تولد حداقل ۷۵ یوزپلنگ طی یک دهه گذشته در ایران

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: بررسی های اخیر نشان می دهد که از سال ۱۳۸۰ تاکنون، حداقل ۷۵ یوزپلنگ در مناطق مختلف ایران به دنیا آمده اند که از ۳۲ خانواده مختلف بوده اند.

به بیان دیگر، حداقل هر سال بطور متوسط ۶ تا ۷ توله یوزپلنگ در ایران به دنیا آمده اند. البته لازم به ذکر است که قطعا میزان زادآوری واقعی یوزها بیشتر از این تعداد می باشد زیرا این آمار صرفا برمبنای مشاهده مستقیم و تصاویر بدست آمده می باشد، اما تعداد یوزهای بیشتری هستند که حضورشان مستند نشده است.

……………………………………تصویر: توله یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران

نکته قابل توجه آنست که ذخیره گاه زیست کره توران به تنهایی حدود ۳۰ درصد از مشاهده توله یوزپلنگ ها را به خود اختصاص داده است.

به گزارش انجمن یوزپلنگ ایرانی، مطالعات در شرق آفریقا نشان داده که از هر ۲۰ توله یوزپلنگی که در طبیعت به دنیا می آید، تنها یکی به سن ۱۸ ماهگی که زمان جدایی از مادر است، می رسد. با این حال بررسی ها در ایران مبین آنست که میزان بقای توله ها از آفریقا بیشتر است و درصد بالاتری از توله ها به سن بلوغ می رسند.

…………………………………….تصویر: توله یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران

تولد این تعداد یوز در مناطق مختلف در سرتاسر کشور نوید دهنده آنست که در صورتیکه شرایط زیستگاهی مناسبی برای این گونه برقرار شود، افزایش جمعیت یوز در کشور قابل انتظار خواهد بود.

…………………………………….تصویر: توله یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران

زادآوری یکی از مهمترین جنبه های پویایی جمعیت جانوران به شمار رفته و پایش آن به صورت دقیق می تواند اطلاعات ارزشمندی درخصوص روند جمعیتی گونه ها در اختیار کارشناسان و مدیران قرار دهد، از همین رو از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری، همزمان با پایان زمان زایمان یوزها در ایران، بخشهای مهم بیشتر مناطق حفاظت شده زیستگاه یوز در ایران توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی، پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و ادارات کل حفاظت محیط زیست استان های یزد، خراسان شمالی، سمنان، خراسان جنوبی و کرمان، مجهز به دوربین های تله ای شده اند تا پس از اجرای فاز نخست برنامه پایش جمعیت یوزپلنگ در ایران که طی دو سال گذشته صورت گرفت و نتایج آن در روزهای پایانی سال گذشته منتشر شد، بتوان برآورد مناسبی از میزان زادآوری یوزپلنگ در مناطق مختلف کشور بدست آورد.

+10
0
  

2 دیدگاه

  1. آریان می‌گوید:

    خدا کنه اون بلایی که سر اون سه تا توله عکس دومی اوردند دیگه تکرار نشه
    اگه انسان جان یوزها رو به خطر نندازه قطعا تا چندساله دیگه جمعیت یوز تو ایران خیلی افزایش پیدا میکنه
    به امید ان روز…

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>