روسیه تشنه پلنگ های کمیاب ایرانی / سرمایه های ملی نباید از کشور خارج شوند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: معاون وزیر محیط زیست روسیه روز پنجشنبه در مراسم امضای پروتکل الحاقی به کنوانسیون دریای خزر گفت: اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست که ایران و روسیه از جهت اعمال نظر نفوذی بر روی آن ندارند، این اقدام را تایید کرده و با مذاکراتی که بین ایران و روسیه انجام شده ببرهای سیبری به ایران وارد می شوند. تمام اقدامات لازم از طرف روسیه انجام شده و بر روی حیوانات منتخب آزمایشات پزشکی لازم را انجام داده‌ایم. (البته در این گزارش به نحو زیرکانه ای هیچ اشاره ای به خروج پلنگ در ازاء تحویل ببرها به ایران نشده است)

نیکلای پوپوف افزود: البته برای تسریع پروسه منتظر نظر این اتحادیه نماندیم و اقدامات لازم را انجام داده و مدارک مورد نیاز را ارائه کرده‌ایم و پس از آنکه تصمیمات اتحادیه ابلاغ شود، فورا تبادل صورت خواهد گرفت.

محمد جواد محمدی زاده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این طرح شکست نخورده است، طرح مربوط به احیای زیستگاه ببر ایرانی و ورود این حیوان از روسیه به ایران را صرفا اقدام تحقیقاتی دانست.

وی با اشاره به اینکه ببرهایی که از روسیه وارد شدند مریض نبودند افزود: دلیل بیماری این حیوانات بی مبالاتی باغ وحش تهران بود که باعث شد یکی از ببرها از دست برود.

……………………………………………ببر سبیری وارداتی در باغ وحش ارم

محمدی زاده تاکید کرد: اگرچه باغ وحش باید در مقابل این رفتار پاسخگو باشد اما اصل پروژه که با طرف روسی به اجرا درآمده است نه تنها اشکالی نداشته بلکه یک اقدام مناسب و عملی است.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: کمتر کسی است که از سرنوشت ببرهای سیبری این پروژه بی اطلاع باشد. ببرهایی که قرار بود پس از یک ماه اقامت در باغ وحش تهران به میانکاله منتقل شوند تا نسل منقرض شده ببر مازندران را احیا کنند! ببر هایی که پس ماه ها خوردن گوشت الاغ های پیر و مریض به بیماری مشمشه مبتلا شدند، ببر نر تلف شد و ببر ماده نیز که ابتلا به مشمشه و لزوم معدوم سازی آن توسط سازمان دامپزشکی تایید شده در قرنطینه ای نامعلوم بسر می برد.

اما ظاهرا کشور روسیه به شدت تشنه دریافت پلنگ های وحشی و جوان ایرانی و تحویل ببرهای دست آموز باغ وحشی به کشور ماست.

………………………………..کارشناس روس در حال انتقال پلنگ ایرانی به روسیه

پیش از این هم رئیس سازمان جفاطت محیط زیست اعلام کرده بود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، ببرهای روسی تا قبل از تابستان سال ۹۲ وارد کشور می شوند و طرف روسی هم آمادگی این کار را دارد و سازمان محیط زیست اصرار دارد این جابه جایی تا قبل از تابستان ۹۲ انجام شود و طرف روسی هم اعلام کرده است حتما تا قبل از تابستان این کار انجام می شود.

البته منظور از پیش از شروع تابستان ۱۳۹۲ انجام تبادل پیش از اتمام دوره دولت فعلی و سرکار آمدن دولت جدید است. زیرا بعید به نظر می رسد دولت و ریاست بعدی سازمان حفاظت محیط زیست با خروج ۲ تا ۴ قلاده پلنگ ارزشمند از کشور در مقابل دریافت ببرهای پیر و باغ وحشی موافقت کنند!

پیش از این نیز نمایندگان مردم و اعضا فراکسیون محیط زیست مجلس مخالفت صریح خود با اجرای این پروژه را اعلام و خروج گونه های ارزشمند جانوری از کشور بدون مصوبه مجلس را غیر قانونی دانستند.

اسفند ماه ۱۳۹۱ موید حسینی صدر سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی در مورد تبادل ببر و پلنگ با کشور روسیه گفت: خروج گونه های جانوری و گیاهی ارزشمند از کشور بدون مصوبه مجلس شورای اسلامی امکانپذیر نبوده و غیر قانونی است و لازم است که سازمان محیط زیست برای تبادل گونه‌های نادر جانوری به عنوان اموال و دارایی‌هایی کشور مجوز لازم را از مجلس شورای اسلامی اخذ کند. همچنین تا این لحظه در مورد بررسی و تصویب طرح تبادل ببر و پلنگ، درخواستی به فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس ارسال نشده است.

