هر تعداد که می خواهید ببر وارد کنید، خروج پلنگ به صلاح محیط زیست کشور نیست

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: روز گذشته پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست به نقل از ریاست این سازمان اعلام کرد: “بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، ببرهای روسی تا قبل از تابستان سال ۹۲ وارد کشور می شوند و طرف روسی هم آمادگی این کار را دارد.

محمدی زاده یادآور شد که زیستگاه این ببرها در میانکاله کاملا آماده پذیرش آنهاست و سازمان محیط زیست اصرار دارد این جابه جایی تا قبل از تابستان ۹۲ انجام شود و طرف روسی هم اعلام کرده است حتما تا قبل از تابستان این کار انجام می شود.”

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به این ترتیب مجددا پروژه تبادل ببر و پلنگ آغاز خواهد شد، پروژه ای که در سال ۱۳۸۹ با ورود دو قلاده ببر سیبری و خروج دو قلاده پلنگ از کشور رقم خورد.

ببرهایی که قرار بود پس از یک ماه اقامت در باغ وحش تهران به میانکاله منتقل شوند تا نسل منقرض شده ببر مازندران را احیا کنند! کمتر کسی است که از سرنوشت ببر های سیبری این پروژه بی اطلاع باشد. ببر هایی که پس ماه ها خوردن گوشت الاغ های پیر و مریض به بیماری مشمشه مبتلا شدند، ببر نر تلف شد و ببر ماده نیز که ابتلا به مشمشه و لزوم معدوم سازی آن توسط سازمان دامپزشکی تایید شده در قرنطینه ای نامعلوم بسر می برد.

تصویر: یکی از دو قلاده ببر روسی وارد شده، در باغ وحش ارم

البته نباید منکر این واقعیت شد که ورود ببرهای روسی به کشور در قالب پروژه احیای نسل ببر مازندران علی رقم مخالفت کارشناسان، موجب جلب توجه افکار عمومی به حیات وحش شد و بسیاری از مردم کشور را به این موضوع علاقه مند ساخت.

نکته مهم در خصوص تبادلی که قرار است بزودی صورت پذیرد، خروج ۴ قلاده پلنگ از کشور است، گونه کمیابی که در حال حاضر در وضعیت مناسبی بسر نمی برد.

قطعا خروج حتی یک قلاده پلنگ از طبیعت کشور لطمه جبران ناپذیری بر آینده مبهم این گربه سان ارزشمند خواهد بود.

همچنین با توجه به در معرض انقراض بودن ببر سیبری در طبیعت، مسلما کشور روسیه جهت تبادل ببر و پلنگ با ایران هیچ ببری را از طبیعت زنده گیری نخواهد کرد و جهت این انتقال از ببرهای دست آموز و باغ وحشی استفاده خواهد کرد. علاوه بر این هزاران ببر سیبری در باغ وحش های کشورهای گوناگون وجود دارند.

به این ترتیب از سازمان محیط زیست تقاضا می کنیم هر تعداد ببر که میخواهید خریداری و وارد کنید اما خروج پلنگ از کشور به صلاح محیط زیست و حیات وحش ایران نیست.

بازدید پوتین از پلنگ های ایرانی منتقل شده به روسیه


 

 

 

 

+1
-1
  

11 دیدگاه

  1. امیر می‌گوید:

    با شما موافقم.باز هم انگار قراره سر ما کلاه بره

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  2. شفایی می‌گوید:

    بنظر من اگه پلنگ ما به روسیه بره اونا زیادش میکنن و در سالهای آینده در روسیه پلنگ ایرانی داریم ولی در ایران پلنگ منقرض میشه، چون سازمان حفاظت از محیط زیست توانایی محافظت از پلنگ ایرانی رو نداره. فقط مهر ۹۱ ۳قلاده پلنگ در جنوب غرب کشته شد و چه تعدادی که ما نمیدانیم

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  3. پیمان مومنی می‌گوید:

    من با انتقال پلنگ ایرانی موافقم .
    چون مطمئنا تا دهه ی بعد پلنگ در ایران منقرض میشه .
    این جوری حداقل روسیه می تونه پلنگ ایرانی رو حفظ کنه .

