برگزاری اولین همایش ملی محیط زیست خلیج فارس در بندرعباس

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: نخستین همایش ملی محیط زیست خلیج فارس با حضورمعاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در دانشگاه آزاد بندرعباس برگزار شد. در این همایش بیش از ۱۵۰ نفر از مسئولان، کارشناسان، محیط بانان و دانشجویان محیط زیست شرکت داشتند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان در این همایش گفت: تنوع زیستی خلیج فارس، آلودگی های محیط زیست، ارزشگذاری اقتصادی خلیج فارس، ارزیابی و آمایش سرزمین و ظرفیت های گردشگری خلیج فارس از مهمترین محورهای این همایش است.

عبدالرضا کرباسی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در این همایش گفت: کشور ایران در راستای توجه به محیط زیست خلیج فارس از لحاظ علمی و فکری پیشگام می باشد و این درحالی است که متاسفانه کشورهای همجوار در راستای حفظ محیط زیست خلیج فارس هنوز به بلوغ فکری زیست محیطی نرسیده اند و تنها به استخراج نفت و کسب دلار فکر می کنند.

وی افزود: در سال تعداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت از طریق نفتکش ها وارد آبهای خلیج فارس می شود و این در حالی است که ۳۰ درصد از کل نفتکش های جهان در خلیج فارس تردد می کنند و این امر ناخواسته سبب آلودگی محیط زیست دریایی می شود که البته آلودگی نفتی در آب های خلیج فارس هنوز زیر استاندارد است.

وی با اشاره به نقش مهم مرجان ها در پایش دریا بیان کرد: هشت درصد مرجان های دنیا در خلیج فارس وجود دارند و در پایش آبهای این حوزه نقش اساسی دارند و متاسفانه دو سوم این مرجان ها به دلیل تخریب بخش شیلات و امور صید و صیادی در حال انقراض هستند. یکی دیگر از عوامل تخریب مرجانها ریزگردها هستند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین اظهار داشت : پدیده کشند قرمز، لایه لجن در بنادر، حضور گونه مهاجم سبب آلودگی و کم شدن حجم آب خلیج فارس می شود.

وی وجود یکهزار و ۲۰۰ کشتی غرق شده در آبهای خلیج فارس را یکی دیگر از عوامل آلودگی نفتی در سالیان اخیر دانست که دولت در سال ۹۰ مبلغ ۳۰ میلیون دلار برای پاکسازی خلیج فارس از آلودگی های مختلف، ایجاد ایستگاه های پایش آب و دوربین های نظارتی اختصاص داد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ایران در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از علل آلودگی در سواحل و دریاها، وفور قاچاق سوخت است و این مشکل تا زمانی که قیمت های انرژی آزاد نشود در ابعاد مختلف، محیط زیست خلیج فارس را روز به روز دچار بحران های شدیدتر می کند.

+3
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>