تصویربرداری از گونه های نادر جانوری در خواف / گزارش تصویری اختصاصی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: عرصه های طبیعی شهرستان خواف از بکرترین و غنی ترین زیستگاهای کشور به لحاظ تنوع گونه های گیاهی و جانوری به شمار می روند.

این مناطق بدلیل دشتی بودن و همچنین گذر رودشور و وجود تالاب مژن آباد دارای دو اقلیم متفاوت “گرم و خشک” و “گرم و مرطوب” می باشند.

۱- اقلیم گرم و مرطوب: در محل احداث بند خاکی واقع بر بستر رودخانه کالشور مژن آباد در این شهرستان به لحاظ ایجاد یک آبندان مصنوعی بر بستر رودخانه دائم کالشور و برخورداری از پوشش گیاهی گز و نی زیستگاه با ارزشی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر آبزی به شمار می رود. (لینک مرتبط)

۲- اقلیم گرم و خشک: وجود عرصه های بیابانی بکر و بلامعارض در این اقلیم و جنگل دست کاشت گونه تاغ زرد در سال ۱۳۴۲ از پتانسیل های مناسب این منطقه به شمار میروند.

هفته گذشته در جریان پایش دو روزه عرصه های بیابانی خواف در جوار منطقه حفاظت شده سیرخون، محیط بانان موفق به مشاهده مستقیم و تصویربرداری از گونه های شاخص جانوری از جلمه آهو، هوبره، چاخ لق، کرکس کوچک، آگامای سروزغی خاکستری، آگامای سروزغی مخطط، آگامای استپ، ۱۰ قطعه زاغ بور و تخم گذاری لاک پشت مهمیزدار افغانی شدند.

آهو

آگامای استپ

زاغ بور

کرکس کوچک

آگامای سروزغی مخطط

هوبره

لاک پشت مهمیزدار افغانی

لاک پشت مهمیزدار افغانی

 

+278
-1
  

3 دیدگاه

  1. آریان می‌گوید:

    ممنون
    تشکر از محیط بانان عزیز.

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 1

  2. محیط بان می‌گوید:

    جالب بود

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  3. saba می‌گوید:

    مطالب خیلی جذابی بود !!! از همه ی محیط بانان خوبتون متشکریم:)

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>