نجات رودک گرفتار در تله سیمی از مرگ حتمی، درمان زخمها و بازگشت به طبیعت

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: در پی دریافت گزارش مردمی توسط اداره حفاظت محیط زیست رودسر مبنی بر به دام افتادن یک حیوان وحشی در تله سیمی، بلافاصله مامورین یگان حفاظت محیط زیست این اداره در محل حاضر شده و با یک قلاده رودک (گور کن) مواجه میشوند که بدلیل تقلای شدید برای رهایی از تله سیمی، دچار آسیب شدید شده است.

در ابتداء مامورین با آرام نمودن فضای محل و به حداقل رساندن استرس محیطی سعی در ایجاد آرامش در حیوان نموده، سپس با بریدن ادامه مفتول سیمی، رودک با سیمی که به دور کمر آن پیچیده بود به اداره حفاظت محیط زیست رودسر منتقل می شود.

گورکن ها به دلیل خوی شدیدا تهاجمی به شدت به شرایط نگهداری در قفس معترضند و نزدیک شدن به آنها در این شرایط تقریبا غیر ممکن است. لذا با مشاوره کارشناسان، گورکن بوسیله اسلحه بیهوشی، بیهوش میشود.

سپس مفتول سیمی که بشدت به دور کمر گور کن پیچیده شده بود باز و زخمهای ایجاد شده با استفاده از مواد ضد عفونی کننده، پاکسازی شده و گورکن به مدت سه روز در اداره محیط زیست رودسر تحت مراقبتهای ویژه و تغذیه دستی قرار می گیرد.

این گورکن پس از بهبودی نسبی زخمها و وضعیت جسمی در جنگلهای دست کاشت منطقه للهرود رودسر رها سازی شد.

تله های سیمی که بسیار محکم هستند معمولا بوسیله کشاورزان جهت به دام انداختن خوک و جلوگیری از ورود آنها به مزارع کارگذاشته می شوند که به غیر از خوک موجب گرفتار شدن و آسیب جدی به انواع مختلف حیوانات می شوند. قطع شدن دست یک قلاده پلنگ در استان گلستان و مرگ یک پلنگ دیگر در منطقه سیاهکل لاهیجان در اثر گرفتار شدن در تله های سیمی در سال جاری، مواردی از این دست هستند.

چند سال قبل  نیز یک خرس قهوه ای در پارک ملی پابند در تله سیمی گرفتار شد که پس از حضور دامپزشک و استفاده از سلاح بیهوشی از دام تله نجات پیدا کرد. (لینک مرتبط جهت مشاهده تصاویر گرفتار شدن خرس در تله سیمی)

رودک گرفتار شده در تله سیمی در شهرستان رودسر

گورکن ها از اعضاء خانواده راسوها هستند که وزنشان گاه تا ۳۴ کیلو گرم می رسد. کوچکترین گونه این خانواده نیز راسو با حداکثر وزن ۲۵ گرم میباشد. برخی از گونه های این خانواده مانند سمور به راحتی از درخت بالا می روند و برخی مانند شنگ در آب زندگی می کنند. اغلب افراد این خانواده یک جفت غده توسعه یافته در ناحیه مخرجی دارند که تولید بوی آزار دهنده نموده و به عنوان وسیله دفاعی از آن استفاده می کنند.

از خانواده راسوها، رودک ها زندگی زیر زمینی داشته و عمدتا شبگرد هستند. تبحر این گونه در لانه سازی بی نظیر است، به طوریکه رودک ها لانه ای به قطر حدود یک متر در عمق دو تا سه متری خاک ساخته و برای آن چند راه خروجی به طول تقریبی ۱۰ متر ایجاد می نمایند، این راهروها علاوه بر ایجاد امکان فرار از دست مهاجمین، کارکرد تهویه ای نیز برای لانه مرکزی دارند.

رودک حیوان پر جراتی است و در مقابل حمله حیوانات پرقدرتی مانند پلنگ از خود دفاع نموده و با استفاده از دندانها و فک قوی خود در بدن مهاجمین زخمهای عمیقی ایجاد می نماید . این گونه همه چیز خوار بوده و به دلیل شبگرد بودن و نداشتن دشمن طبیعی در حال حاضر خطر خاصی آن را تهدید نمی کند. از ۸ گونه موجود در خانواده راسوها ۴ گونه راسو، سمور سنگی، شنگ و رودک در استان گیلان یافت می شوند.

+4
-1
  

2 دیدگاه

  1. Miad می‌گوید:

    Khodaro shokr ba aslaheye bi hooshi moshkel Hal shod vagarna in goor kan ham be rooze palange damavand mioftad

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  2. امیر می‌گوید:

    اگه حل نمیشد از مسلسل بی هوشی استفاده میکردن :Dو باز هم اگه حل نمی شد از نارنجک بی هوشی

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>