بیانیه ۲۵ تشکل زیست محیطی در مخالفت با مصوبه دولت درباره معادن

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به نقل از سبزپرس، در پی موافقت هیئت دولت با معدن کاوی در معادن چهارگانه محیط زیست ۲۵ تشکل غیر دولتی زیست محیطی با صدور بیانیه ای خواستار لغو مصوبه اخیر دولت شدند.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

…………………………………………………………………………….بسمه تعالی

مناطق چهارگانه ای که در کشور تحت حفاظت قرار می گیرند از ذخایر بسیار ارزشمند طبیعی بوده و شامل پارکهای ملی،‌ مناطق حفاطت شده،‌ پناهگاه های حیات وحش و آثار طبیعی ملی است که در حال حاضر حدود ۸۰ درصد خاکک ایران را در بر می گیرد.

طی سالیان اخیر این مناطق به دلیل فعالیت های چرای دام غیر قانونی،‌ توسعه و ایجاد راهها،‌ ساخت و سازهای غیر مجاز و فعالیت های معدنی دچار آسیب های جدی شده اند.

همچنین وفور شکارچیان غیر مجاز،‌ خشکسالی و برداشت های تجاری از جنگل های طبیعی و به ویژه انحلال شورای عالی حفاظت محیط زیست که مرجع عالی زیر نظر رییس جمهور بوده و نقش مهمی در حفاظت از طبیعت کشور ایفا می کرد طی دوران اخیر لطمه جبران ناپذیری به تنوع زیستی سرزمین ما وارد کرده است.

متاسفانه در چنین شرایطی ضربه جدی دیگری بر پیکره مناطق حفاظت شده کشور از طریق بند ۲ مصوبه هیات دولت به شماره ۲۶۱۲۴۵/ت۴۹۰۲۳ ک مورخ ۱۳۹۱/۱۲/۲۷ در خصوص تشکیل ستاد اجرایی استان برای اجرای مصوبات کارگروه توسعه بخش معدن در استان ها وارد آمده است.

بر اساس این مصوبه محدوده های دارایی پتانسیل معدنی واقع در مناطق چهارگانه قابل برنامه ریزی بوده، در حالی که همین امر می تواند به تخریب و آسیب های گسترده تری منتهی شود.

بنابراین ما جمعی از تشکل های طرفدار محیط زیست به این وسیله خواستار لغو مصوبه مذکور بوده و نیز خواستار این هستیم که ترتیبی اتخاذ شود تا از صدور پروانه های اکتشاف و بهره برداری از معادن جدید و فعال سازی معادن راکد در مناطق چهارگانه ممانعت به عمل آید. همچنین توجه عاجل مسئولین امر برای جلوگیری از روند نابودی طبیعت و محیط زیست ایران عزیز را خواهانیم.

تشکل های مردم نهاد و غیر دولتی در حوزه طبیعت و حفاظت از محیط زیست

انجمن پایشگران محیط زیست ایران

جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست

انجمن حفظ محیط زیست کوهستان

انجمن حلقه سبز پایدار

موسسه حامیان طبیعت پاک

پروانه سبز

مرکز صلح و محیط زیست

انجمن حفظ طبیعت

موسسه اوج سبز

محیط زیست پاما

انجمن کوهموردان ایران

گروه دیده بان کوهستان

گروه کوهنوردی کلکچال

انجمن دوستداران دماوندکوه

دروازه های سبز پارس

موسسه کوهستان سبز

موسسه توسعه پایدار و محیط زیست

جمعیت حامیان زمین

موسسه چراغ

باشگاه کوهنوردی اسپیلت

انجمن رفتگران طبیعت

انجمن حیوانات رها

انجمن طرح سرزمین

کانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محیط زیست ایران

موسسه ستاره سبز جهان

+4
0
  

1 دیدگاه

  1. آریان می‌گوید:

    جای انجمن یوز پلنگ ایرانی بین این تشکلات خالیه…(به چه دلیل؟)
    امیدوارم دولت صدای ملت رو بشنوه و این مصوبه رو لغو کنه.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>