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 6

  4. نیما می‌گوید:

    آقا این چه وضعشه؟با همه نظرات بالا موافقم … ببرشونم بخوره تو سرشون این روسا خیلی بی شرف و حرومی هستن … کاملا واضح سرمون کلاه میزان … لازم به یاد آوری هست که طی چند سال یا دهم اخیر:
    ۱)روسا سهم ایران از دریا خزر رو بسیار کاهش دادن
    ۲)هزینه ساخت پایگاه انرژی اتمی که از ما دریافت کردن معادل با چهار پایگاه اتمی مدرن است

    این روسا همیشه چشم به کشور ما داشتن … هیچ کس دلش برای ایران و ایرانی نمیسوزه حتی خودمون

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  5. محسن می‌گوید:

    آقا جان عزیزترین کستون از تمامه حیوونایه ایرانی یه چند جفت به اکثر کشورها بدید حداقل برامون نگه دارن وقتی ما تو بیلیاقتی تو دنیا نظیر نداریم چاره ای نیست دیگه شما یه کشور نشون بدید که تو منطقه شکار ممنوع جلویه سایت شکاربانی شکار بزنن من خودم تو منطقه کنتال کیامکی دیدم این صحنه رو ما یه همچین ملته رویایی هستیم چرا نبرن نگه دارن به خدا همون روسایی که ما بدترین حرفارو در موردشون میزنیم خییییییییییییییییییلی لیاقتشون از ما بیشتره شکککککککککککککککک نکنید

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 4

  6. DAKAR می‌گوید:

    اگه هرچند تا هم پلنگ به روس ها بدن بازم ارزش داره چون چند سال بعد که این حیوان تو ایران منقرض میشه(با فرض روند محافظت اکنون از این گربه)می تونیم امیدی به احیای این حیوان بعد از انقراض داشته باشیم.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  7. نیما می‌گوید:

    محسن و DAKAR عزیز … قبول دارم ما بی لیاقت هستیم … نظرتون با ارزش … واقعا حیف این گونه اصیل ایرانی هست که داره به دست ما نابود میشه منقرض بشه … اما نظر من به شخصه اینه که درست نیست سرمایه هامون رو از دست بدیم …

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  8. محمد بیت می‌گوید:

    سلام.با توجه ب اینکه ببر مازندران و شیر ایرانی برای همیشه از حیات وحش ایران خداحافظی کرده اند و بزرگترین گربه سان ایران(پلنگ)نیز در حال انقراض است ما باید دست در دست هم دهیم و این حیوانی را که ارزش حیات وحش ما رادحفظ کرده را نگهداری(ب صورت طبیعی)کنیم.باآوردن ببر روسی ب ایران و انتقال آن ب جنگل های شمالی کشورمان،احتمال زنده ماندن آن در سال های آتیه کم است چون اولا وضعیت حفاظت از حیات وحش در ایران خوب نیست و ثانیا با توجه ب اینکه جنگل های شمالی در حال تخریب و نابودی هستن و… درنتیجه احتمال اینکه این ببر جای ببر مازندرانی را بگیرد خیلی کم است.ومسئله دوم راجع به انتقال پلنگ ایران(panthera pardus saxicolor) به کشور روسیه است،ک این کار اولا با توجه ک تعداد پلنگ ایرانی در کشورمان کم است،باعث ب خطر افتادن این جانور میشود وثانیا دشت ها و تپه های کشورمان نیز زیبایی خود را از دست خواهد داد.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  9. آریان می‌گوید:

    اقا امید رو نباید از دست داد
    به نظر من تا میشه باید سعی کرد پلنگ و یوز پلنگ تو ایران از خطر انقراض بیرون بیان
    با حرفایی مانند ما لیاقت نداریم چیزی درست نمیشه
    من با اومدن ببر موافقم اما در ازای اون پول بدن نه پلنگ یا هر گربه سان دیگه ای اگر هم روسیه قبول نکرد مهم نیست
    ما باید جمعیت پلنگمون رو به حدی برسومنیم که بتونیم از تبادل این دو حیوان زیبا صحب کنیم

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  10. احسان می‌گوید:

    من با اقا آریان موافقم نباید امید رو از دست داد. باید باید یک گونه نر و ماده داشته باشیم و داخل منطقه ای ک خود محیط
    بانان نظارت ۲۴ ساعت داشته باشند و تعداد ۲ قلاده از این حیوون دوست داشتنیو ب ۱۰ قلاده رسوند. بعد کم کم عملیات رها سازی رو انجام بدن تا گونه این جانور به تعداد انبوه برسه.

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  11. sam می‌گوید:

    سلام همه شما باید از محیط زیست حمایت کنید نه که یه موضوعی پیش میاد مخالفت کنید پنجاه درصد تخریب زیستگاه ها و نابودی حیوانات در حال انقراض به دست مردم است به جای ساز مخالف زدن فرهنگتونو بالا ببرید.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>