جوابیه سازمان محیط زیست به درج خبر “تنها ۲۰ یوزپلنگ در کشور شناسایی شد”

سازمان حفاظت محیط زیست وب سایت رسمی این سازمان اقدام به انتشار جوابیه به درج خبری با عنوان “تنها ۲۰ یوزپلنگ در کشور شناسایی شد” در شماره ۱۰۶۹ روزنامه فرهیختگان به نقل از پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران نموده است که عینا در زیر منتشر می شود.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: با توجه به گستردگی زیستگاههای یوزپلنگ و محدودیت منابع و امکانات ، قطعاً بیش از ۲۰ یوزپلنگ در کشور وجود دارد که هنوز شناسایی نشده اند و تیتر استنباطی خبرنگار محترم از مصاحبه آقای مرتضی اسلامی مدیرعامل محترم انجمن یوزپلنگ ایرانی نادرست و ناشی از برخورد غیرمسئولانه وی با موضوع بوده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست ، مشروح پاسخ آقای هومن جوکار مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی ، به گزارش فرهیختگان به این شرح است:

همگی بر این عقیده هستیم که جمعیت یوزپلنگ آسیایی وضعیتی نگران کننده دارد و دقیقاً به همین دلیل تلاشهای زیادی در سطح ملی و بین‌المللی برای نجات آن صورت می‌گیرد اما هنوز راه زیادی مانده تا بتوان این گونه را رها از خطر انقراض دانست.

از سال گذشته در کنار اقدامات معمول حفاظتی سازمان حفاظت محیط زیست در زیستگاههای یوزپلنگ آسیایی، به منظور اطلاع از روند کاهش یا افزایش جمعیت این گونه پروژه‌ای آغاز شد که هدف آن تخمین جمعیت در زیستگاههای تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست بود. این پروژه قصد دارد که با تکرار همین تخمین در سال آینده و سالهای بعد با روش کاملاً مشابه بتواند روند افزایش یا کاهش جمعیت این گونه را زیر نظر داشته باشد.

چنانکه در شماره ۱۰۶۹ روزنامه محترم فرهیختگان به تاریخ شنبه ۱۳۹۲/۱/۱۷ نیز آمده مرحله اول این پروژه با تجهیزات و امکانات موجود و با همکاری دو NGO به انجام رسید تا مقدمه‌ای باشد برای فاز بعدی با امکاناتی گسترده‌تر و نواقص کمتر که درحال حاضر با تهیه ۵۰۰ دستگاه دوربین تله‌ای در حال تکمیل است. مصاحبه‌ای که در این روزنامه آمده، حاصل گفتگو با نماینده یکی از سمن‌هایی است که با این پروژه همکاری کرده و اطلاعات مفیدی را در اختیار علاقه‌مندان گذارده‌اند. آنچه که در خبر درج شده عجیب به نظر می‌رسد تیتر خبر و مقدمه‌ای است که خبرنگار محترم آورده‌اند و ربط زیادی به اطلاعات ارائه شده توسط شخص مصاحبه شونده ندارد و متأسفانه علاقمندان را سخت آزرده خاطر می‌کند.

تنها با بازگشت به متن همان مصاحبه، چند خط پایین‌تر از تیتر، به سادگی می‌توان دریافت که عنوان “تنها ۲۰ یوزپلنگ در کشور شناسایی شد” واقعیت ندارد. مصاحبه شونده پس از آنکه روش کار و تعداد تصاویر بدست آمده در پروژه خود را شرح می‌دهد به درستی تأکید می‌کند که ” شناسایی این تعداد یوزپلنگ دلیل بر وجود تنها ۲۰ قلاده یوز در کشور نیست و با توجه به گستردگی زیستگاههای یوزپلنگ و محدودیت منابع و امکانات قطعاً شمار بیشتری یوزپلنگ وجود دارد که هنوز شناسایی نشده‌اند.”

تخمین دقیق جمعیت یوز در ایران کار ساده‌ای نیست اما می‌توان با روشهای علمی جدید به برآوردهای قابل اتکــاء از روند افزایش یا کاهش این گونه رسید. بدون شک سـازمان محیط زیســت و همکــاران بین‌المللی آن در پــروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی به محض دست‌یابی به برآورد علمی و دقیق از جمعیت این گونه آن را در اختیار رسانه‌های مشتاق خواهند گذاشت.

حفاظت از طبیعت نیازمند عزم ملی و حمایت مردم است و رسانه در این امر رسالت مهم آگاه‌سازی را بر عهده دارد. توجه نشریات به وضعیت یوزپلنگ آسیایی نشانه‌ای از ایفای نقش مناسبی است که می‌توانند در این حوزه ایفا نمایند. اما به همان اندازه که احساس مسئولیت در هدایت مردم مشتاق ما را در حفاظت از این میراث طبیعی یاری می‌دهد، نا امید کردن آنها نسبت به آینده حفاظت از این گونه با درج اطلاعات ناقص یا غیر مسئولانه تمام این حوزه از مدیران و کارشناسان تا صدها محیط‌بان حافظ زیستگاههای یوز را از حمایت مردم محروم می‌کند.

 

+3
0
  

5 دیدگاه

  1. آریان می‌گوید:

    گیرم ۱۰۰۰ تا دوربین تله ای اماده کنند و جمعیت واقعی یوز ۱۰۰ تا باشه و مردم همه جوره حمایت کنن اما میرسیم به یه تناقض…
    همه این اقدامات چه فایده داره وقتی دولت میخواد تو پارک ملی کویر طرح های غیر کارشناسی راه بندازه بعد بگه واسه درامد کشور لازمه…و پلنگ و یوز پلنگ رو میخواد به حال خودشون رهاکنه!
    در حالی که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در میادین مشترک نفتشون با ایران(پارس جنوبی)۱۱ برابر ایران نفت برداشت میکنن و دولت به فکر خراب کردنه پارک ملیه,تا افزایش سهم ایران تو پارس جنوبی!(اینم از سیاست خارجه دولت)
    یا اینکه دولت میخواد مثله آتش سوزی زمین های کوهدشت که ۵۰ میلیون دلار(من نمیدونم بابت چی این پولو داد)از پیش به شرکت چینی بده مبادا دوباره یه اتفاقی بیوفته.
    امیدوارم مسئولین محیط زیست و مجلس به فکر باشن و جلوی نابودیه پارک ملی کویر رو بگیرن و الا تمام اقدامات محیط زیست برای حفظ گونه یوز از بین میره.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  2. عاشق یوز می‌گوید:

    پس چرا این همه تاخیر سازمان محیط زیست؟ ما منتظریم ببینیم شما چه گلی به سر یوز میزنید!!!
    (بدون شک سـازمان محیط زیســت و همکــاران بین‌المللی آن در پــروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی به محض دست‌یابی به برآورد علمی و دقیق از جمعیت این گونه آن را در اختیار رسانه‌های مشتاق خواهند گذاشت.)
    این جمله را از متن بالا از همین حالا مدنظر داشته باشید تا زمان نتیجه…

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  3. امیر می‌گوید:

    آقای اریان خدا پدرتو بیامرزه.ولی امیدوارم که جمعیت یوز اونی باشه که سازمان میگه

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  4. فهیمه علی یار می‌گوید:

    سلام.سازمان محیط زیست باید جلوی تخریب پارک ملی کویر و جنگل ابرو بگیره.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>