زنده گیری و رهاسازی یک توله کاراکال در ارتفاعات منطقه حفاظت شده کبیرکوه

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: براساس گزارش پاسگاه محیط بانی زرین آباد، مبنی بر دریافت یک توله کاراکال از عشایر منطقه حفاظت شده کبیر کوه، بلافاصله گروهی از کارشناسان اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام به محل اعزام و پس از اقدامات لازم، توله کاراکال در زیستگاه اولیه خود رهاسازی شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان ایلام گفت: این برای دومین بار است که در استان ایلام توله کاراکال در ارتفاعات بیش از ۲۳۰۰ متری و کوهستانی منطقه حفاظت شده کبیر کوه مشاهده و مستند می گردد.

غلامحسین کاظمی با اشاره به نصب دوربین­ های تله ­ای در زیستگاه مختلف استان ایلام افزود: کاراکال گونه ­ای است که معمولا در زیستگاه تپه ماهور و استپی زندگی می کند، از سال ۱۳۹۱ تاکنون ۴ رکورد از این گونه توسط گروه مطالعاتی گربه سانان اداره کل ایلام به ثبت رسیده است که تنها یک مورد در زیستگاه دشتی و تپه ماهور منطقه حفاظت شده کولک بوده مابقی مشاهدات در زیستگاه های کوهستانی و ارتفاعات بیشتر از ۲۰۰۰ متر ثبت شده است.

وی خاطرنشان ساخت: در استان ایلام تاکنون حضور ۴ گونه از گربه سانان شامل پلنگ ایرانی، گربه جنگلی، کاراکال و گربه وحشی با استفاده از دوربین های تله ای مستند گردیده است.

کاراکال از گربه سانان کمیاب و در معرض انقراض کشور به شمار می رود که کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. در برخی مناطق این جانور به دلیل نزدیک شدن به سکونتگاه های انسانی و حمله به دام های اهلی توسط افراد محلی و سگ های گله ازبین برده می شود.

شکار غیرمجاز پرندگان به خصوص کبک به عنوان یکی از مهمترین طعمه های کاراکال، تخریب زیستگاه و وجود دام اهلی در مناطق تهدیدی جدی برای حیات این گونه محسوب می گردد.

+30
0
  

2 دیدگاه

  1. Miad می‌گوید:

    Ahsant be ashayere eilam ba in farhange balaei ke daran.midoonan gorbe sanan baraye damhaye oona khatar nak hastan AMA be tabiat va hayate vahsh ehteram mizaran va manafe’eh shakhsishoon ro be manafe’eh melli tarjih nemidan.ama shekarchi haye be zaher motemadden va omdatan shahri bedoone hich rahmo morovati,Che Dar fasle zado valad,Che heivane nar,Che made Che abestan,Che……..dast be koshtare goonehaye Nader baraye erza eh khooye heivanishoon mizanan

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>