همچنین کمال‌الدین پیرموذن عضو فراکسیون محیط‌ زیست مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه گونه‌های نادر جانوری و گیاهی سرمایه‌های ملی هستند نباید بدون نظر مجلس از کشور خارج شوند. وی گفت: دو پلنگ در فاز نخست این تبادل در زمان پوتین بدون نظر مجلس از کشور خارج شدند که البته این تبادل برای محیط‌ زیست ایران شکست سختی در پی داشت.


……………………………..بازدید پوتین از پلنگ های ایرانی پس از انتقال به روسیه

موج گسترده مخالفت های کارشناسان محیط زیست و اعضای فراکسیون محیط‌ زیست مجلس، واکنش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست را نیز به همراه داشت. وی در گفتگویی با خبرگزاری مهر گفت: برخی سعی کردند مبادله ببر و پلنگ را سیاسی کنند. ایران در مورد گونه پلنگ یکی از غنی ترین کشورهای جهان و احتمالا غنی ترین کشور در دنیا است. چه اشکال دارد دو قلاده پلنگ بدهیم و دو قلاده ببر که نداریم بگیریم؟

البته اشکال این موضوع بارها توضیح داده شده است که با توجه به در معرض انقراض بودن ببر سیبری در طبیعت، قطعا کشور روسیه جهت تبادل ببر و پلنگ با ایران هیچ ببری را از طبیعت زنده گیری نخواهد کرد و جهت این انتقال از ببرهای دست آموز و باغ وحشی استفاده خواهد کرد.

همچنین با توجه به وضعیت نامناسب پلنگ در کشور قطعا خروج حتی یک قلاده پلنگ از طبیعت کشور لطمه جبران ناپذیری بر آینده مبهم این گربه سان ارزشمند خواهد بود.

حیوانات باغ وحشی  هیچ ارزشی از نظر احیای نسل یک گونه جانوری نداشته و امکان رهاسازی آنها در طبیعت وجود ندارد، علاوه بر آن هزاران ببر سیبری در سیرک ها و باغ وحش های کشورهای گوناگون وجود دارند، بنابراین برای ورود ببر سیبری به کشور نیازی به تحویل پلنگ به روسیه نیست و سازمان محیط زیست می تواند هر تعداد ببر سیبری که بخواهد از این باغ وحش ها خریداری کرد.

به نظر می رسد اصرار سازمان حفاظت محیط زیست به این تبادل با وجود تمامی مخالفت های کارشناسان و نماینگان مجلس به دلیل فشار روسیه برای گرفتن پلنگ های ارزشمند ایرانی است.

…………………………………………..پارک نگهداری ببرهای سیبری در چین

اساسا سازمان محیط زیست تمایلی به خرید ببر ندارد چرا که در واقع این پروژه از ابتدا به منظور احیای نسل پلنگ قفقاز در روسیه کلید خورده و نه احیای نسل ببر مازندران و صرفا جهت انحراف افکار عمومی و جلوگیری از اعتراض طرفداران محیط زیست در کشور دو ببر دست آموز نیز به ایران تحویل گردید.

روسیه در سال آیندۀ میلای (۲۰۱۴) میزبان المپیک زمستانی سوچی است که پلنگ به عنوان نماد این رقابت‌ها مشخص شده است.

اما این بار بعید به نظر می رسد دوستداران و کارشناسان محیط زیست و نمایندگان مردم در فراکسیون محیط زیست مجلس اجازه تقدیم گونه کمیاب و ارزشمند پلنگ ایرانی به عنوان سرمایه‌ ملی کشور به روسیه را بدهند.

+9
-3
  

8 دیدگاه

  1. امیر می‌گوید:

    سریع هم می خوان تموم کنن کارو.چرا تو چیزای دیگه اینقدر سریع نیستین؟نکنه این کار منفعتی واسه کسی داره که اینقدر عجله دارن؟

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 2

  2. آریان می‌گوید:

    امیدوارم مجلس به هر شکل که شده جلوی این ماجرا رو بگیره چراکه کارشناس ها مخالف این قضیه هستند و تجربه نشون داده که هر وقت به توصیه های کارشناسان محیط زیست اهمیت داده نشده,محیط زیست و حیات وحش ضربه های جبران ناپذیری تحمل کردند.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  3. محسن می‌گوید:

    ای کاش کشور دوست و برادر روسیه پروژه یوز آسیایی رو هم شروع کنه شاید از ترس روسای مهربون نسل یوز هم نجات پیدا کنه:(

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 5

  4. ساسان + می‌گوید:

    من به شخصه اصلا دوست ندارم صحنه ای مشابه عکس پنجم رو در کشورم و آنهم در میانکاله ببینم…

