زندگی گروهی گرگ ها در ایران

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به نقل از انجمن یوزپلنگ ایرانی، در ایران یک گونه گرگ زیست می کند که پراکنش وسیعی در بخش های گسترده ای از سطح کشور دارد. این گونه کمتر در ایران مورد مطالعه قرار گرفته و نخستین پژوهش علمی درباره این گونه از سال ۱۳۸۶ در پناهگاه حیات وحش قمیشلو در اصفهان که یکی از مهمترین زیستگاه های این گونه در کشور محسوب می گردد، انجام شده است.

زندگی گروهی و ساختار جمعیتی یکی از ابعاد مهم بوم‌شناختی گرگ‌ها محسوب میشود که عمدتا در اروپا و آمریکای شمالی مورد بررسی قرار گرفته است، لیکن کمتر در مناطق خشک آسیا مطالعه شده است.

براساس یافته های پژوهشی که به صورت مشترک توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی، پژوهشکده علوم محیطی و اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان در این منطقه صورت گرفت، بزرگی دسته‌های گرگ در فصول مختلف عموما پیرامون ۲ دسته است که تفاوت معنی داری بین اندازه گروه‌ها در فصول مختلف و حاشیه و مرکز منطقه دیده نشد.

گروه‌های گرگ در قمیشلو یکی از کوچک‌ترین اندازه‌های ثبت شده در دنیاست که به نظر میرسد به دلیل کوچک بودن اندازه طعمه‌های آن در این منطقه نسبت به سایر مناطق حوزه انتشار آن است.

گرگ‌ها موجوداتی اجتماعی هستند که اندازه دسته‌ها معمولا با اندازه طعمه و قابلیت دسترسی آنها ارتباط دارد. درعین حال، ساختار هر گله گرگ تحت تأثیر بهره‌برداری انسان از جمعیت‌ آنها نیز قرار دارد. عوامل انسانی از قبیل شکار مستقیم و تصادفات جاده‌ای از علل مهم تلفات گرگ در قمیشلو است.

 

+15
0
  

2 دیدگاه

  1. Miad می‌گوید:

    Gozareshetoon kheili kootah va naghes bood,hich etela’ate khassi nadasht.lotfan jame tar va kamel tar az in heivane ziba benevisid

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  2. Nima می‌گوید:

    تا جایی که من شنیدم و خوندم تو این منطقه آهو ایرانی،کل و بز،انواع پرنده:کپک،تیهو و … و جبیر هست و شکار این زوج سمان کار ساده ای نیست و نیاز دسته های بزرگتری هست … از طرفی جمعیت دسته های گرگ تو این منطقه از عدد ۲-۳ تجاوز نمیکنه … شایعاتی راجع به دام خواری و لاشه خواری گرگها تو این منطقه هست که موجب اعمال طلافی جویانه از سوی روستاییان هست … علل کوچکی گروه باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیره … گزارشی خوبی بود اما ناقص و کوتاه
    با سپاس از زحماتتون و بروزرسانی مرتب وبسایت

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>