منطقه حفاظت شده قمصر و برزک

نقشه ماهواره ای:

 

مشخصات و شرایط جغرافیایی:

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: منطقه قمصر و برزک در سال ۱۳۸۶ جهت احیاء محیط طبیعی و حیات وحش منطقه به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام گردید. پس از آن طی مصوبه شماره ۳۲۸ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) مورخ ۱۳۸۹/۹/۲۹ بعنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.

منطقه حفاظت شده قمصر و برزک با مساحت ۵۹,۹۶۶ هکتار در استان اصفهان و شهرستان کاشان واقع شده است.

۴/۱۳ درصد از منطقه حفاظت شده قمصر و برزک زیر ۱۴۰۰ متر، ۵۵ درصد بین ۱۴۰۰-۲۵۰۰ متر، ۲۸ درصد ۳۰۰۰-۲۵۰۰ و مابق بیش از ۳۰۰۰ متر ارتفاع دارد.
بیشتر وسعت منطقه کوهستانی است و قسمت محدودی را نواحی دشتی تشکیل می دهد.

وضعیت اجتماعی و جاذبه های اکوتوریستی منطقه: جوامع محلی منطقه عمدتا به دامداری و باغداری مشغولند. گلابگیری از جاذبه های گردشگری روستاها و شهرهای حاشیه منطقه می باشد. از مهمترین این شهرها شهر های قمصر و برزک در شرق و غرب منطقه می باشند. سالانه تعداد زیادی گردشگر در اردیبهشت ماه برای تماشای گلابگیری به این شهر ها سفر می کنند.

منطقه حفاظت شده قمصر و برزک در حال حاضر فاقد پاسگاه محیط بانی و تجهیزات حفاظتی متمرکز و مستقر در منطقه می باشد.

پوشش گیاهی:

منطقه کوهستانی با اقلیم سرد باعث شده تا پوشش گیاهی مستقر در آن پوشش گیاهی ناحیه ایرانی و تورانی کوهستانی باشد. سیمای کلی پوشش گیاهی منطقه از نوع درمنه است و تنوع گونه های گیاهی منطقه نسبتا قابل توجه می باشد.

گونه های شاخص گیاهی: درمنه، انواع گون، چوبک، کلاه میرحسن

گونه های شاخص جانوری:

۲۰ گونه پستاندار، ۱۵ گونه خزنده، ۵۰ گونه پرنده و یک گونه دوزیست از این منطقه شناسایی شده است.

گونه های شاخص جانوری منطقه حفاظت شده قمصر و برزک را گربه پالاس، قوچ ومیش، کل وبز، گراز، پایکا و مار شاخدار تشکیل میدهند.

تعارضات و تهدیدهای منطقه:

فعالیت معادن و شکار غیرمجاز مهمترین عوامل تهدید کننده منطقه به شمار می روند.

رخدادهای منطقه:

- در مرداد ماه ۱۳۹۰ محیط‌بانان مستقر در منطقه حفاظت شده قمصر و برزک، با همکاری همیاران محیط ‌زیست موفق به کشف یک قلاده توله گربه پالاس شدند. این جانور که در اثر درگیری با چندین کلاغ دچار مصدومیت از ناحیه چشم شده بود جهت معاینه و درمان تحویل اداره حفاظت محیط زیست کاشان گردید.

- در خردادماه ۱۳۹۲ یک رأس بره میش وحشی ۴ روزه که مادرش توسط شکارچیان غیر مجاز کشته شده بود به گله گوسفندی در منطقه حفاظت شده قمصر و برزک پناه آورد. (لینک خبر)

- دستگیری شکارچی غیرمجاز بره میش وحشی در پوشش تفریح خانوادگی در شهریور ۱۳۹۲ (لینک مرتبط)

تصاویر منطقه:

+8
-3
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>