هشدار کارشناسان در مورد تخریب جنگل ها / تا ۳۰ سال آینده جنگلی نخواهیم داشت

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش خبرنگار مهر، البته بحث درباره جنگل ها و تخریب آنها در سال های اخیر به همین سادگی‌ها نیست وقتی می‌دانیم که در ۵۰ سال اخیر یک‌ سوم جنگل های ایران نابود شده‌اند و بر اساس نظر کارشناسان و مسئولان در این سال ها بین ۶ تا ۱۲ میلیون هکتار جنگل طبیعی و ۵/۲ میلیون هکتار جنگل دست‌ساز از بین رفته‌اند.

در حقیقت از آنجایی که سازمان های متولی این عرصه های گرانبها را هیچ نهاد و وزارتخانه‌ای جدی نمی‌گیرند، موجب شده مدیران این سازمان ها نیز اعتماد به نفس لازم را برای اجرای وظایف خود براساس اصل ۵۰ قانون اساسی نداشته باشند.

با روند فعلی تخریب جنگلها در ۳۰ سال آینده در کشور جنگلی باقی نمی ماند

بسیاری از صاحب نظران این حوزه هم  معتقدند اگر نابودی جنگل‌های ایران با روند فعلی ادامه یابد، در ۳۰ سال آینده در کشور جنگلی باقی نخواهد ماند.

آنطور که رئیس انجمن جنگلبانی ایران می گوید: هم اکنون جنگل ها در معرض تهدید و تخریب قرار دارند و از این میان ۸۰ درصد عوامل تاثیرگذار در تخریب جنگل های کشور فرابخشی است.

به اعتقاد دکتر هادی کیادلیری، جنگل فقط درخت نیست، بلکه پناهگاه و زیستگاه امنی برای سایر موجودات در قالب یک اکوسیستم ارزشمند محسوب می شود، از این رو ارزش منابع طبیعی و جنگل بسیار بالا است و کشورهایی که منابع طبیعی خود را تخریب می کنند در آینده نه چندان دور استقلال خود را نیز از دست خواهند داد.

به گفته وی حدود ۹۰ درصد کشور در مناطق خشک و نیمه خشک با موقعیت جغرافیایی و شرایط حساس قرار دارد، بنابراین سازمان ها، نهادها، مسئولان و مردم باید با جدیت بیشتری در حفظ منابع طبیعی و جنگل های طبیعی بکوشند.

رئیس انجمن جنگلبانی کشور وضعیت جنگل های کشور را نامطلوب عنوان می کند  می گوید: طی چند سال اخیر با مرگ و میر دسته جمعی درختان دود ۳۰۰ هزار هکتار از جنگل های غرب و خشکیدگی بلوط ها و شاه بلوط های گیلان روبرو شده ایم.

وی معتقد است: تخریب زیستگاه ها، انقراض گونه ها، طغیان آفات و بیماری ها، آتش سوزی ها در سطوح وسیع موجب مرگ اکوسیستم ها می شود که این امر وضعیت هشدار دهنده ای را نشان می دهد و به طور حتم با ادامه چنین روندی در آینده نه چندان دور جنگل های زاگرس به بیابان و جنگل های شمال کشور به شرایط زاگرسی تبدیل می شوند.

رئیس جامعه جنگلبانی عدم ارزشیابی صحیح منابع طبیعی و به ویژه جنگل را یکی دیگر از این عوامل تخریب جنگل ها معرفی می کند: بر اساس یک تحقیق دانشگاهی، ارزش یک توده جنگل در حفظ آب ۳۰۰ میلیون دلار، توریسم ۴۰ میلیون دلار و چوب ۲۰ میلیون دلار مشخص شده که در صورت ارزش گذاری صحیح بر روی منابع طبیعی دیگر مدیران بر روی چوب هدفگذاری نخواهد داشت.

خلاء قانونی، عدم اجرای قوانین و یا وضع قوانین اشتباه

اما یکی دیگر از اعضای هیئت رئیسه جامعه جنگلبانی ایران خلاء قانونی، عدم اجرای قوانین و یا وضع قوانین اشتباه را یکی دیگر از عوامل تخریب منابع طبیعی برمی شمرد و به لایحه جامع منابع طبیعی اشاره می کند: تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی به طور قطع باعث تشویق متجاوزان به تخریب جنگل ها می شود.

مهندس کاظم نصرتی با بیان اینکه لایحه جامع منابع طبیعی بعد از رسیدگی در کمیسیون های مختلف مجلس،‌ حدود یک ماه پیش منتشر شد می گوید: برخی مواد قانونی موجود در این لایحه نگرانی ها نسبت به قانونی شدن واگذاری اراضی ملی را دوچندان می کند و چنانچه در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد موج دیگری از واگذاری تحت لوای قانون صورت خواهد گرفت.

