چگونه حیات وحش خراسان شمالی بدون زاد و ولد ۳۳ درصد رشد داشته است؟!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خراسان شمالی اظهار داشت: آمار مشاهدات سرشماری پاییزه حیات وحش نسبت به سرشماری بهاره در سال جاری نشان دهنده رشد ۳۳ درصدی می باشد.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان خراسان شمالی، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: سرشماری حیات وحش استان خراسان شمالی که در پارک های ملی سالوک و ساریگل و مناطق حفاظت شده سالوک، گلول و سرانی، قرخود، ساریگل و پناهگاه حیات وحش میاندشت آغاز شده بود به پایان رسید.

آبسالان اظهار داشت: در هر سال ۲ مرحله سرشماری حیات وحش انجام می گیرد که اولین سرشماری بعد از زادآوری حیات وحش در فصل بهار و دومین مرحله سرشماری در پاییز هر سال انجام می پذیرد.

وی ادامه داد: سرشماری پاییزه سال جاری از اوایل آبان به مدت یک ماه با حضور ۳۵ نفر در ۱۵ گروه انجام گردید.

آبسالان اظهار داشت: آمار مشاهدات سرشماری پاییزه حیات وحش نسبت به سرشماری بهاره در سال جاری نشان دهنده رشد ۳۳ درصدی میباشد در این سرشماری ۳۱۸۹ راس قوچ و میش، ۱۰۵۴ راس آهو و ۱۴۰ راس کل و بز مشاهده شد.

گرگ، گراز، خرس قهوه ای، روباه و پلنگ از دیگر وحوشی بودند که مشاهده شدند. وی افزود: افزایش رشد قابل توجه آمار حیات وحش نسبت به سرشماری بهاره ناشی از افزایش کنترل و گشت همکاران محیط بان، افزایش امکانات رفاهی و پرسنلی و تامین امنیت حیات وحش با استفاده از ظرفیتهای افراد محلی در جهت دستگیری متخلفین شکار و صید می باشد.

مهندس آبسالان هدف از انجام سرشماری حیات وحش را برآورد جمعیت حیات وحش شاخص استان به منظور مقایسه با جمعیت و آمار سال های گذشته، برنامه ریزی جهت حفاظت بهتر، میزان برآورد زادآوری جمعیت حیات وحش، بررسی عوامل کاهش جمعیت و شاخص برای تعیین عملکرد واحدها عنوان نمود.

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: مطلب فوق عینا متن خبر منتشر شده توسط پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست در تاریخ ۱۳۹۱/۹/۱ است که روی خروجی چند خبرگزاری معتبر داخلی نیز قرار گرفته است و البته درصد رشد اعلام شده توسط مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خراسان شمالی در گفتگو با خبرگزاری مهر ۲۷ درصد بوده است (۶ درصد اختلاف!)

با استناد به صحبت مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی که “اولین سرشماری بعد از زادآوری حیات وحش در فصل بهار انجام میشود” و با علم به این موضوع که پس از زادآوری در بهار تا آذرماه که سرشماری پاییزه صورت می گیرد هیچ گونه زاد و ولد جدیدی در بین وحوش سرشماری شده صورت نمی گیرد، چگونه حیات وحش خراسان شمالی بدون زاد و ولد ۳۳ درصد رشد داشته است؟!

یعنی پس از تولد بره ها در فصل بهار و سرشماری بهاره توسط عوامل سازمان محیط زیست تا سرشماری بعدی در پاییز نه تنها هیچ گونه مرگ و میر طیبعی و غیر طبیعی، شکار مجاز و غیر مجازی در مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان شمالی صورت نگرفته به خودی خود و در اثر معجزه، جمعیت حیات وحش این استان ۳۳ درصد رشد داشته است!

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران بیش از این به موشکافی این موضوع نمی پردازد و قضاوت در این زمینه را به افکار عمومی و علاقه مندان به محیط زیست واگذار می کند.

 

+14
0
  

3 دیدگاه

  1. امیر می‌گوید:

    دو احتمال وجود دارد (با فرض صداقت در گفتار مدیر کل محترم) ۱-خوب نشمردن ۲- ورود غیر مجاز خواهران و برادران قوچ و میش افغان که در این مورد باید با اداره احشام خارجه تماس گرفته و ترتیب خروج بی قید و شرط این متجاوزین را داد.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  2. شفایی می‌گوید:

    بنظرم که دو اشتباه اینجا رخ داده یا ایشان میخواسته بگه افزایشش ۳۳درصدی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته(نسبت به پاییز ۹۰) و یا اینکه آمار رو غلط بهش دادن که این میتونه احتمالا برگرده به شمارش اشتباه در بهار و یا در پاییز(چون اکثر روشهای شمارش سازمان محیط زیست بصورت شمارش مستقیمه که این روش خطای زیاده داره).

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  3. miad می‌گوید:

    NA babajoon,doostan sakht nagirid.vaghti tavarom zire 21% hastesh,tahrima ham kaghaz pare hastan VA dar kol hamechi aroome man cheghadr khoshbakhto khoshbhal hastam in amaro argham chizi nistan

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>