بهره‌برداری از معادن در مناطق حفاظت شده ذخایر ژنتیکی کشور را نابود می‌کند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران خواستار جلوگیری از فعالیت معادن در مناطق حفاظت شده‌ کشور شد و گفت:‌ دولت در آخرین روز کاری سال گذشته اجازه بهره‌برداری از معادن در مناطق حفاظت شده را صادر کرده که این اقدام بسیار مشکل ساز است.

معصومه ابتکار در جریان پانصد و چهل و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران ضمن گرامیداشت روز زمین پاک که امسال به نام تغییرات آب و هوایی نامگذاری شده است، گفت:‌ دولت در ۲۸ اسفندماه مصوبه‌ای را گذراند که طی آن اجازه بهره‌برداری از معادن در مناطق حفاظت شده داده می‌شود. به این ترتیب مناطقی همچون پارک ملی کویر، پارک ملی خجیر، پارک ملی سرخه حصار، مناطق حفاظت شده جاجرود، ورجین و لواسانات که جزو سرمایه‌های پایتخت و استان تهران هستند در معرض خطر قرار دارند.

وی با بیان اینکه کل مناطق حفاظت شده، پارک‌های ملی و پناهگاه های حیات وحش تنها هفت تا ۱۰ درصد خاک ایران را در برمی‌گیرد، گفت: اگر اجازه فعالیت معدنی در این اراضی هم داده شود، چیزی از ذخایر ژنتیکی کشور باقی نمی‌ماند.

وی در ادامه با اشاره به قانون جامع مدیریت پسماند مصوبه مجلس، گفت:‌این قانون قوی برای همه ابعاد پسماند اعم از خانگی، نخاله ساختمانی، ویژه و بیمارستانی و صنعتی تعیین تکلیف کرده است و اگرچه آیین نامه‌های اجرایی آن با تاخیر ابلاغ شد اما در برخی از شهرها دستاوردهای خوبی داشته است.

وی در ادامه به فعالیت‌های سازمان مدیریت پسماند تهران اشاره کرد و گفت: مجتمع آراد کوه واقع در کهریزک بخش عمده زباله تهران را به کمپوست تبدیل می‌کند ضمن اینکه در این فضا تصفیه خانه شیرابه نیز ساخته شده و زباله سوز هم در دست احداث است. علاوه بر این سامانه تولید انرژی از زباله در منطقه چهار ساخته شده که کار بزرگی است اما هنوز هم مشکلات بسیاری در حوزه مدیریت پسماند پایتخت وجود دارد.

ابتکار ادامه داد: هنوز نتوانسته‌ایم مشکل نخاله‌های ساختمانی را حل کنیم و هنوز هم کوه بزرگی از نخاله در منطقه آبعلی وجود دارد که باید برای آن چاره‌ای شود.

وی به مسائل و مشکلات ناشی از پسماندهای بیمارستانی هم اشاره کرد و گفت: اگرچه وضعیت نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده اما هنوز هم این مسئله سامان ندارد. شهرداری مسئولیتی در قبال زباله‌های بیمارستانی ندارد و به عنوان پیمانکار این زباله‌ها را جمع آوری می‌کند.

وی در ادامه زمین را به نحوی تشبیه کرد که بشر فرزند ناسپاسی برای آن بوده و افزود: چرا باید هنگام بارندگی بر اثر کثرت زباله در کانال‌ها این همه مشکل ایجاد شود؟ چرا در طبیعت باید صحنه‌های آزار دهنده‌ای از زباله‌های انبوه را مشاهده کنیم؟ سابقه ایرانی و اسلامی شهروندان اقتضا می‌کند که رفتار خود را در قبال محیط زیست تغییر دهند.

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران هم درباره نحوه جمع آوری و حمل و نقل نخاله‌های ساختمانی اظهار کرد:‌ همه نخاله‌ها به آبعلی منتقل نمی‌شود و جاده‌های دیگری هم وجود دارد که نخاله‌های ساختمانی را به آنجا منتقل می‌کنند.

وی با اشاره به احداث پارک «تلو» اظهار کرد:‌ در جاده دسترسی این مسیر گاردریل‌هایی قرار گرفته که خودروها نتوانند نخاله ساختمانی در آنجا تخلیه کنند.

وی تاکید کرد: شهرداری تهران با همکاری سایر دستگاه ها باید برای نخاله‌های ساختمانی چاره‌ای بیندیشد.

منبع: ایسنا

+1
0
  

1 دیدگاه

  1. ساسان + می‌گوید:

    درود بر شما که سرکار ابتکار که این موارد را فرمودید و سکوت نکردید….

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>