به گفته وی مروری کوتاه بر این لایحه نشان می دهد که گویی نمایندگان مجلس و طراحان اصلی این لایحه در دولت هدفشان ادغام وظایف سازمان جنگل ها و با سازمان امور اراضی بوده به گونه ای که در همه جای این لایحه سایه سنگین امور اراضی بر منابع طبیعی به چشم می خورد. همچنین طرح برخی مباحث در خصوص جنگل ها کاملا دو پهلو است به گونه ای که قانونگذار به جای آنکه واگذاری جنگل ها را مطلقا ممنوع اعلام کند واگذاری قطعی جنگل ها را ممنوع اعلام کرده و به این ترتیب عملا زمینه را برای سوء استفاده کنندگان از قانون و صاحبان انواع طرح ها باز گذاشته است!  در همین حال به نظر می رسد با تصویب این قانون بعد از این باید منتظر هر گونه تغییر کاربری در جنگل های خارج از شمال که از سطح تاج پوشش کمتر از ۵۰ درصد برخوردارند و قطع درختان جنگلی توسط دستگاه هاا و نهادهای غیر نظامی و نظامی هم باشیم.

دیگر کارشناسان و متخصصان محیط ‌زیست نیز با ابراز نگرانی شدید از رشد فزآینده تخریب جنگل‌ها در کشور، تغییر کاربری جنگل‌ها، نقش وزارتخانه‌ها و نهاد‌های دولتی در نابودی جنگل‌ها، قاچاق چوب، فقر گسترده ساکنان حاشیه جنگل‌ها، حضور دام در جنگل و اجرای ناقص طرح صیانت از جنگل‌ها و مراتع کشور را از دلایل عمده نابودی جنگل‌های کشور می‌دانند.

مهم‌ترین دلیل نابودی جنگل‌های کشور تغییر کاربری آنها است

دکتر محمد درویش عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع معتقد است: تغییر کاربری ابتدا در دامنه‌های جلگه‌ای اتفاق افتاد. کشاورزان این مناطق را به اراضی کشاورزی تبدیل کردند، اما با افزایش رفاه مردم و رشد شهرنشینی این اراضی به خانه، ویلا و شهرک‌های ویلایی تبدیل شدند.

دکتر مجید مخدوم استاد محیط زیست دانشگاه تهران نیز با اشاره به روند تبدیل جنگل‌ها به اراضی کشاورزی و سپس ویلا می‌گوید: در پنج سال اخیر به دلیل شتاب گرفتن مصوبات احداث طرح‌های صنعتی و احداث شهرک‌های صنعتی جدید و همچنین توسعه شهرک‌های صنعتی موجود، پاک‌تراشی و تغییر کاربری جنگل شتاب بیشتری گرفته است.

این متخصص محیط زیست یکی دیگر از موارد تغییر کاربری جنگل‌ها را احداث راه می‌داند و می‌افزاید: راه‌سازی غیرضروری و مخرب، درسال های اخیر شتاب بیشتری گرفته است به گونه‌ای که دولت پا را فراتر گذاشته و پروژه‌هایی که تنها مطالعات و کلنگ زنی آنها در گذشته انجام شده ولی به دلیل مشکلات بسیار زیست محیطی و فشار افکار عمومی متوقف شده بود را اجرایی کرده و با نابودی اکوسیستم‌های پیوسته و آبخیزهای حیاتی موجب تخریب جنگل‌ها می‌شوند.

تخریب جنگل‌ها توسط دولت در چند سال اخیر شدت گرفته است

دکتر ناصر کرمی، اقلیم‌شناس در این باره می گوید: مشکل تخریب جنگل‌ها در اکثر نقاط جهان وجود دارد، اما چرا ایران که از نظر نسبت مساحت جنگل به کل مساحت کشور حتی در شمار ۱۰۰ کشور اول برخوردار از پهنه‌های جنگلی نیست در شمار شش کشور اول مخرب جنگل قرار دارد؟ تصور می‌کنم اراده ملی کشوری برای حفظ جنگل‌ها در جهان ضعیف‌تر از ایران نباشد. حفاظت جنگل در ایران نه یک موضوع حیاتی، ملی، جهانی و بنیادین، بلکه صرفا دلمشغولی یکی از سازمان‌های وابسته به یکی از وزارتخانه‌های دولت است.

او ادامه می دهد: در دولتی که آشکارا هیچ اولویتی برای محیط زیست قائل نیست و به گفته رئیس سازمان محیط زیستش در طول جلسات هیأت دولت حتی یک بار درباره مفهوم توسعه پایدار بحث نشده و مکررا دولت‌ مردانش به تصریح یا تلویح حفظ محیط زیست را مزاحمی در مسیر توسعه می‌دانند عجیب نیست که مساحت کل جنگل‌های ایران در چهل سال گذشته به یک سوم کاهش پیدا کرده است.

دکتر اسماعیل کهرم نیز با اشاره به اینکه نیمی از جنگل های ایران در ۳۰ سال گذشته نابود شده و مساحت آن به ۱۲میلیون هکتار رسیده، نقش دولت را در این تخریب مؤثر می‌داند و معتقد است: میزان برداشت پایدار از جنگل ها باید ۲/۳ میلیون متر مکعب باشد اما دولت ۶ میلیون متر مکعب از جنگل های هیرکانی شمال کشور که دست کم ۳ میلیون سال قدمت دارند برداشت می‌کند.

