معرفی گندم بریان بعنوان گرمترین نقطه کره زمین توسط ناسا

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: ماهواره AQUA ناسا در طرحی که طی پنج سال انجام شده است اقدام به بررسی دمای نقاط مختلف زمین نموده است که نتیجه این بررسی نشان می دهد گرمترین نقطه کره زمین منطقه ای در ایران به نام “گندم بریان” با دمای ۷۱ + درجه سانتی گراد بوده است.

پیش از این منطقه ای در صحرای لیبی و همچنین محدوده ای در دشت کالیفرنیا به عنوان گرمترین مناطق جهان با حداکثر دمای ۵۸ + درجه به ثبت جهانی رسیده اند. به همین دلیل در کتاب های ثبت رکورد و مقالات علمی نیز از این مناطق به عنوان گرمترین نقاط جهان نام برده می شوند و دلیل عدم نام نبردن از گندم بریان عدم ثبت جهانی این منطقه است. نکته قابل توجه اینکه سالانه هزاران نفر برای بازدید از گرمترین نقطه جهان به لیبی سفر می کنند اما در واقع گرمترین نقطه جهان که همان گندم بریان در ایران است همچنان بلاتکلیف مانده است.

وجه تسمیه نام این دشت جهنمی این است که در گذشته زمانیکه کاروان های حاوی گندم  از این منطقه که در مجاورت راه ابریشم قرار دارد گذر می کردند، گندم هایشان به دلیل شدت گرما خود به خود برشته می شده است.

نقشه ماهواره ای گندم بریان:

 

به گزارش خبرگزاری مهر، منطقه جهنمی گندم بریان به یکی از گرمترین مناطق زمین شهرت یافته است اما متاسفانه تاکنون اقدامی در راستای ثبت رسمی دمای این منطقه از سوی دستگاه های مربوطه انجام نشده است و در حقیقت دمای این منطقه تاکنون به وسیله مسئولان محلی، گردشگران و برخی از گروه های تحقیقاتی دانشگاهی ثبت شده است.

ثبت دمای این محدوده بیابانی در حاشیه کویر لوت و تنها در چند کیلومتری شهر شهداد که آخرین شهر کویر لوت از ناحیه جنوبی است به وسیله گروه های غیر رسمی و غیر قابل استناد از لحاظ علمی و مطالعاتی انجام شده بود اما در آخرین لیستی که ناسا پس از بررسی ماهواره هایش منتشر کرده است، در کویر لوت محدوده استان کرمان و منطقه “گندم بریان” و یا همان “دشت سوخته” رسما دمای ۷۱ درجه را ثبت کرده است و در صدر لیست گرمترین نقاط کره زمین قرار گرفته است.

این درحالی است که تاکنون هیچ اقدامی در راستای ثبت ملی این منطقه صورت نگرفته است و گردشگری در این منطقه که می تواند رونق بین المللی داشته باشد در زیر پرده ای از هراس گردشگران برای حضور در گندم بریان به صورت موردی و مقطعی صورت می گیرد.

وجود پیشت اسکی، ارتفاعات سیرچ، آبگرم جوشان، دره زیبای سیرچ، شهر تاریخی شهداد، شهر کوتوله ها و به ویژه شهر طبیعی و زیبای کلوت های کویر که به عنوان یکی از عجایب گردشگری کرمان شهرت یافته است درکنار این منطقه می تواند روزگاری پر رونقی را در گردشگری استان کرمان ایجاد کند.

دشت سوخته در مساحتی معادل ۴۸۰ کیلومترمربع و در شرق رودخانه شور قرار گرفته و با مرکز جمعتی تنها ۸۰ کیلومتر فاصله دارد.

مطالعات نشان می دهد در این منطقه به دلیل شدت گرمای هوا کاملا خالی از حیات است و حتی باکتری ها نیز نمی توانند در آن رشد کنند.

در فصل تابستان که دمای گندم بریان به ۷۱ درجه می رسد حضور در روز در این منطقه غیر ممکن است و تنها در زمستان و اوایل بهار می توان از این دشت بازدید کرد.

برخی از افراد و مسئولان محلی می گویند که در برخی روزهای سال حتی دمای ۹۰ + درجه را در این دشت ثبت کرده اند.

در حالی گندم بریان رسما توسط ناسا نیز گرمترین نقطه زمین نام گرفته است، برخی افراد از وجود منطقه ای گرمتر در میانه کویر لوت خبر می دهند اما هیچ گاه حتی نامی از این منطقه برده نشده و دمایی نیز در خصوص این منطقه نه ثبت و نه اعلام شده است و تنها ثبت جهانی گندم بریان را با تاخیر مواجه کرده است.

نکته قابل توجه این است که باز هم متاسفانه دانشگاهها و مراکز علمی داخلی به خصوص بخش زمین شناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان در این خصوص سکوت کرده و هیچ اقدامی انجام نداده است.

لینک مطلب در وب سایت ناسا

+6
0
  

3 دیدگاه

  1. نگار می‌گوید:

    چی کار کنیم ایران خودمونه دیگه . از این طرف سرما از اون طرف گرما . از شمال دریا و بارون ازجنوبم باز دریا ولی گرمای خرما پزون . به خاطر همینه که بهش میگن جهانی در یک مرز .
    تورو خدا قدرشو بدونیم و اینقدر به محیط زیستش ظلم نکنیم .

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

  2. امیر می‌گوید:

    ما که الحمد لله نیازی به توریست و در آمدش نداریم.فردا می خوان پاشن بیان اینجا پول خرج کنن و دردسر درست کنن.همون بهتر که ثبت نشن اینجور چیزا

    داغ Thumb up 6 Thumb down 10

  3. امید می‌گوید:

    اینجور چیزها باید دنج و دست نخورده باقی بمونن

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>