سرگذشت گوزن زرد ایرانی، از انقراض کامل تا احیا معجزه آسا

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: گوزن زرد ایرانی با رنگ طلایی و خالهای سفید یکی از زیباترین گونه های گوزن در دنیا به شمار می رود. ازآنجا که وجود این حیوان برای اولین بار در غرب ایران گزارش شد، نام آن را گوزن زرد ایرانی گذاشتند. گوزن زرد ایرانی در گذشته پراکندگی وسیعی از لرستان، کرمانشاه، خوزستان، عراق تا مناطق جنوب شرق حوزه مدیترانه و شمال آفریقا داشته است.

تا پیش از سال ۱۹۵۵ میلادی تصور می شد نسل این حیوان بطور کامل منقرض شده است، اما در این سال اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) گزارشی مبنی بر مشاهده تعدادی گوزن زرد در نواحی دز و کرخه در استان خوزستان منتشر کرد.

در سال ۱۳۴۳ کانون شکار ایران یک راس گوزن زرد را در اختیار باغ وحش اوپل آلمان قرار داد که در آن گوزن زرد دیگری نگهداری می شد، مشروط بر اینکه بره های آنها بطور مساوی بین ایران وباغ وحش اوپل تقسیم شوند.

در سال ۱۳۵۱ پنج گوزن ماده و دو گوزن نر از آلمان به دشت ناز ساری منتقل و در آنجا رها سازی شدند. در سال ۱۳۵۶ تعداد گوزن ها به ۳۰ راس رسید که همگی به منطقه سمسکنده ساری انتقال یافتند.

پس از آن ۶ گوزن از منطقه کرخه زنده گیری و به دشت ناز ساری منتقل شدند و به مرور تعداد گوزن ها افزایش یافت.

در سال ۱۳۵۶ سه راس گوزن به جزیره شک در دریاچه ارومیه انتقال یافت. هم اکنون حدود ۳۵۰ راس گوزن زرد در جزیره اشک و ۴۰ راس در میان کتل فارس زندگی میکنند. تخریب زیستگاه های طبیعی مهمترین عامل تهدید کننده این گونه زیبا به شمار میرود.

+44
0
  

2 دیدگاه

  1. سعید می‌گوید:

    واقعا زیباست…

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  2. الان بیماری مگسی هم تهدیدشون میکنه جدیدا ۲۰ و خورده ای راس کشته شدن

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>