برای نخستین بار در کشور زنده گیری و بیومتری گربه شنی در خواف صورت گرفت / اختصاصی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: برای نخستین بار در کشور زنده گیری و بیومتری گربه شنی توسط کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست خواف صورت گرفت.

عباس طاهریان رئیس اداره حفاظت محیط زیست خواف در این باره گفت: این اتفاق مهم در منطقه ای به نام “پوزه نخراج” در جوار رودخانه شوری که به تالاب مژن آباد منتهی میشود رخ داد.

گربه شنی کوچکترین گربه سان ایران محسوب می شود و سازگاری منحصر به فردی با مناطق بیابانی خصوصا تپه زارهای ماسه ای دارد. از خصوصیات بارز این گونه داشتن مقادیر زیادی موهای بلند در کف دست و پا است تا مانع فرو رفتن گربه در ماسه بادی و کاهش سرعت آن در هنگام شکار شود.

گربه شنی یکی از کمیاب ترین حیوانات کشور و از گونه های در معرض خطر انقراض به شمار می رود که مشاهده آن در طبیعت به ندرت اتفاق می افتد.

زیستگاه‌های این گونه در کشور بسیار محدود بوده (حضور گربه شنی در پنج نقطه از ایران به صورت مستند قطعی شده است)، اطلاعات مربوط به آن بسیار اندک است و هیچ آمار مستندی از جمعیت این حیوان در دست نیست.

پیش از این در سال ۱۳۹۰ یکی از محیط‌بانان اصفهان پس از یکسال و نیم شناسایی کریدورهای گربه شنی در پناهگاه حیات وحش عباس آباد نایین، سرانجام موفق شد پس از شناسایی مسیرها و لانه گربه شنی، با کمک دوربین‌های تله‌ای از این گونه تصویر برداری کند.

 

 

+22
0
  

7 دیدگاه

  1. امیر می‌گوید:

    زیباست واقعا

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 0

  2. Miad می‌گوید:

    Ye kami Dar moredesh ettela resani konid.chon too ax chehrash shabih be hamin gorbe haei hast ke har rooz too kooche va khiaboon mibinim ba chehreye sheitoon va ba Hal

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  3. وحید می‌گوید:

    واقعا پر اززندگیه و شکوه طبیعت رو میشه احساس کرد امیدوارم نسلشون دوباره احیابشه

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  4. Miad می‌گوید:

    Tasvire avval,Adam ro yade gorbeye tooye sherek mindaze

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  5. ALI می‌گوید:

    چقدر نازه اخه ان شالله یه امید خداوند بزرگ نسلشون روز به روز افزایش پیدا کنه

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>