کشتن، سوزاندن و قطعه قطعه کردن پلنگ کمیاب ایرانی در فارس

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به نقل از پایگاه خبری قانون، یک قلاده پلنگ ایرانی در ارتفاعات منطقه پشتکوه ممسنی فارس با شلیک ۵ گلوله یک مرد روستایی از پای درآمد، پس از کشتار بدنش با تبر قطعه قطعه و لاشه اش به آتش کشیده شد. پلنگ ایرانی کشته شده در حالی که در ارتفاعات این منطقه کوهستانی در حال گذر بوده از سوی مردم محلی شناسایی شده و مردان روستایی با اسلحه شکاری این گونه در خطر انقراض را دنبال کرده اند. شلیک یک گلوله نتوانسته بود پلنگ جوان را از پا دربیاورد و گلوله های بعدی یکی بعد از دیگری بر پیکر پلنگ شلیک شده اند.

پلنگ زخمی با وجود اصابت ۴ گلوله همچنان در حال فرار به سمت صخره های صعب العبور بود ولی عاقبت شکارچی لاشه اش را به دست می آورد. به گفته منابع محلی جسد بی جان این پستاندار در خطر انقراض به دلیل آخرین جان کندنش از شلیک گلوله پنجم هم امان نبود تا تیر خلاص قاتل را بر جسد بی جانش احساس کند.

تصاویر لاشه خونین این پلنگ نشان می دهد، دم این پلنگ با تبر در حال قطع شدن است و در گوشه دیگر این تصاویر نیز مردی در حال آماده کردم هیزم برای آتش زدن لاشه این پلنگ کشته شده است. تصاویر دیگری از این کشتار در دست نیست اما گزارشهای محلی حاکی است پلنگ بعد از قطعه قطعه شدن به آتش کشیده شده است.

گفته می شود پلنگ دور از مناطق جمعیتی به دام شکارچی یا شکارچیان افتاده و مورد اصابت گلوله های تفنگ شکاری قرار گرفته است. طبق شنیده ها در ۱۵۰ سال گذشته در این منطقه عشایری همیشه خبرهایی از کشتار پلنگ ها گزارش شده است. منطقه پشتکوه جلیل که منطقه ای کوهستانی و پوشیده از جنگلزاران زاگرسی است در طول سالیان گذشته هرگز مورد توجه سازمان حفاظت از محیط زیست نبوده و هر چند وقت یکبار خبر کشتار پلنگ در این منطقه به گوش می رسد.

منطقه پشتکوه واقع در ممسنی فارس و در مجاورت استان کهگیلویه و بویراحمد منطقه ای عشایر نشین است که شغل اصلی مردم آن دامداری و کشاورزی در زیر اشکوبهای جنگلهای بلوط است. زندگی سخت در مناطق صعب العبور، نبود برنامه های آموزشی از سوی سازمانهای متولی به خصوص سازمان محیط زیست و آموزش و پرورش باعث شده کشتار گونه های جانوری در این مناطق به رویه ای برای مردم بدل شود چرا که گونه های وحشی حیات دامهایشان را تهدید می کنند.

کشتار پلنگ ها و دیگر گونه های ارزشمند جانوری پیشتر طبق سنن ایرانی همیشه باعث افتخار مردم بوده است که این افتخار ناشی از نبود آگاهی و دانش عمومی در مورد اهمیت حفاظت از گونه های جانوری و گیاهی در مناطق مختلف ایران است. انتشار تصاویر گرفته شده از سوی مردم البته این کشتارها را برای رسانه ها ملموس تر کرده است اما طبق شنیده ها کشتارهای زیادی در مناطق عشایر نشین زاگرسی وجود دارد که از دوربین شهروندان و  خبرنگاران مخفی مانده است.

به گفته معاون پیشین محیط طبیعی سازمان محیط زیست ایران سالانه ۱۰ تا ۱۲ پلنگ در کشور به دلایل متعدد کشته می شوند که عمده این کشتارها در مناطق زاگرس نشین که زیستگاه اصلی پلنگ ایرانی است گزارش شده است.

محمد باقر صدوق جمعیت پلنگ ایران را برابر آمار گروه گربه سانان “IUCN” (اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت) نزدیک به ۹۰۰ قلاده دانسته و گفته است “این آمار بسیار خوبی است اما کشتار پلنگها نشان می دهد این گونه ها در معرض خطر هستند و اصول ایمنی و حفاظتی در موردشان به اجرا درنیامده است.”

0
-52
  

5 دیدگاه

  1. milad می‌گوید:

    این پلنگا سرمایه ملی هستن!محیط زیست ایران سرمایه ایرانه! خیلیا با خون دادن برا این خاک و حفظ سرمایه این خاک جوووون دادن تا حفظ باشه آبروی ایران اینا ایرانی نیستن اگه بودن………..

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 0

  2. miad می‌گوید:

    Ghesavate ghalb ta in had? Esme khodetoon ro chi mizarid?ensan? Hat an baraye ham mahali hatoon ham BA eftekhar tarif kardin,farghetoon BA heyvanati chon org ya….chi hastesh? Be ma begin

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  3. ارسام می‌گوید:

    هر چه قدر هم که وحشی باشن باز نباید ینجوری شکار شن .خاک بر سر ادمی که این حیونو به این روز در اورده واقعآ متاسفم

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

    • alisha می‌گوید:

      از این آدما وحشی تر هم مگه هست؟؟؟؟
      طبیعت این حیوانات وحشیه همینطور که طبیعت انسان مهرورزه اونها اگر وحشی نباشند دیگه پلنگ نیستن و انسان اگر مهرورز نباشه دیگه انسان نیست.

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  4. محدثه می‌گوید:

    سلام…
    من خودم به عنوان یک دانشجوی محیط زیست واقعا متاسفم که آدم ها با این حیوانات اینگونه رفتار میکنن..

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>