منطقه حفاظت شده هرمد

نقشه ماهواره ای:

 

مشخصات و شرایط جغرافیایی:

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: پس از اینکه مشخص گردید قوچ لارستان زیر گونه ای خاص از قوچ و میش های جهان است، (بعنوان کوچکترین قوچ جهان) سازمان حفاظت محیط زیست مصمم شد که منطقه ای حفاظت شده ای در لارستان و یا در آن بخش از استان هرمزگان که محیط زیست این زیر گونه قوچ می باشد ایجاد نماید.

منطقه هرمد طی مصوبه شماره ۶۲ شورای عالی محیط زیست مورخ ۱۳۵۳/۱۰/۴ با مساحت ۲۰۹,۶۷۱ هکتار بعنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.

منطقه حفاظت شده هرمد (هرمود) درجنوب شرقی استان فارس و ۴۰ کیلومتری شرق لارستان و در جنوب رشته کوههای زاگرس قرار گرفته است. این منطقه بین دو استان فارس و هرمزگان واقع شده است و مرز غربی و جنوبی این منطقه جاده لار ـ بندرعباس است.

هدف اصلی از ثبت منطقه حفاظت شده هرمد حفاظت از قوچ نادر جهان یعنی قوچ لارستان بوده است و در کنار آن قابلیت های دیگری چون چشم اندازهای زیبای منطقه به خصوص کوه شب در ضلع جنوبی منطقه به ارتفاع ۲۶۸۲ متر به عنوان بلندترین کوه لار در دشت جیحون با پوشش گیاهی مد نظر بوده است.

اقلیم:

وضعیت آب و هوای منطقه حفاظت شده هرمد گرم و خشک، بارندگی در آن بسیار کم و به صورت سیلابی است. وجود گنبد های نمکی باعث شور شدن رودخانه های فصلی و کوچک شده است.

ژئومورفولوژی منطقه حفاظت شده هرمد بصورت تاقدیس های بلند از سلسله جبال زاگرس با دشت های باز و تپه ماهورهای متعدد بوده، همراه با اشکال کارستی و وجود گنبد نمکی سیاه تک با وسعتی حدود ۸۰ کیلومتر مربع دیدنی می باشد.

چشم اندازها:

درختان کنار و آکاسیا در دشتها و بلوط و ارس در ارتفاعات از چشم اندازهای طبیعی و وجود آب انبار (برکه) از چشم اندازهای انسانی منطقه می باشد.

پوشش گیاهی:

تنوع گیاهی در منطقه حفاظت شده هرمد چشمگیر است اما مطالعه دقیق در مورد گیاهان و جانوران منطقه صورت نگرفته است.

درتپه ها و دشت های جنوبی منطقه جنگل های تنک آکاسیا دیده می شود و همچنین درختانی نظیر کنار، کهور، استبرق به طور پراکنده در این منطقه رشد کرده اند. در دامنه کوهها، درختچه هایی نظیر بادام کوهی و درختانی نظیر بنه، کیکم، زیتون و سرو کوهی و بوته های بزرگ مورخش به وفور یافت میشوند. علاوه براین گیاهانی نظیر گز، انارشیطون، پامچال و قیچ به صورت پراکنده دراین منطقه می رویند.

گونه های شاخص گیاهی منطقه عبارتند از: کنار، آکاسیا، قیچ، درمنه، گز، سالسولا

گونه های شاخص جانوری:

با توجه به تنوع اقلیمی و توپوگرافی، این منطقه دارای تنوع جانوری بالایی می باشد.

شاخص ترین گونه جانوری منطقه حفاظت شده هرمد قوچ لارستان یا قوچ مینیاتوری است که تنها در این نقطه از کشور زیست می کند. قوچ لارستان از راسته زوج سمان Artiodactyla و از خانواده گاوسانان Bovidae میباشد که کوچکترین نژاد گوسفند وحشی ایران و حتی دنیا به شمار می آید.

