منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): منطقه بوزین و مره خیل طی مصوبه شماره ۱۸۷ شورای عالی محیط زیست مورخ ۱۳۷۸/۱۰/۱۵ بعنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.

این منطقه به دلیل اهمیت حفظ گونه با ارزش شوکا بعنوان منطقه حفاظت شده اعلام گردید. شوکا گونه ای است که صرفا در جنگل های شمال کشور زندگی می کند اما حضور شوکا در منطقه بوزین و مره خیل به واسطه اقلیم مدیترانه ای و جنگل های انبوه بلوط نیز جالب توجه است.

منطقه حفاظت شده بوزین و مره خیل با مساحت ۲۳/۷۲۴ هکتار در نقطه صفر مرزی ایران و عراق در استان کرمانشاه و محدوده شهرستان پاوه قرار دارد.

اقلیم متنوع این منطقه ازجمله کوهستان، جنگل های انبوه و عبور رودخانه سیروان از قلب منطقه ارزش های این زیستگاه را دوچندان ساخته و تنوع زیستی غنی را ایجاد نموده است.

پوشش گیاهی:

پوشش گیاهی شاخص این منطقه جنگل های انبوه بلوط است.

ون، بنه، زیتون ،مورد، ارغوان، گلابی وحشی، کیکم، زالزالک، زبان گنجشک ، آلوچه، ختمی، سیاه تلو، لاله واژگون و انواع گندمیان سایر گونه های گیاهی منطقه را شامل میشوند.

گونه های شاخص جانوری:

شاخص ترین گونه جانوری این منطقه شوکا است که با جمعیتی اندک (حدود ۲۰ الی ۳۰ عدد) در جنگل های بلوط زندگی می کنند.

پلنگ، خرس قهوه ای، کل و بز، خوک وحشی (گراز)، گرگ، سنجاب و تشی و سیاهگوش (Lynx – لینکس) سایر گونه های جانوری شاخص منطقه را شامل می شوند.

منابع آبی:

رودخانه دائمی سیروان که از منطقه دوآب پاوه سرچشمه گرفته از میان منطقه حفاظت شده بوزین و مره خیل عبور کرده و سپس وارد خاک عراق می شود.

رخدادهای منطقه:

- ۲۴ فروردین ۱۳۹۷ برای نخستین بار از پلنگ پس از شکار بز اهلی در استان کرمانشاه تصویر برداری شد. (لینک مرتبط)

تصاویر:


+35
-52
  

3 دیدگاه

  1. تیمور عزیزی می‌گوید:

    سلام بر همه ی حافظان محیط زیست

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

  2. جلیل نژاد از اسلام اباد غرب می‌گوید:

    مرگ هر بوته و انقراض هر نسل از حیات وحش مساویست با مرگ و انقراض ما انسانها

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  3. mt می‌گوید:

    درود بر مردم عزیز اسلام آباد غرب
    درود

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>