منشأ ۸۰ درصد آلودگی های زیست محیطی تهران تصمیمات دولت است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: سرهنگ سید هادی هاشمی رئیس سابق پلیس راهور تهران در گفت و گو با خبرگزاری مهر گفت: از سال ۷۶ وجود آزبست به کشور ممنوع شد اما دولت وقت، ۱۰ سال برای اجرایی شدن این قانون به کارخانه ها مهلت داد یعنی از سال ۸۶ ورود هر گونه آزبست به کشور ممنوع بود، اما در سال ۸۸، ۷۷۰ هزار تن آزبست از کشور مالزی که خودش یک گرم آزبست استفاده نمی کند، به ایران وارد شد. تحقیقات نشان می دهد در هوای پایتخت ۳۰۰ برابر شهرهای اطراف آزبست وجود دارد.

سرهنگ هاشمی اظهار داشت: منشأ ۸۰ درصد آلودگی های زیست محیطی تهران تصمیمات دولت است و قوانینی که توسط دولت ابلاغ اما نسبت به اجرای آن بی توجهی می شود. آیا دولت نمی داند این قوانین گذاشته شده یا برایش اهمیتی ندارد که این قوانین اجرایی شود.

یک تفکر ضد انسانی کنیستر را از خودرو ها حذف کرد:

سرهنگ هاشمی با انتقاد از حذف قطعه کنیستر از خودروهای شرکت ایران خودرو که توسط یکی از کارشناسان این کارخانه پیشنهاد داده شد، یادآور شد: یک تفکر ضد انسانی سبب شد از سال ۸۲ تا ۸۴ تولیدات ایران خودرو فاقد کنیستر باشد، در یک نگاه تنها صرفه اقتصادی در نظر گرفته شده بود و به آلودگی هوا و انسان هایی که در اثر این آلودگی ها جان خود را از دست می دهند، توجهی نشده بود.

آلاینده بنزن و آزبست در پایتخت بسیار خطرناک است. در سال ۸۸ توسط یکی از دانشگاه های علوم پزشکی تحقیقی برای نیروهای پلیس انجام شد که نشان می داد در ریه های نیروهای پلیس چهار برابر هوای اطرافشان آزبست وجود دارد.

مشخص نیست بر اساس کدام معیارهای کارشناسی معاینه فنی خودروهای نوشماره، پنج ساله شده است:

رئیس پلیس سابق راهور تهران با بیان اینکه حمل و نقل عمومی یکپارچه باید توسعه یابد، تصریح کرد: حمل و نقل عمومی باید به گونه ای باشد که تمامی سفرهای قابل برنامه ریزی شهروندان توسط این ناوگان انجام شود و استفاده از خودروهای شخصی، اقتصادی نباشد.

وی اصلاح قوانین و مقررات را راهکار دیگری برای کاهش آلودگی هوا دانست و بیان کرد: بسیاری از خودروها در همان سال اول نیاز به معاینه فنی دارند و مشخص نیست بر اساس کدام معیارهای کارشناسی معاینه فنی خودروهای نوشماره، پنج ساله شده است. این قانون باید اصلاح شود.

متاسفانه در حال حاضر جنبه سیاسی مدیران به جنبه تخصصی آنها می چربد:

سرهنگ هاشمی با بیان اینکه باید فضای شهر را به محیطی مطلوب برای زندگی بدل کرد تا شهروندان نسبت به آن حس تعلق خاطر پیدا کنند، گفت: اگر اعضای شورای شهر نگاهی تخصصی و حرفه ای به موضوعات شهری داشته باشند نه سیاسی، می توان محیط شهری مطلوب تری برای شهروندان بوجود آورد. متاسفانه در حال حاضر جنبه سیاسی مدیران به جنبه تخصصی آنها می چربد.

وی با بیان اینکه شورای شهر با سیاست گذاری های صحیح می تواند از اسکان مردم در حاشیه های پایتخت و زاغه نشینی مقابله کند، افزود: متاسفانه شرایط زیست نامطلوب را در تمامی سطح پایتخت می توانیم ببینیم. زاغه نشینی در زیر پل مدیریت یا حتی در نقاط شمالی شهر دیده می شود. می توان با سیاستگذاری های صحیح این معضلات را رفع کرد و عدالت اجتماعی و دفاع از حقوق مردم را در دستور کار خود قرار داد.

خودروهای فاقد معاینه فنی ۲۵۰ برابر سایر خودروها بیشتر آلودگی تولید می کنند:

وی ادامه داد: پارک حاشیه ای خیابان ها استرداد تردد ۲۸۰ هزار وسیله نقلیه را از ما گرفته اند برای همین است که در زمان های تلاقی سفرها ما با پیک ترافیک مواجه می شویم، زیرا اگر دو میلیون وسیله نقلیه را هم منزل خواب تصور کنیم معابر ما ۳٫۷ برابر ظرفیت خود خودرو تحمل می کنند که این یعنی بحران. به همین دلیل است که ما با افزایش مصرف سوخت، افزایش استهلاک، افزایش آلودگی زیست محیطی، برهم خوردن الگوهای نظم، افزایش نگرانی‌ها و استرس، قانون گریزی، پرخاشگری و ضایعات جانی و مالی روبرو هستیم.

سرهنگ هاشمی با اشاره به اینکه چهار پنجم خودروهای در حال تردد پایتخت فاقد کاتالیست هستند، گفت: اگر یک خودرو گازهای خروجی اش از اگزوز توسط کاتالیست مدیریت شود، یک صدم سایر خودروها هوا را آلوده می کند. در حال حاضر کاتالیست به سختی در بازار پیدا می‌شود که در صورت یافت شدن بسیار قیمت بالایی دارد.

سرهنگ هاشمی به عدم توجه شهروندان به بحث معاینه فنی اشاره کرد و افزود: تنها ۱۰ درصد خودروهای پایتخت برگه معاینه فنی دارند و آمارها نشان داده خودروهای فاقد معاینه فنی ۲۵۰ برابر سایر خودروها بیشتر آلودگی تولید می کنند. حال تصور کنید از ۲ میلیون خودروی در حال تردد ۵۰۰ هزار خودرو فاقد کاتالیست و یک میلیون و هزار ۵۰۰ خودرو فاقد معاینه فنی است که ۲۵۰ برابر بیشتر از سایر خودروها گازهای آلاینده تولید می کنند، این یعنی بیش از ۳۰ میلیون برابر هوای تهران آلوده می شود و این یعنی خطر و بحران که باید برای آن فکری کنیم.

در تهران تنها برای ۸۲۶ هزار ماشین فضا وجود دارد:

در شهر تهران ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع بستر عبور خودرویی وجود دارد. این مقدار منهای کوچه ها، پیاده روها و رفروژهای وسط معابر است. همچنین ۶ میلیون متر مربع فضای پارکینگ عمومی داریم که این مقدار نیز بدون محاسبه فضاها روی پارک حاشیه خیابان است. یک ماشین برای آنکه با سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت در تهران حرکت کند نیاز به ۴۹ متر مربع فضا دارد در نتیجه در تهران تنها برای ۸۲۶ هزار ماشین فضا وجود دارد و این در مقایسه با ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو، یعنی بسیاری از خودروهای ما امکان تردد در فضای شهر را ندارند.

 

0
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>