لازم به ذکر است که کوچک بودن قوچ لارستان بی تأثیر از نوع تغذیه و محیطی که در آن قرار دارد نیست و این حاصل تطابق و سازشی است که سالیان متمادی محیط گرم و خشک منطقه بر روی این حیوان بوجود آورده و کوچک بودن آن در دنیا به عنوان کوچکترین قوچ وحشی از این نقطه نظر قابل بررسی است.

لازم به ذکر است که کوچکی این گونه اهمیت بسزایی از نظر کلکسیونرها و موزه های حیات وحش به ارمغان آورده است. از مشخصات دیگر این قوچ، پیچش شاخ ها همانند قوچ اوریال به پایین و رو به جلو ولی به مراتب کوچکتر، ظریفتر و روشن تر است. از مواردی که خاص این حیوان است خط باریک و نا مشخص قهوه ای رنگی است که از پشت دستها شروع شده و از مرز سپیدی زیر شکم می گذرد و به پشت پاها و تهی گاه میرسد بطوری که زیر شکم و قسمت داخلی دستها و پاها کاملا سفید رنگ و از بقیه نقاط بدن متمایز است.

پستانداران: کل وبز، قوچ ومیش لارستان، جبیر، پلنگ، کاراکال، کفتار، روباه معمولی، شاه روباه، شغال، انواع گربه وحشی، تشی و خارپشت

پرندگان: هوبره، چاخ لق، انواع کوکر، کبوتر، قمری، چکاوک، کبک و تیهو، چک چک، جغد زنبور خور، سبزقبا، انواع پرندگان شکاری و لاشخور، شهدخوار، سسک، توکا، طرقه، کمرکولی، دارکوب و انواع پرندگان مهاجر مانند حواصیل

خزندگان: وارانوس، انواع مارمولک در اندازه های مختلف و انواع مار به تعداد زیاد دیده می شوند.

در جریان آخرین سرشماری در دیماه ۱۳۹۱ علیرغم بروز شرایط نامساعد جوی و خشکسالی های مداوم جمعیت حیات وحش در این منطقه نسبت به سال قبل افزایش داشته، به گونه ای که ۱۴۵ راس جبیر و ۳۸۰ راس قوچ و میش لارستان در این منطقه شمارش گردید.

همچنین در این سرشماری که به صورت بازدید میدانی و مشاهده مستقیم انجام گرفت تعداد ۳ قلاده پلنگ ۴ قلاده گرگ ۵ قلاده کفتار ۲ قلاده گربه وحشی و ۳ قلاده کاراکال مشاهده گردیدند.

در جریان سرشماری پاییزه سال ۱۳۹۲ تعداد ۴۶۴ راس قوچ و میش لارستان، ۴۴۹ راس کل و بز و ۱۶۳ راس جبیر در این منطقه مشاهده و شمارش گردید. (لینک مرتبط)

رخدادهای منطقه:

- در رخدادی نادر در فروردین ۱۳۹۳ یک بز وحشی ۳ بزغاله به دنیا آورد (لینک مرتبط)

تصاویر منطقه حفاظت شده هرمد:


+69
0
  

4 دیدگاه

  1. حسین دوستار یوز می‌گوید:

    زیبا

    پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 0

  2. یوز پلنگ درز می‌گوید:

    این عکسها مطعلق به منطقه بناب ساردو هستن منطقه هرمد بزرگه باید تعداد محیط بان هاش بیشتر باشه

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  3. علی تهرانی می‌گوید:

    چرا باتوجه به وسعت منطقه ی حفاظت شده هرمود و همچنین وجود انواع حیوانات و پرندگان نادر وحشی در این منطقه و شکار بی رویه در آن ، منطقه حفاظت شده هرمود به پارک ملی تبدیل نمیشود

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  4. حسین هرمودی می‌گوید:

    اسم این منطقه با تاسی از نام روستایی به همین نام از سال۱۳۵۳ تا الان هرمود بوده وهست نمیدونم چرا جدیدا در تابلوهای اطلاعاتی هرمدنوشته میشه که البته این اشتباه توسط شما نیز صورت گرفته .فکر میکنم در این نامگذاری جدید شیطنتی صورت گرفته باشه

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>