منطقه حفاظت شده شالو و مونگشت

 

مشخصات و شرایط جغرافیایی:

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: منطقه شالو و مونگشت طی مصوبه شماره ۱۸۱ شورای عالی محیط زیست مورخ ۱۳۸۷/۱۰/۱۵ با مساحت ۱۲۹۹۱ هکتار بعنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.

منطقه حفاظت شده شالو و مونگشت منطقه ای است کوهستانی که در حوضه آبخیز رشته کوههای زاگرس واقع شده و طبیعتا متأثر از ویژگی های مرفولوژیکی آن است. این منطقه بدلیل حفاظت از گونه های جنگلی و جلوگیری از فرسایش و قطع درختان بعنوان یکی از مناطق ۱۰ درصد حفاظت از منابع جنگلی در خوزستان شناخته شده است. حداکثر ارتفاع منطقه ۳۳۱۶ متر از سطح دریا می باشد. کوه های برفگیر و دارای پوشش جنگلی مناسب، مناظر بسیار جذاب و دیدنی را در این منطقه بوجود آورده است.

منطقه حفاظت شده شالو و مونگشت در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان ایذه در شرق استان خوزستان واقع گردیده است. موقعیت جغرافیایی آن ۵۰ درجه و ۱۵ دقیقه تا ۵۰ درجه و ۴۰ دقیقه طول شرقی و ۳۱ درجه و ۳۵ دقیقه تا ۳۱ درجه و ۴۵ دقیقه عرض شمالی است.

راههای دسترسی به منطقه: باتوجه به وجود دریاچه سد کارون ۳ که ضلع شرقی منطقه را در برگرفته است علاوه بر راه زمینی که از راه های روستائی درجه ۲ محسوب می شود از طریق آبی نیز از دو نقطه شمالی شرق و جنوبی شرق به کمک بارج های (شناور) مخصوص که توسط مدیریت سد در اختیار همگان قرار دارد می توان بصورت رایگان وارد منطقه شد. کلا دسترسی به منطقه فقط از ضلع شرقی آن امکان پذیر است.

آثار تاریخی، فرهنگی و امکانات اقامتی: امکانات اقامتی مشخص و قابلی در منطقه دیده نمی شود، هرچند سد کارون ۳ از امکانات اقامتی برخوردار است لیکن این اقامتگاه عمومی نیست. در محل مکان های مناسبی جهت احداث کمپینگ وجود دارد. اخیرا طرح احداث شهرک توریستی در جنوب منطقه مطرح و مقدمات آن انجام گردیده است.

پوشش گیاهی:

پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده شالو و مونگشت چشم انداز بدیع و زیبائی را بوجود آورده است که با مجموع ۲۳۰ گونه گیاهی، منطقه را از نظر غنای گونه های گیاهی به یکی از مناطق مهم منطقه زاگرس در استان خوزستان بدل کرده است، بطوریکه می توان از منطقه بعنوان یک باغ گیاهشناسی طبیعی نامبرد.

عمده پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده شالو و مونگشت را درختان بلوط تشکیل داده اند که در بین آنها گونه های مورد معطر، زبان گنجشک، ارغوان، بنه، گلخونک، انجیر وحشی، بادام کلخونک، کیکم، زالزالک، گون و گیاهان تیره گرامینه نیز دیده می شود. علاوه بر آن باغهای انار، انگور، انجیر، گردو و… در منطقه توسط باغداران روستائی احداث گردیده اند که قدمتی دیرینه دارند.

گونه های شاخص جانوری:

جانوران موجود در سطح منطقه پراکنده اند. بخصوص گونه های پرندگان درختزی که بیشتر در فصول بهار در سطح منطقه به وفور دیده می شوند. از جمله آنها دارکوب، پری شاهرخ، زاغی، بلبل، سهره طلائی و همچنین گونه هایی نظیر کبک و تیهو از پرندگان اصلی و بومی در منطقه اند.

از پستانداران شغال و روباه به وفور در سطح منطقه دیده می شوند. سنجاب ایرانی نیز از پستانداران با جمعیت مناسب در منطقه است و گونه هایی نظیر گرگ، پلنگ و خرس قهوه ای بندرت در منطقه دیده شده اند. در مجموع محدوده خاصی را در سطح منطقه بعنوان محل تجمع گونه های جانوران نمی توان تشخیص داد.

راههای دسترسی جهت مشاهده حیات وحش: مسیر دهدز – سادات حسینی با استفاده از بارج (شناور) و استفاده از جاده شنی تا روستای شیوند.
استفاده از بارج (شناور) از سد کارون ۳ تا روستای شیوند. راه در دست احداث سد کارون ۳ به پاجول – شالو – طویله.

 

+428
0
  

1 دیدگاه

  1. فرید کیانی مقدم می‌گوید:

    درود
    سلام خسته نباشید
    در شمال شرق خوزستان و شهرستان باغملک چند سالیست که اداره امور عشایر به بهانه رفاه عشایر اقدام به جاده کشی های غیر اصولی و بدون هیچ گونه تحقیق و دیدگاه محیط زیستی کرده و با این کار حیات وحش منطقه منگشت رو به کلی رو به نابودی کامل برده
    مثل : جاده قلعه تل به تنگ کرد که باعث نابودی منطقه بکر و زیبای تنگ آبی شده
    یا جاده چلچلک به قلعه سروستان و امامزاده عبدلله که حیات سروهای چند هزار ساله رو به خطر انداخته
    و از همه بدتر جاده نابودگر اخیر که از امامزاده عبدالله به منطقه زیبا و بکر گندمکار کشیده شده که باعث از بین رفتن تعداد بیشماری از جانورانی چون : کبک – خرس قهوه ای و تعداد انگشت شمار باقی مانده کل وبز و پلنگ و……
    و در حال حاضر هم ماشین های راه سازی دارن از گندمکار به سمت مناطق بکر و زیبای سرقوچ و سیروک جاده می کشن
    اگر این جاده به سرقوچ برسه دیگه اثری از حیات وحش و محیط زیست کوهستان منگشت نخواهد موند
    حتی یک روز رو هم نباید از دست داد تا کار از کار نگذشته ………….

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>