بررسی طرح تنفس پنج ساله به جنگل های کشور در دستور کار مجلس

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست و توسعه‌پایدار مجلس با هشدار نسبت به تخریب بی‌رویه جنگل‌های کشور گفت: جنگل‌های کشور نیازمند یک دوره تنفس جدی هستند که در همین راستا طرحی در مجلس در دست بررسی است.

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت با تأکید بر تخریب بی‌رویه جنگل‌ها در چند دهه اخیر، تصریح کرد: یکی از بارز‌ترین عارضه‌های حاصل از تخریب‌های بی‌رویه جنگل‌ها، جاری شدن سیلاب‌ در استان‌های کشور به‌ویژه مناطق شمالی کشور است که خسارت‌های سنگینی را بر دوش مردم تحمیل می‌کند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جنگل‌های ایران نزدیک به ۹ درصد از مساحت کشور را تشکیل می‌دهند افزود: بهره برداری‌های با جواز و بی جواز، تغییر‌کاربری برای کشاورزی و احداث صنایع، اجرای ناموفق و غلط برخی طرح‌های جنگلداری، آتش سوزی‌ها و حضور دام در مناطق جنگلی را می توان از مهم‌ترین عوامل تخریب جنگل‌ها برشمرد.

وی همچنین در تشریح لزوم ایجاد یک دوره تنفس چند ساله برای جنگل‌های کشور گفت: جنگل‌های کشور نیازمند یک دوره تنفس جدی هستند و به همین منظور نمایندگان در گذشته نظر داشتند در قالب طرح دوفوریتی این موضوع را بررسی کنند که دو فورریت این طرح در مجلس تصویب نشد و این طرح هم‌اکنون به عنوان یک طرح عادی در دستور کار کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی قرار دارد.

لاهوتی یادآور شد: اگر طرح تنفس پنج ساله جنگل‌ها در مجلس به نتیجه نهایی برسد تا مدت زمان مشخص برداشت از جنگل‌ها ممنوع و تنها باید در جنگل‌ها کاشت انجام شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، همچنین در مورد برخی طرح‌های ناآگاهانه در مورد بهره‌برداری از جنگل‌ها گفت: طرح‌هایی نظیر چرای دام در مناطق جنگلی می‌تواند برای جنگل‌ها مخاطرات جدی داشته باشند و در این میان باید از گسترش چنین طرح‌هایی در کشور جلوگیری کرد.

عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست وتوسعه پایدار مجلس شورای اسلامی افزود: اگر بتوانیم دامدارانی را که در داخل جنگل‌ها و جایی‌ که مأموران حفاظت از محیط زیست و جنگل بانی نمی‌توانند حضور پیدا کنند، مورد آموزش قرار دهیم این مهم می‌تواند نقش شایان توجهی در بهبود وضعیت جنگل‌های کشور داشته باشند.

+2
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>