اثر طبیعی ملی غار چال نخجیر

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: غار چال نخجیر در جوار پناهگاه حیات وحش جاسب دلیجان در ۸ کیلومتری شرق شهر دلیجان و فاصله ۳ کیلومتری جاده آسفالته دلیجان – نراق و در دامنه کوه کم ارتفاعی قرار گرفته است و دارای مختصات جغرافیایی ۵۰ درجه و ۴۵ دقیقه و ۵۵ ثانیه طول شرقی و ۳۴ درجه و ۲ دقیقه و ۱۴ ثانیه عرض شمالی است.

غار چال نخجیر در منطقه ای گود به نام چال نخجیر واقع شده که در گذشته شکارچیان شکارها را از نقاط مختلف به این منطقه رم داده و شکار می کردند. غار شگفت انگیز و اعجاب آور چال نخجیر که قدمت آن بیش از ۷۰ میلیون سال تخمین زده می شود، درسال ۱۳۶۸ شناسایی گردیده است.

غار نخجیر دارای یک شاخه اصلی به طول بیش از ۱۲۰۰ متر و چندین شاخه فرعی است. ارتفاع غار بین ۱ تا ۴۰ متر و عرض آن بین ۲ تا ۱۵ متر متغیر است.

درون غار رسوبات دولومیتی به مقیاس قابل توجهی به صورت لایه های سفید رنگی کف راهروها و دالان ها و دهلیزهای مسیر اصلی را پوشانده که به عنوان رسوبات سفید برفی نامگذاری شده است. کف و دیواره های غار پوشیده از اسفنج های بلورین، بافتهای کلسیتی، باغهای مرجانی، قندیل های مخروطی، بلورهای شیشه ای، منشورها و توده های گل کلمی و سنگهای تزیینی شگفت انگیزی است که این غار را به یکی از زیباترین غارهای جهان تبدیل می کند. سهولت دسترسی به محل از جمله مزیتهای آن است.

چنانچه در مورد بهره برداری از آن اقدامات لازم و بایسته انجام شود ، می توان از آن به عنوان یکی از جاذبه های اصلی گردشگری در مقیاس بین المللی استفاده کرد.

 

+10
-1
  

دیدگاه‌ها بسته هستند.