مشاهده لکه های بزرگ نفتی در آبهای حوزه ایران و جمع‌آوری ۴ تن گلوله‌های نفتی از سواحل خزر

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: منشاء گلوله‌های نفتی در سواحل خزر ناشی از فعالیت‌های نفتی کشور آذربایجان است.

 به گزارش ایسنا، محمدجواد محمدی‌زاده در خصوص مسائل زیست محیطی خزر گفت: در قالب کنوانسیون تهران از قبل توافقاتی را برای حفاظت از این اکوسیستم ارزشمند داشتیم و اخیرا نیز در جلسه‌ای که در قزاقستان داشتیم، آلاینده‌هایی که منشای نفتی دارند از اولین پروتکل هایی بود که مورد امضا قرار گرفت و در کشور ما نیز این پروتکل‌ها به مجلس رفت و تصویب شد.

گلوله های نفتی (تاربال) در سواحل خزر

وی افزود: چهار پروتکل دیگر نیز در مسیر توافق قرار دارد که تا دو ماه آینده در کنوانسیون تهران که در مسکو برگزار خواهد شد، مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

 محمدی‌زاده با بیان اینکه این پروتکل‌ها در بین پنج کشور حاشیه خزر درخصوص بازرسی ها، مسائل تنوع زیستی در خزر، آلاینده‌هایی که منشاء خشکی دارند خواهند بود، خاطرنشان کرد: این پروتکل‌ها در حال حاضر آماده است و امیدواریم در مسکو به امضا برسد.

وی تصریح کرد: برخی از کشورهای حاشیه خزر مانند آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان عضو جنبش عدم تعهد هستند و در رده سران و یا وزرای امور خارجه در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران حضور داشتند و با ایشان درخصوص مسائل خزر گفت و گو شد.

 وی ادامه داد: آنچه که هم اکنون موجب نگرانی در خزر است بحث آلایندگی نفتی است و اخیرا لکه‌های نفتی بزرگ را آب‌های حوزه ایران مشاهده کردیم که منشای آن ناشی از فعالیت‌های نفتی کشور آذربایجان است.

به گفته رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، کلیه اقدامات ایمنی برای جمع آوری گلوله‌های نفتی یا تاربال‌ها از سوی اداره کل بنادر استان انجام شده است تا از خطری که ممکن بود برای آبزیان و گردشگری استان بوجود آید، جلوگیری شود.

 وی گفت: تاکنون ۴ تن گلوله‌های نفتی از سواحل خزر جمع آوری شده است و مردم در این خصوص نگرانی نداشته باشند.

جمع آوری گلوله های نفتی

 محمدی‌زاده افزود: به کشورهای همسایه اعلام می کنیم که به تعهدات خود در حفاظت از اکوسیستم خزر پایبند باشند تا جلوی آسیب‌ها را بگیرند، البته اقدامات لازم حقوقی و قانونی برای پیگیری گلوله‌های نفتی در سواحل خزر از سوی ایران انجام خواهد شد.

 تاربال چیست؟

معمولاً رویت تاربال در سواحل از اولین هشدارهای بروز آلودگی نفتی است و اهمیت گلوله های نفتی یا تاربال به سبب همین هشدار دهندگی است.

طبق تعاریف موجود، نفت خام یا نفتی که به طور تصادفی از تاسیسات، دکل های نفتی، لوله ها، تانکرها و… وارد دریا می شود، در اثر عوامل جوی و تابش خورشید و تبخیر اجزای سبکتر، تغلیظ شده و حالتی قیر گونه به خود می گیرد که جریان باد و امواج آنها به صورت توده در آورده و به ساحل می راند.

+16
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>