منطقه حفاظت شده هراز

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): منطقه هراز طی مصوبه شماره ۲۱۴ شورای عالی محیط زیست مورخ ۱۳۸۰/۷/۲۵ با وسعت ۱۵,۴۷۱ هکتار بعنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.

منطقه حفاظت شده هراز (سیاه بیشه) در جنوب شهرستان آمل در استان مازندران واقع شده است.

منطقه حفاظت شده هراز هم کوهستانی و هم جنگلی است با دره های عمیق و پر آب که رود هراز آن را به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم می کند.

پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده هراز شامل جنگل های هیرکانی و مرتع ییلاقی می باشد.

گونه های شاخص جانوری:

مهمترین گونه های جانوری این منطقه شامل پلنگ، خرس قهوه ای، مرال (گوزن قرمز)، شوکا، کل و بز وحشی، گرگ و قرقاول می باشد.

تعارضات و تهدیدها:

در حالی که رودخانه «هراز» بر اساس مصوبه شماره یک شورای عالی محیط زیست در تاریخ ۱۳۴۶/۷/۱۳ به عنوان رودخانه حفاظت‌شده ثبت شده است بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد طی ۱۰ سال گذشته ۱۷ کارگاه پرورش ماهی در حریم کیفی این رودخانه احداث شده به شکلی که حدود ۹۰درصد آب این رودخانه در بخش‌های مختلف وارد این کارگاه‌ها شده و پساب آن ها بدون تصفیه، وارد این رودخانه می‌شود.

رخداد های منطقه:

- شهریورماه سال ۱۳۹۶ دو شکارچی متخلف یک مرال ماده را شکار نموده و با حضور نیروهای محیط زیست آمل از محل متواری شدند. (لینک مربوطه)

تصاویر:

—————————————————————————————————————————————————————————–

آخرین اخبار محیط زیست و حیات وحش کشور را بصورت لحظه ای و در کوتاه ترین زمان از طریق کانال تگرام دیده بان دریافت کنید.

 

 

+18
-11
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>