منطقه حفاظت شده آبشار مارگون

 

مشخصات و شرایط جغرافیایی:

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: منطقه آبشار مارگون طی مصوبه شماره ۱۹۲ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) مورخ ۱۳۷۸/۱۰/۱۵ با وسعت ۳۱۹۶ هکتار بعنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.

منطقه حفاظت شده آبشار مارگون در شمال غربی استان فارس، ۱۲۸ کیلومتری شهر شیراز و ۵۰ کیلومتری سپیدان واقع شده است.

این منطقه دارای اقلیم ایرانی تورانی بوده تابستان هایی خشک و زمستان هایی بسیار سرد همراه با بارش برف وباران از مشخصات اقلیمی منطقه بشمار میرود.

از روستاهای نزدیک منطقه میتوان به روستای مارگون و کمهر اشاره نمود.  منابع آبی آبشار از کوههای برفی نظیر کوه رنج و کوه برم فیروز تامین میگردد.

جاذبه های اکوتوریستی: آبشار زیبای مارگون با ارتفاع نزدیک به ۱۰۰ متر و حدود ۴۰ حفره که آب از آن فوران میکند، بدون شک یکی از شگفت انگیز ترین و زیباترین آبشارهای جهان است.  کوه تنوره ای، صخره های کمر زردی، دره کله گاه و دره برد، از دیگر نقاط دیدنی این مجموعه شگفت انگیز است.

مارگون تنها آبشاری است که در زمستان ها با وجود یخ بستن همچنان در جریان است. دامنه شیب دار و پردرخت، کوههای سر به فلک کشیده و صخره های خزه بسته چشم انداز بسیار زیبایی از مارگون به تصویر در آورده است.

انتخاب محور سپیدان به عنوان محور توسعه توریسم و اکوتوریسم در استان فارس، احداث دو پیست اسکی، اقامتگاه های زیبا در مجاورت روستای کمهر، چشمه ساران متعدد در حاشیه جاده و کوچه باغ های زیبا، همگی از استعداد بالای این منطقه برای جلب توریسم حکایت می کنند.

گونه های شاخص جانوری:

خرس قهوه ای، بز و پازن، خارپشت، کفتار، رودک، شغال، گرگ، روباه معمولی و… از گونه های جانوری مشاهده شده در این منطقه به شمار می روند.

تصاویر منطقه حفاظت شده آبشار مارگون:


+3
-3
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>