کشف ۱۹ قطعه سمندر نادر لرستانی از سوداگران حیات وحش در شهرستان درود / اختصاصی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: در پی گزارش همیاران محیط زیست، مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان درود طی عملیاتی موفق به دستگیری یک نفر قاچاقچی و کشف ۱۹ قطعه سمندر نادر لرستانی از سودگران حیات وحش شدند.

تصویر: محموله کشف شده قاچاق سمندر لرستانی در شهرستان درود

سعید محمودی رئیس اداره محیط زیست درود در این باره گفت: این سمندرها که جهت خروج از استان لرستان، زنده گیری و از طبیعت خارج شده بودند، بدون هیچگونه تلفاتی در زیستگاه اصلی خود در منطقه وژن آب رها سازی شدند.

تاکنون بیش از ۳۰ نقطه به عنوان زیستگاه سمندر لرستانی (سمندر امپراطور) در استان لرستان شناسایی شده است که منطقه وژن آب در ۵ کیلومتری اثر طبیعی ملی غار ماهی کور یکی از بهترین زیستگاه های سمندر امپراطور در این استان به شمار می رود.

با وجود وضعیت بحرانی و ارزش بالای سمندر لرستانی هنوز عزم و اراده جدی در خصوص حفظ این گونه اندمیک کشور وجود ندارد. واقع شدن اصلی ترین زیستگاه های سمندر در مرز استان های لرستان و خوزستان در نقاطی که به درستی مشخص نیست که در حوزه استحفاظی کدام اسان قرار دارد، در نتیجه عدم اعمال مدیریت یکپارچه در زمینه حفاظت از این گونه، همچنین عدم برنامه ریزی جامع و کمبود امکانات آموزشی، تحقیقاتی و حفاظتی از مهمترین مشکلاتی است که در راه حفظ نسل سمندر لرستانی وجود دارد.

سمندر لرستانی از گونه های کمیاب و در لیست سرخ گونه های در معرض انقراض اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN Red List) قرار دارد. این‌ گونه  آندمیک ایران بوده و تنها در خاک استان های لرستان و خوزستان یافت می‌شود.

تصویر: یکی از سمندرها پس از رها سازی

یکی از مهمترین دلایل در معرض انقراض گرفتن این گونه، قاچاق سمندر توسط قاچاقچیان حیات وحش است. همه ساله در آستانه نوروز افراد سودجو اقدام به زنده گیری و خارج کردن این گونه از زیستگاه اصلی آن می نمایند تا با انتقال به سایر مناطق به عنوان یک گونه تزئینی در کنار ماهیهای زینتی به فروش رسانند.

 

 

 

+6
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>