تیمار و رهاسازی کرکس سیاه در ارتفاعات فومن

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان، با همکاری علاقمندان به حیات وحش و محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فومن، یک قطعه کرکس سیاه نابالغ در دامن طبیعت رهاسازی شد. این کرکس سیاه نابالغ که بعلت شوک ناشی از ضعف و گرسنگی قدرت پرواز خود را از دست داده بود با همکاری روستائیان طبیعت دوست منطقه کلرم فومن عصر دیروز توسط محیطبانان به اداره حفاظت محیط زیست فومن تحویل شد تا اقدامات درمانی و تیماری بر روی آن انجام پذیرد.

پس از تیمار و غذا دهی مناسب، حیوان قدرت پرواز خود را بازیافت و پس از انجام فرایند حلقه گذاری توسط کارشناسان حوزه محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، کرکس سیاه که هم اکنون از سلامتی کامل برخوردار است عصر امروز در ارتفاعات صخره ای منطقه کهنه ماسوله رهاسازی شد.

کرکس سیاه یکی از گونه های بسیار مهم در حلقه بالای زنجیره غذایی به شمار میرود. این گونه با تغذیه از لاشه حیوانات و مردارها، عامل اصلی بازگرداندن مواد اولیه معدنی از زنجیره غذایی به خاک است. این گونه با مصرف لاشه های به جا مانده در طبیعت امکان دسترسی عوامل بیماریزا را به این منابع غذایی به حداقل رسانده و کارکرد عظیم بهداشتی خود را مدیون ساختار منحصر بفرد دستگاه گوارش و مورفولو‍ژی منقار خود هستند.

کرکس سیاه در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) در گروه در معرض تهدید قرار دارد. این پرنده با ۱۰۰ تا ۱۱۰ سانتی متر طول، لاشخوری بزرگ حتی بزرگتر از دال است. این پرنده در اطراف گردنش شنلی به رنگ قهوه ای داشته و وجه تمایز آن موهای ریز آبی مایل به خاکستری است که در ناحیه سر آن قرار دارد.

کرکس سیاه از پرندگان حمایت شده و شکارممنوع کشور نیز بشمار می آید که در کوهستان ها و دشت های دورافتاده زندگی می کند. در استان گیلان به تعداد محدود اغلب تنها و گاهی به همراه دال در ارتفاعات رودبار و تالش دیده می شود. زمان حضور این پرنده در گیلان پاییز و زمستان بوده و پس از آن به بخش های دیگر کره زمین مهاجرت می نماید. اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان از روستائیان روستای کلرم به خاطر همراهی در نجات این پرنده ارزشمند تقدیر و تشکر می نماید.

+40
0
  

2 دیدگاه

  1. miad می‌گوید:

    Dorood bar SOMA hamvatanane zahmatbkesh,fahim VA tabiat doost

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  2. بهزاد می‌گوید:

    کولاک کردی محیط زیست فومن

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>