،از سال ۷۰ به این ور پلنگی تو این منطقه دیده نشده.

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 10

    • آیدا می‌گوید:

      شما از کجا اینقدر مطمئن هستید؟
      باید در قسمت های مختلف شهرستان میانه تله های مخصوص برای شناسایی و وجود پلنگ های این منطقه کرد. همانطور که از اسم کوه قانکوه (قافلانتی اسم ترکی آن است که به معنی دارای پلنگی است) واقع در میانه نیز مشخص است،در این کوه احتمال وجود پلنگ وجود دارد.
      البته امیدوارم وجود داشته باشه و از گزند شکارچی ها در امان باشند
      خدا خود نگهدار این حیوانات دوست داشتنی باشد. 

      داغ Thumb up 20 Thumb down 21

  2. عباس بیگ زاده می‌گوید:

    من خودم اهل اسبفروشان هستم وبزقوش هم گه متعلق به اسبفروشان هست من تا بحال خبری از وجود پلنگ یا سیاه گوش یا کل و بز نشنیدم ولی چوپانانی که در بالاترین قسمت کوه برای چرای گوسفندان میرن وحتی شبا هم اونجا میمونن همشون وجود عقاب و گرگ و خرس را تایید میکنند اما هیچکس تا بحال پلنگ وکل و بز و… رو ندیده.

    داغ Thumb up 7 Thumb down 16

    • من هستم می‌گوید:

      اما این اظهار نظر اشتباه است چون در اطراف روستای دامنجان که در دامنه بزقوش هست کل و بز و حتی قوچ و میش ارمنی وجود دارد.
      تنها معضل بزقوش عدم وجود پاسگاه محیط بانی در آن و نیز لشکرکشی کوهنوردان میانه ای و سرابی است.
      ضمنا اسبفروشان از توابع سراب است و در نتیجه بزقوش مال سراب است به اسبفروشان.

      پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 5

  3. من هستم می‌گوید:

    کل و بز رو چرا حذف کردین؟ من خودم در این منطقه کل و بز و قوچ و میش ارمنی دیدم.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

  4. یاسر می‌گوید:

    سلام خدمت دوستان عزیز توی بزقوش ما هم سیاه گوش دیدیم هم پلنگ توی روزای عادی زیاد دید نمی شند بیشتر توی زمستان که همه جا سفید شده از برف راحتر دید میشن سیاه گوش که خیلی دیده شده پلنگ مادر با دوتا توله دیده شده بود تو کوه اطراف ما ولی میگم خیلی کم دیده میشن عکسم گرفته بودیم پاک شدش

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  5. مهدی می‌گوید:

    سلام من سرابی هستم و طبق تحقیقات من در این منطقه پلنگ وجود نداره ولی باید قوچ و میش ارمنی و کل و بز وجود داشته باشه پدر بزرگ من در حدود ۷۰ سال پیش در این منطقه قوچ و میش و کل و بز دیده بود طبق گفته های خودش.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>