نجات گورکن گرفتار در تله سیمی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به دنبال ارسال گزارش مردمی مبنی بر به دام افتادن یک حیوان وحشی در تله سیمی در منطقه تسیه بخش خمام، نیروهای یگان حفاظت محیط زیست گیلان در محل حاضر شده و با یک قلاده رودک (گورکن) مواجه شدند که به دلیل تقلا برایی رهایی از تله سیمیی به شدت آسیب دیده بود.

به دلیل خوی تهاجمی گورکن ها، پس از انجام عملیات بیهوشی بر روی جانور مفتول تله سیمی که به شدت به دور کمر گورکن پیچیده شده بود باز و زخمهای ایجاد شده با استفاده از مواد ضد عفونی کننده پاکسازی شد.

این گورکن پس از به هوش آمدن به مدت سه روز در اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان تحت مراقبتهای ویژه و تغذیه دستی قرار گرفت و پس از بهبودی نسبی در جنگل های منطقه دوستلات رهاسازی گردید.

تله های سیمی که بسیار محکم هستند معمولا بوسیله کشاورزان جهت به دام انداختن خوک و جلوگیری از ورود آنها به مزارع کارگذاشته می شوند که به غیر از خوک موجب گرفتار شدن و آسیب جدی به انواع مختلف حیوانات می شوند. قطع شدن دست یک قلاده پلنگ در استان گلستان و مرگ یک پلنگ دیگر در منطقه سیاهکل لاهیجان در اثر گرفتار شدن در تله های سیمی در سال جاری، مواردی از این دست هستند.

گورکن ها (Meles Linnaeus) از اعضا خانواده راسوها هستند که وزنشان گاه تا ۳۴ کیلوگرم می رسد. کوچکترین گونه این خانواده نیز راسو می باشد.

برخی از گونه های این خانواده مانند سمور به راحتی از درخت بالا می روند و برخی مانند شنگ در آب زندگی می کنند. اغلب افراد این خانواده یک جفت غده توسعه یافته در ناحیه  مخرجی دارند که تولید بوی آزار دهنده نموده و به عنوان وسیله دفاعی از آن استفاده می کنند.

از خانواده راسوها، رودک ها زندگی زیر زمینی داشته و عمدتا شبگرد هستند. تبحر این گونه در لانه سازی بی نظیر است به طوریکه رودک ها لانه ای به قطر حدود یک متر در عمق دو تا سه متری خاک ساخته و برای آن چند راه خروجی به طول تقریبی ۱۰ متر ایجاد می نمایند. این راهروها علاوه بر ایجاد امکان فرار از دست مهاجمین کارکرد تهویه ای نیز برای لانه مرکزی دارند.

رودک حیوان پرجراتی است و در مقابل حمله حیوانات پرقدرتی مانند پلنگ از خود دفاع نموده و با استفاده از دندان ها و فک قوی خود در بدن مهاجمین زخم های عمیقی ایجاد می نماید. از ۸ گونه خانواده راسوها ۴ گونه راسو، سمور سنگی، شنگ و رودک در استان گیلان یافت می شوند.

+46
-3
  

3 دیدگاه

  1. جالب بود خسته نباشید به تمام محیط بانان استان گیلان

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 0

  2. حسین می‌گوید:

    ارزوس سلامتی برا همکاران عزیز تر از گل استان گیلان

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  3. سعید می‌گوید:

    همچون همیشه دست مریزاد به محیط بانان عزیز

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>