حضور دام در جنگل فاجعه است

بر اساس بند یک ماده ۶ مصوبه صیانت از جنگل های شمال هیئت وزیران، سازمان جنگل ها و مراتع موظف بود تا سال ۱۳۸۸، ۳/۳ میلیون واحد دامی را از جنگل‌ها خارج کند. اما این مصوبه در مهلت مقرر تحقق نیافت و حتی با تأخیری چندین‌ ساله هم بعید است به طور کامل اجرا شود.

امید می‌رفت با اجرای دقیق طرح صیانت از جنگل‌ها و خروج دامها، یکی از عوامل مؤثر نابودی جنگل ها از میان برود اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

اما دکتر محمود احمدی نژاد در اظهاراتی که حدود یک ماه پیش در صحن علنی مجلس مطرح کرد از محدودیت استفاده دامداران از جنگل ها انتقاد کرد و افزود: زمانی که این محدودیت ها اعمال می شد استدلال مسئولان این بود که دام می رود به جنگل و جنگل را تخریب می کند در حالیکه بهترین حافظان جنگل دامداران هستند و اگر ما این ۱۴ میلیون هکتار جنگل را به آنان برگردانیم بیش از ۱۴ هزار اشتغال ایجاد می شود.

البته کارشناسان بسیاری نسبت به این اظهار نظر رئیس جمهور در خصوص ورود دام به جنگل واکنش نشان داده می‌گویند اظهارات رئیس جمهور درباره واگذاری جنگل ها به دامداران با تمام قوانین، مصوبات و چشم اندازهایی که تاکنون برای حفاظت از جنگل ها وجود داشته مغایرت دارد و در صورت اجرایی شدن آموزه های یک قرن متخصصان و منابع طبیعی را هدر می دهد.

تخریب سالانه ۱۰۰ هزار هکتار از جنگل های کشور

حالا همه این عوامل دست به دست هم داده اند تا  طی ۵دهه اخیر به‌ طور متوسط سالانه ۱۰۰هزار هکتار از جنگل‌های کشور تخریب شده یا کیفیت خود را از دست بدهند و با کاهش سطح جنگل ها طی این دوره زمانی، از ۱۸ میلیون هکتار به ۱۴میلیون هکتار، بیم آن رود که در آینده ای نه چندان دور بخش عظیمی از اراضی کشور تبدیل به بیابان شوند.

به طوریکه رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست می گوید: در ۵۰ سال اخیر نزدیک به ۳۰ میلیون هکتار اراضی کشور به نوعی تبدیل به بیابان شده که معضلات بزرگی از جمله خشکسالی، مهاجرت، فرسایش خاک، خشک‌ شدن تالاب‌ها و کاهش محصولات زراعی و کم‌آبی را در پی داشته است.

سرانه جنگل در ایران یک چهارم سرانه جهانی

آنطور که محمدی‌زاده می گوید: در حال حاضر میانگین سرانه جنگل و فضای سبز در دنیا برای هر نفر ۷ هزار مترمربع است اما این رقم در کشور ما هزار مترمربع یعنی نزدیک به یک چهارم سرانه جهانی است. پوشش گیاهی کشور بویژه مراتع هم وضعیت نامطلوبی دارد به‌طوری که فقط ۱۰درصد مراتع کشور وضعیت عالی دارند و وضعیت ۹۰ درصد باقیمانده، متوسط و ضعیف است. براین اساس، باید با راهکارهای علمی، نقص گذشتگان و نیاکانمان را در توجه به جنگل و مرتع جبران کنیم.

انتظار می‌رود مسئولان با توجه به هشدار های کارشناسان و متخصصان این حوزه در خصوص روند شتابان تخریب جنگل ها و تأثیری که این تخریب ها بر ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی جامعه دارد، امکانات لازم برای حفاظت و صیانت از رویشگاه‌های جنگلی را فراهم سازند و با تمهیدات قانونی اجازه ندهند این ذخایر ارزشمند حیات به بهانه‌های مختلف تصرف و تخریب شوند.

گزارش از بهار سلاحورزی

+2
-1
  

2 دیدگاه

  1. امین می‌گوید:

    مطالب پر ارزش واطلاعات گرانبهایی در این وبلاگ در اختیار خواننده گذاشته اید اما تا زمانی که قدرت اجرایی کافی به سازمان جنگلها ومراتع وسازمان محیط زیست ندهند فایده ای ندارد وتدریس رشته های منابع طبیعی در دانشگاهها سن گ روی یخ کردن علاقه مندان به این رشته هاست در ضمن باید با متخلفین با شدت تمام برخورد کرد یعنی به صورت کاربردی

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  2. معروف می‌گوید:

    باید بپذیریم که منابع طبیعی و محیط زیست در اولولیت آخر برنامه های دولت است و به آب نباتی که تمام خواسته یک بچه را با آن پاسخ می دهند تبدیل شده است به نوعی که برای راضی نگه داشتن مردم ، ارگانها ، رفع مشکلات موجود و … آب نباتی بهتر از منابع طبیعی و محیط زیست نیست . ضمنا وقتی ما … داریم دیگر منابع طبیعی و محیط زیست میخوایم چکار!؟!

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>