    این دوستانی که فکر میکنند این گونه ها از ایران خارج بشه خیلی خوب میشه!!!!
    چرا اینقدر خود کم بینیم؟؟؟
    اگه یوز آسیایی میتونست جایی دیگه ای به صورت طبیعی به بقا ادامه بده که میداد ، نیازی به کمک های یوزدوستانه ما نداشت!
    (و در ایرانم علی رغم جفای بسیار به دو گونه ببر و شیر ایرانی امروزه محیط طبیعی مناسب زندگی شیر ایرانی و یا ببر نمونده که این موجودات بخواهند زندگی کنند…)
    اگر شیر ایرانیم تو هند مونده به صورت طبیعی مونده نه اینکه که مثلا ناصرالدین شاه به اونا هدید داده باشه – بلکه علاوه بر زیستگاه نسبتا مناسب , مدیریت هندی ها در گجرات باعث شده این گونه امروزه به تعداد قابل قبولی در این کشور زندگی کنند.
    در مورد پلنگ هم همینطوره و در مورد خرس سیاه آسیایی , گوزن زرد ایرانی و گاندو و ده ها گونه ایرانی دیگه هم به همینصورته…
    هدف بایــــد حفظ زیستگاه طبیعی این گونه ها باشه تا بتونند به صورت طبیعی و در زیستگاه اصلیشون زندگی کنند نه اینکه بخواهند تو محوطه محصور و فنس کشی شده تکثیر بشن و انوقت تازه به یک محیطی که تقریبا واجد شرایطه معرفی بشن تا آیا بتونند زندگی کنند یا خیر ! حالا چه میخواهد ایران باشه چه روسیه یا هند و ….
    شاید خیلی ها فکر کنند ایران جمعیت پلنگش غنیست و “چه اشکال دارد دو قلاده پلنگ بدهیم ” اشکال دقیقا اینه که اگه این سلطان کوهستان خدایی نکرده وسیله ای برای سرگرمی و خود شیرینی پیش دوست و همسایه (!) و ادامه حیاتش به هر دلیل به خطر بیوفته , جمعیت تمامی گونه ها به خطر میوفته و نابود میشه!
    پارسال دو تا دادند , امسال چهار تا , سال بعد هشت تا و …

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  5. مجتبی می‌گوید:

    دریای خزر رو که دادین به کشورهای حاشیه این دریاچه بخاطر اینکه روسیه این رو خواسته بود، حالا هم پلنگ ایرانی رو میخوای بدی، یکی نیست به این حکومتی ها بگه اصلا به شما چه برای حیات وحش ایران تصمیم میگیرد. تا حالا هر چی تصمیم گرفتین غیر از نابود کردن حیات وحش چیزی دیگه به همراه نداشته. این کار رو میکنن که فردا که از ریاست امدن پایین یکی باشه که بهشون بگه یک کاری برای ما انجام دادی. شما که میخواین با حکومت روسیه دوست بشین چیکار به پلنگ ایرانی دارید. اگر ببر میخواین برید توی باغ وحش هر چی ببر میخواین بهتون میدن.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  6. مسعود می‌گوید:

    بر خلاف نظرهلا خیلی ها وضعیت پلنگ تو ایران خوبه متاسفانه شکارش زیاده احیای ببر مازندران ارزوی دیرینه من وهمهی مازندرانیهاست این هویت ملی ماست نمیدونم چرا هیچکس این قضیه رو از این ور نمیبینه اگه بشه که میشه با شبیه سازی ببر مازندران احیا بشه این کار عالیه حالا مجلس ما تو این موارد زرنگ میشه چی تو این مملکت رو حسابه که این باشه اقایون مجلسی شما اگه مرد بودین بودجه رو زودتر تصویب میکردین یک بنده خدا تو رادیو میگفت این بودجه تا به نقاط سردسیر یرسه فصل سرد سال شروع میشه ودیگه نمیشه کار اجرایی کرد این یعنی خیانت حالا دو تا پلنگ برن هالی دی بده اینجا تاکسیدرمی میشن وپوستشون فروش میره اونجا نماد مسابقات میشن چهار تا مستند ازشون تهیه میشه مهمتر از خطر انقراض نجات پیدا میکنن این اقایونی که دم از محیط زیست میزنن اگه چهار تا ببر سیبری درست و درمون هم گیرشون می اومد باز هم یه انتقادی داشتن حرف من اینه که هیچکس به فکر احیای ببر و شیر نبوده و نخواهد بود حالا این اقدام تبلیغاتی یا هر چیز دیگه میتونه ببر و شیر رو به ایران بیاره احیا کنه این بده نمیدونم قضاوت با شما

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  7. sam می‌گوید:

    با سلام حفظ و نگهداری واحیای جنگل های ایران باید محو اصلی دولت باشد همین طور احیای تالاب ها و حیات وحش منحصر به فرد ایران. تا گونه ها منقرض نشده و جنگل ها خشک نشده یا نابود نشده یه فکر جامع در این خصوص کنید با تشکر از شما

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  8. sam می‌گوید:

    باید به فکر تکثیر وپرورش طعمه این حیوانات وحشی هم باشیم واحیای زیستگاههای آنها توسط متخصصین باتشکر

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>