افزایش جمعیت گونه در معرض انقراض قوچ و میش لارستان در منطقه حفاظت شده هرمد / مشاهده پلنگ، کفتار و گرگ در جریان سرشماری

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، ابراهیمی کارنامی مدیر کل این اداره از افزایش تعداد حیات وحش منطقه حفاظت شده هرمد خبر داد و با ابراز خرسندی از افزایش چشمگیر گونه در معرض خطر انقراض جبیر و گونه کمیاب و ارزشمند قوچ و میش لارستان افزود: نتیجه این سرشماری گواهی بر این ادعاست که علیرغم بروز شرایط نامساعد جوی و خشکسالی های مداوم جمعیت حیات وحش در این منطقه نسبت به سال گذشته افزایش داشته، به گونه ای که در حال حاضر ۱۴۵ راس جبیر و ۳۸۰ راس قوچ و میش لارستان در این منطقه زندگی میکنند.

همچنین در این سرشماری که به صورت بازدید میدانی و مشاهده مستقیم انجام گرفت تعداد ۳ قلاده پلنگ ۴ قلاده گرگ ۵ قلاده کفتار ۲ قلاده گربه وحشی و ۳ قلاده کاراکال مشاهده گردیدند.

ابراهیمی کارنامی همچنین گفت: در حال حاضر حیات وحش این منطقه در شرایط مطلوبی به سر میبرند و امنیت زیستگاه منطقه حفاظت شده هرمد به خوبی تامین شده و با افزایش حضور محیط بانان و تهیه و تامین تجهیزات و امکانات آبرسانی و غذارسانی، شرایط جهت زاد و ولد و زندگی آرام این حیات وحش ارزشمند فراهم شده و خوشبختانه مراقبت های لازم از گونه های ارزشمندی چون قوچ لارستان صورت گرفته و علوفه و غذای کمکی مورد نیاز در فصول سرد و خشک تامین شده است.

مهندس ابراهیمی نقش مشارکت جوامع محلی، تشکل های مردم نهاد و رسانه ها را در رشد جمعیت این گونه اثرگذار دانسته و از همکاری بی شائبه دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با محیط زیست در برخورد قاطعانه با شکارچیان و صیادان غیرمجاز تشکر نمود. وی در ادامه مهمترین اقدامات حفاظتی این اداره کل در جهت حفاظت از این گونه های ارزشمند را علت یابی بیماری های احتمالی این گونه، انجام مطالعات در خصوص رفتار، وضعیت تغذیه و زیستگاه آنها و همچنین انجام تغییرات لازم بمنظور بهبود وضعیت تغذیه، ایجاد شرایط زیستگاهی مناسب تر، حفاظت بهینه و لایروبی مستمر چشمه و آبشخورها و غیره دانست که باعث گردیده حیات وحش در حال حاضر از شرایط زیستگاهی بهتری برخوردار باشند.

قوچ لارستان یا قوچ مینیاتوری شاخص ترین گونه جانوری منطقه حفاظت شده هرمد است که تنها در این نقطه از کشور زیست می کند. قوچ لارستان از راسته زوج سمان Artiodactyla و از خانواده گاوسانان Bovidae میباشد که کوچکترین نژاد گوسفند وحشی ایران و حتی دنیا به شمار می آید. لازم به ذکر است که کوچک بودن « قوچ لارستان » بی تأثیر از نوع تغذیه و محیطی که در آن قرار دارد نیست و این حاصل تطابق و سازشی است که سالیان متمادی محیط گرم و خشک منطقه بر روی این حیوان بوجود آورده و کوچک بودن آن در دنیا «به عنوان کوچکترین قوچ وحشی » از این نقطه نظر قابل بررسی است.

لازم به ذکر است که کوچکی این گونه اهمیت بسزایی از نظر کلکسیونرها و موزه های حیات وحش به ارمغان آورده است. از مشخصات دیگر این قوچ، پیچش شاخ ها همانند « قوچ اوریال » به پایین و رو به جلو ولی به مراتب کوچکتر، ظریفتر و روشن تر است. از مواردی که خاص این حیوان است خط باریک و نا مشخص قهوه ای رنگی است که از پشت دستها شروع شده و از مرز سپیدی زیر شکم می گذرد و به پشت پاها و تهی گاه میرسد بطوری که زیر شکم و قسمت داخلی دستها و پاها کاملا سفید رنگ و از بقیه نقاط بدن متمایز است.

+3
0
  

2 دیدگاه

  1. Miad می‌گوید:

    Khob,khodaro shokr.bebinam chera az har heyvooni ke tooye mamlekate ma hast,koochiktarin nejade?soe taghzi ye daran?mage yarane nemigiran?

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

    • نیما می‌گوید:

      آره این موضوع همیشه تو ذهن من بوده … تمام جانوران کشور ما در مقایسه نژاد مشابه در اروپا جسه کوچکتری دارن … یکی از دلایلش کمبود پروتیین دریافتی از گوشته … وقتی صیدشون رو ما شکار کنیم اینا چی بخورن مجبورن بیان حومه روستا دزدی یا آشغال خوری که منجرب به مسمومیت یا قتلشون میشه

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>