خطر تغییر اقلیم و بیابانی شدن استان فارس با تخریب منطقه حفاظت شده بهرام گور

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: کارشناسان محیط زیست اعتقاد دارند منطقه حفاظت شده بهرام گور سپر حفاظتی منطقه نی ریز و استان فارس در مقابل ورود کویر است و چنانچه این منطقه دستخوش تخریب شود دروازه های کویر بر روی استان فارس باز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، منطقه حفاظت شده بهرام گور در شرق استان فارس و شمال شرقی شهرستان نی ریز قرار دارد. وسعت این منطقه ۴۰۸,۰۰۰ هکتار، دارای آب و هوای گرم و خشک و بارندگی حدود ۲۰۰ میلی متر است.

این محدوده از سال ۱۳۵۱ با عنوان منطقه حفاظت شده بهرام گور تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست فارس قرار گرفته است. منطقه حفاظت شده بهرام گور تنها منطقه ای در کشور بوده که جمعیت قابل ملاحظه و پویایی از گورخر ایرانی را در خود جای داده است.

حضور دیگر گونه های ارزشمند نظیر کاراکال، زاغ بور، هوبره، جبیر و … ارزش اکولوژیکی این زیستگاه پهناور را دو چندان می کند و تماشای حیات وحش به خصوص گونه های در معرض تهدیدی نظیر گورخر ایرانی، هوبره و زاغ بور در این منطقه به سادگی امکان پذیر است.

طی چند روز گذشته بحث طرح های معدن کاوی و اکتشاف معدن در نقاط مختلف منطقه بهرام گور مطرح شده و دوستداران محیط زیست را نسبت به عواقب و تاثیر منفی ناشی از ایجاد معدن در این منطقه نگران کرده است.

کارشناسان محیط زیست تاکید دارند چنانچه این معادن به مرحله اجرا برسد نه تنها محیط زیست منطقه را دچار تخریب کرده بلکه دروازه های کویر را بر روی فارس خواهد گشود.

یک کارشناس محیط زیست در این رابطه گفت: پارک ملی قطرویه و منطقه حفاظت شده بهرام گور یکی از مناطق با ارزش استان فارس با ۴۰ سال سابقه مدیریت زیست محیطی است و با توجه به موقعیت جغرافیایی آن و هم مرز بودن با کویر سیرجان دارای اوکسیستم خاصی است.

علمدار علمداری افزود: این منطقه به دلیل تنوع و انبوه پوشش گیاهی، آب و هوایی خاص را در منطقه به وجود آورده و در حقیقت سپر حفاظتی در جلوگیری از ورود کویر به فارس است.

در این راستا منطقه حفاظت شده بهرام گور با توجه به اقلیم و شرایط خاصی که دارد نقش مهم و حیاتی در جلوگیری از گسترش کویر ایفا می کند.

همچنین در فاصله ۱۰ کیلومتری نی ریز با خشکی دریاچه بختگانی روبه رو هستیم که این خشکی در شرایط اقلیمی منطقه تاثیر گذاشته و در صورت تغییر کاربری در منطقه بهرام گور شرایط بدتر می شود.

یکی از این خسارات باز شدن دروازه کویر و وصل شدن دشت مرودشت و کربال به کویر است در حالیکه این دشت قطب تولید کشاورزی در استان به شمار می رود و دارای آب و هوایی معتدل است.  در صورت تخریب منطقه بهرام گور شاهد تغییر اقلیم مناطق مذکور خواهیم بود که بعد از آن به هیچ قیمتی قابل جبران نیست.

منطقه حفاظت شده بهرام گور از لحاظ اقلیمی، چهار فصل بوده و این ظریفت می تواند برای حوزه اکوتوریسم مورد توجه قرار گیرد.

در این راستا می توان با استفاده از این ظرفیت ها هزاران شغل پایدار را ایجاد کرد که با زیست بوم منطقه سازگاری دارد زیرا بهره برداری و استخراج ظرفیت مشخصی دارد در صوریتکه با توجه به پتانسیل های منطقه می توان اشتغال بیشتری ایجاد کرد و باید سعی شود که با نگاه ویژه به منطقه بهرام گور، از تمام ظرفیت های منطقه در حوزه گردشگری استفاده کرد.

علمدار علمداری با اشاره به نقش مهم پوشش های گیاهی منطقه حفاظت شده بهرام گور در حفظ آب و خاک نیز بیان کرد: در این راستا با توجه به نقش مهم بهرام گور باید در برخی اظهار نظرها پیرامون بهره برداری معدن در منطقه تجدید نظر شود و موضوع با نگاه کارشناسانه مورد بررسی قرار گیرد.

هفته گذشته حسین صادق عابدین استاندار فارس در اظهاراتی عجیب گفت: “این ۳۰۰ گورخر مصیبتی برای مردم فارس شده اند، به محیط زیست اعلام کرده ایم مردم نی ریز حاضرند هر کدام یکی از این گورخرها را به خانه خود ببرد و از آن به خوبی محافظت کنند تا شما اجازه بهره برداری از این معدن را صادر کنید و جوانان نی ریزی از بیکاری نجات یابند.”

+5
0
  

3 دیدگاه

  1. آریان می‌گوید:

    وای ادم گریش میگیره هر چند بار که اظهارات این استاندار رو میبینه…
    اظهارات این ادم نه تنها توهین به کارشناس ها است بلکه با این حرف که مردم حاضرن گور خر به خانه خود ببرن توهین به مردم اون منطقه هم است ایشون که فرق حیوانات اهلی و وحشی رو نمیدونه فکر میکنه مردم هم مثله ایشون این فرق رو متوجه نمیشن
    امیدوارم با این استاندار به خاطر این اظهارات توهین امیز برخورد بشه و به جای این ادم یه شخص با لیاقت جایگزین کنن!
    دراخر از کارشناسان عزیز محیط زیست به خاطر گوش زدهای دلسوزانشون تشکر میکنم.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  2. نیما می‌گوید:

    کیه که به این حرفا گوش بده؟آدم با دیوار حرف بزنه بهتره … حتی با آوردن چنین شواهد محکمی دولت و این استاندار کار خودشونو میکنن …. احتمالا ملاقشون خرده به ته دیگ ….

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  3. مجتبی می‌گوید:

    اقای استان دار زحمت بکش شما برای ما مردم استان فارس تصمیم نکیر اکر شما خیلی راست میکن برین شهرهای جنوب استان فارس با هم دوست و برادر کن.اقای استان دار زحمت بکش شما برای حیات وحش ایران تصمیم نکیر که فکر کنم تا جند سال اینده همه حیات وحش استان فارس رو نابود خواهی کرد

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>