مشاهده حدود ۵۰ راس آهو در منطقه حفاظت شده هفتاد قله / برنامه ویژه برای احیای آهو در این منطقه

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: احیای ˈآهوی ایرانیˈ به عنوان گونه جانوری ارزشمند و در معرض انقراض استان مرکزی امسال در زیستگاه هفتاد قله اراک هدف گذاری شده است.

ˈمهرداد حاج حسینیˈ عصر پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: زیستگاه هفتاد قله اراک از دیرباز یکی از کریدورهای طبیعی مهاجرت آهو به استان های اصفهان و لرستان بوده و در کتیبه ها و سنگ نوشته های این منطقه نیز سند تاریخی آن موجود است.

وی اظهار کرد: زیستگاه هفتاد قله اراک به وسعت ۹۷ هزار هکتار در ۲۵ کیلومتری شرق اراک بین شهرهای خمین و محلات قرار گرفته که در سه دهه اخیر روند کاهش جمعیت آهو را در این خطه شاهد بوده است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: امسال حدود ۵۰ راس آهوی ایرانی در منطقه حفاظت شده هفتاد قله مشاهده شده که برنامه های خاص احیای این گونه نادر و با ارزش پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: توسعه نامتوازن و گسترش شریان های ارتباط جاده ای در مسیر کریدورهای طبیعی مهاجرت آهو از مهمترین عوامل تهدید این گونه با ارزش است.

وی از جمله برنامه های احیای آهوی ایرانی را آموزش روستائیان درباره حفاظت از این گونه و امن کردن مسیر شناسایی شده جهت تردد آهوان بویژه در زیستگاه هفتاد قله اراک دانست.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی توضیح داد: آهوی ایرانی (غزال) متعلق به خانواده گاوسانان است که دارای شاخ های زیبا با پایه استخوانی و غلافی توخالی است.

حاج حسینی یادآور شد: آهوی ایرانی گیاهخوار و نشخوار کننده است و به صورت دسته جمعی زندگی می کند و از حس بویایی و بینایی قوی برخوردار است.

ارتفاع بدن آهوی بالغ در ناحیه شانه حدود ۷۰ سانتیمتر و وزن آن ۲۰ تا ۴۵ کیلوگرم است و به عنوان ویژگی خاص این حیوان می توان به دویدن سریع در هنگام احساس خطر با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت اشاره کرد.

شکار بی رویه آهو در چند دهه اخیر یکی از عوامل مهم تهدید کننده جمعیت این حیوان در مناطق غیرحفاظت شده است. آهو حیوانی بچه زاست که در فصل پاییز جفت گیری کرده و پس از دوران ۱۷۰ روزه بارداری یک تا دو بچه به دنیا می آورد.

+136
-29
  

1 دیدگاه

  1. مهراب از اراک می‌گوید:

    واقعا طبیعت غنی ای که این منطقه دارد در نوع خودش منحصر به فرد است.و در کتیبه هایی که درآن وجود دارد از وجود پستاندارانی همچون شیر و پلنگ خبر میدهد.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>