اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) فهرست قرمز اکوسیستم‌ها را منتشر می کند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت   از تعیین یک استاندارد جدید جهانی تحت عنوان فهرست قرمز اکوسیستم‌های IUCN با هدف ارزیابی خطرات زیست‌محیطی به شیوه‌ای دقیق‌تر و کاربردی‌تر خبر داد.

به گزارش ایسنا، دولت‌ها، صنایع و جوامع محلی با در اختیار داشتن اطلاعات موجود در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) می‌توانند برای مدیریت پایدار محیط زیست و زیستگاه‌های گوناگون تصمیم‌های هوشمندانه و مناسب‌تری بگیرند و سرمایه‌گذاری‌های دقیق‌تر و موثرتری در این زمینه انجام دهند.

با توجه به اطلاعات بسیار مفید و کاربردی در فهرست قرمز گونه‌ها، این بار این اتحادیه قصد دارد که فهرست مشابهی را نیز برای اکوسیستم‌های در معرض خطر منتشر نماید.

«دیوید کیث»، سرپرست تیم تحقیقاتی این اتحادیه که نتایج مطالعه‌اش در نشریه تخصصی «پلوس‌وان» ‌منتشر شده در‌این‌باره می‌گوید: برای نخستین بار از استاندارد جدید «ارزیابی خطرات زیست‌محیطی برای اکوسیستم‌ها» که در تمام نقاط جهان از جمله خشکی‌ها، آب‌های شیرین و اقیانوس‌ها کاربرد خواهد داشت، استفاده می‌کنیم.

وی افزود: هدف ما از این اقدام، ارزیابی دقیق وضعیت تمامی اکوسیستم‌های جهان تا سال ۲۰۲۵ میلادی است. همچنین در این راستا IUCN نیز همزمان به ارزیابی‌های خود از مناطق وسیع جغرافیایی مانند قاره‌ها و اقیانوس‌ها ادامه خواهد داد.

معرفی استاندارد جدید «ارزیابی خطرات زیست‌محیطی برای اکوسیستم‌ها» به عنوان یکی از اصلی‌ترین یافته های مهم علمی برای ارائه گزارش‌های منسجم درباره محیط زیست است که از فهرست قرمز گونه‌های در معرض تهدید IUCN‌ الگوبرداری شده است.

فهرست قرمز اکوسیستم‌های IUCN‌ شامل مجموعه‌ای از اکوسیستم‌های آسیب‌پذیر، در معرض خطر و یا به شدت در معرض نابودی خواهد بود.

بعلاوه پیش‌بینی می‌شود که فهرست قرمز اکوسیستم‌های IUCN به یک منبع قابل اتکا برای اقتصاددانان، جامعه کشاورزان و مقامات ملی و محلی تبدیل شود و به این گروه‌ها امکان دهد که با استفاده از آن و ارزیابی دقیق‌تر، منابع محدود را بهتر مدیریت کنند.

اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت قصد دارد تا پیش از سال ۲۰۲۵ میلادی و با حمایت کشورهای دیگر، نسبت به تهیه ارزیابی جامع از وضعیت حفاظت از محیط زیست در خشکی‌ها،‌ آب‌های شیرین، اقیانوس‌ها و اکوسیستم‌های دریایی و زیرزمینی در جهان اقدام نماید.

0
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>