زنده گیری نوزادان حیوانات وحشی پدیده ای شوم در فصل زادوولد حیات وحش

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: زنده گیری نوزادان حیوانات وحشی پدیده ای شوم است که هر سال با شروع بهار و آغاز فصل زاد و ولد حیات وحش رواج می یابد. در این زمان از سال شکارچیان با بی رحمی نوزادان تازه متولد شده حیوانات وحشی را که توانایی چندانی در فرار ندارند تعقیب و زنده گیری می کنند.

به دلیل عدم نیاز به اسلحه و داشتن مهارتی خاص، بسیاری از چوپانان، افراد محلی و متخلفینی که سلاح در اختیار ندارند به راحتی به زنده گیری نوزادان حیات وحش می پردازند و همچنین با توجه به اینکه صدای شلیک گلوله ایجاد نمی شود و عدم آگاهی محیط بانان از حضور شکارچی در منطقه، این دسته از متخلفین به ندرت دستگیر می شوند.

…………………………..جیران و جیزان بزغاله های وحشی کشف شده در رامهرمز

همچنین در این فصل در صورت شلیک به حیوانات ماده، بچه های کوچک آنها فرار نمی کنند، در کنار لاشه مادر خود می ایستند و به راحتی توسط شکارچیان اسیر می شوند.

زنده گیری نوزادان حیوانات وحشی لطمات جبران ناپذیری به طبیعت وارد می کند زیرا علاوه بر حذف یک گونه جانوری از طبیعت که سال ها می تواند زادآوری داشته و در ادامه نسل موثر باشد، در بسیاری از موارد در صورت زنده گیری بچه ها، عدم توانایی حیوان ماده در شیردهی موجب عفونت پستان پر از شیر در مادر و در نتیجه مرگ حیوان ماده می شود.

نوزادان زنده گیری شده حیوانات وحشی حتی در صورت کشف و بازپسگیری از شکارچیان به دلیل تغذیه دستی، انس با انسان و عدم آموزش مهارت های لازم جهت زندگی در طبیعت، قابلیت بازگشت به عرصه های طبیعی را ندارند و به ناچار می بایست ادامه زندگی خود در اسارت بسر ببرند.

هنوز چند روزی از شروع فصل زادآوری حیات وحش در کشور نگذشته است که کشف یک توله خرس زنده گیری شده از منزل شخصی یک متخلف در چهارمحال و بختیاری، دستگیری شکارچیان حامل دو بزغاله وحشی در شهرستان رامهرمز و کشف یک راس بره میش وحشی در اسفراین در کمتر از یک هفته زنگ خطری بزرگ را برای نوزادان تازه متولد حیات وحش در گوشه و کنار کشور به صدا درآورده است.

…………………………….زاگرس، توله خرس کشف شده در چهارمحال و بختیاری

این کشفیات را به بسیاری از موارد کشف نشده زنده گیری که اگر نگوییم هزاران برابر حداقل صدها برابر موارد کشف شده می باشد اضافه نمایید تا عمق فاجعه را دریابید.

بطور حتم میزان نامناسب جرائم صید و شکار و کمبود امکانات و نیروهای حفاظتی جهت کنترل عرصه های طبیعی در کنار ضعف مشهود فرهنگسازی در زمینه اهمیت حفظ گونه های جانوری در کشور مهمترین دلایل بروز چنین پدیده تلخی است.

……………………………………..بره میش کشف شده در شهرستان اسفراین

افزایش گشت و کنترل نیروهای یگان محیط زیست در زیستگاه ها، ایجاد پست های موقت و حضور شبانه روزی ماموران در مناطق تا زمانی که نوزادان حیوانات وحشی توانایی جسمی لازم را بدست آورند اقدامی موثر و ضروری در جهت کاهش وقوع پدیده زنده گیری است.

+5
-3
  

3 دیدگاه

  1. آریان می‌گوید:

    تا نباشد چوب تر فرمان نبرد گاو و خر.
    وقتی یک ادمی این کارو انجام میده فاقد فرهنگه و فرهنگ سازی برای اونا یعنی گریه کردن بر سر قبری که مرده نداره
    فرهنگ سازی برای کسایی که تا به حال این کارو انجام ندادند و با فرهنگ سازی باعث میشه هرگز به این جنایت دست نزنند
    کسایی که این کار رو انجام میدن بایدبه شدت باهاشون برخورد بشه تا دیگران که تو این کارن دیگه جرات دست اندازی به حیات وحش رو نداشته باشن.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 2

  2. مجتبی می‌گوید:

    وقتی یک رئیس میگه نباید جریمه ها افزایش پیدا کنه باید منتظر این گونه دزدی ها از حیات وحش بود. تا وقتی که کار رو به کاربلد ندن هیج چیزی درست نمیشه

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  3. ALI می‌گوید:

    اخه جریمه چه فایده ای داره باید ترین برخورد رو باهاشون بشه …اینقدر سنگ دل هستند که به بچه های کوچولوی این حیوانات هم رحم نمیکنند

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>