موافقت محیط زیست با اجرای طرح سالم سازی دریا در سواحل میانکاله / مدیر کل محیط زیست مازندران: امکان داشت مردم به صورت مختلط از دریا استفاده کنند!

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش خبرگزاری فارس، مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه طرح دریای میانکاله، طرح نو و جدیدی نیست، اظهار کرد: بومیان منطقه، اهالی روستاهای همجوار با میانکاله و مسافران، در سالیان متوالی جسته گریخته از آن استفاده می‌کردند اما مدیریتی بر آنها نبود.

هرمز محمودی‌ راد گفت: اولین  این بود که نجات غریق نداشتیم، دوم اینکه نیروی انتظامی در آنجا نبود و سومین نکته اینکه امکان داشت آنها به صورت مختلط بیایند و از دریا استفاده کنند.

مدیرکل محیط زیست مازندران در ادامه گفت: با توجه به ظرفیت‌های منطقه و هماهنگی‌های صورت گرفته، قرار شد با همکاری فرمانداری بهشهر یک طرحی مثل همه طرح‌های دریا در میانکاله اجرا شود.

محمودی‌ راد تصریح کرد: مقرر شد این طرح بدون هیچ سازه‌ای اعم از بتونی و فلزی، و همه چیز به صورت آلاچیق آن هم با سازه‌های مناسب با منطقه اجرا شود.

وی در ادامه گفت: همه دست‌ اندرکاران این طرح باید دست به دست هم بدهند تا هم منطقه، هم استان و هم کشور از آن بهره‌مند شوند.

مدیرکل محیط زیست مازندران درباره اینکه آیا طرح سالم‌سازی میانکاله مستمر است یا موقت پاسخ داد: طرح دریای میانکاله موقت است و روی این موضوع تاکید داریم، ضمن آنکه همه سازه‌ها متحرک‌اند، در فصل تابستان استفاده می‌شوند و در غیر تابستان جمع می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: سواحل پناهگاه حیات وحش میانکاله با حدود ۶۰ کیلومتر، طولانی‌ترین و بکر‌ترین ساحل مازندران است. در طول ساحل جنوب دریای خزر فقط همین مسافت ۶۰ کیلومتری از هرگونه توسعه شهری و آلودگی های قابل ملاحظه و تخریب و بهره‌برداری مفرط مصون مانده است.

تالاب بین‌المللی و پناهگاه حیات وحش میانکاله ذخیره‌گاه زیستکره ای با اهمیت‌ محسوب میگردد که علاوه بر پشتوانه ارزشمند تولید مثل بخش عظیمی از ماهیان خاویاری دریای خزر همه ساله پذیرای جمعیتی بالغ بر یک میلیون قطعه از بیش از یکصد گونه از انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی میباشد.

این منطقه در سال ۱۳۵۴ در زمره اولین تالاب‌هایی بوده که در فهرست کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است. همچنین به جهت نقش و کارکردی که به دلیل  ارزش‌های متنوع زیستی، تاریخی، اقتصادی و آموزشی، در سال ۱۳۵۵ به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره به کمیته برنامه انسان و کره مسکون یونسکو (MAB) معرفی و انتخاب گردید که با این اوصاف اهمیت منطقه به عنوان یک جایگاه ارزشمند بین‌المللی و کم‌نظیر بر هیچکس پوشیده نیست.

تاسیس پالایشگاه در نزدیکی پناهگاه، احداث جاده، شکار غیرمجاز و واگذاری قسمتی از جزیره آشوراده به طرح های گردشگری مهمترین تهدیدات این منطقه به شمار میرود.

مدتهاست فرمانداری شهرستان بهشهر بر ورود و استفاده تفریحی مردم از سواحل پناهگاه حیات وحش میانکاله اصرار دارد و اداره کل محیط زیست مازندران نیز مدیریت خود بر این زیست بوم ارزشمند را با فروش قبض در ورودی پناهگاه (۲۰۰۰ تومان در ازاء ورود هر خودرو)، حضور نجات غریق و جلوگیری از ورود افراد بصورت مختلط به دریا اعمال می کند.

+6
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>