حذف اعتبار مهار مهار گرد و غبار از بودجه ۹۲ کل کشور

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست گفت: با حذف اعتبار گرد و غبار و ریزگرد از محل مازاد درآمد نفتی، اعتباری برای مهار این پدیده‌های مخرب وجود ندارد و از نمایندگان مجلس انتظار میرود با جبران این نقیصه زمینه را برای کاهش بحران‌های زیست محیطی فراهم آورند.

به گزارش فارس محمد نوری امیری با بیان اینکه در سال ۹۲ نیز تلاش کردیم برای محیط زیست از محل مازاد درآمد نفتی اعتباری در نظر گرفته شود، اظهار داشت: کاهش چشمگیر اعتبارات زیست محیطی سازمان و سایر دستگاه هایی دخیل، و حذف اعتبار مهار ریزگردها در سال ۱۳۹۲ سبب میشود که عملا امکان مدیریت این پدیده در سال ۱۳۹۲ ممکن نگردد.

به گفته وی، به ازای هر یکصد کیلومتر از طول مرزهای کشور حداقل بایستی حدود ۵۰ میلیون دلار هزینه شود تا از شدت ورود ریزگردهای عربی به کشورمان جلوگیری نماییم. تجهیزات و فناوری های نوین مورد استفاده، امکان مهار ۳۰ تا ۷۰ درصدی ریزگردها را دارند اما نتایج زمانی کامل میشود که در کریدورهای ورودی ریزگردها، تجهیزات به طور کامل نصب گردند.

نوری امیری تصریح کرد: این امر مستلزم اختصاص اعتبار کافی در حدود ۵۰۰ میلیون دلار در سال است که طی یک فرآیند ۳ ساله، ریزگردهای ورودی از کشورهای عربی منطقه به کشورمان مهار گردند.

سرپرست معاونت توسعه، مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست افزود: ما با توجه به فعل و انفعالات منطقه‌ای و پیش‌بنی تشدید ریزگردها در سال‌های پیش‌رو، نگران وضعیت سلامت مردم بویژه در استانهای مرزی هستیم.

نوری امیری با بیان اینکه برای مهار ریزگرد و گرد و غبار بایستی اقدامات اساسی و پایه‌ای نمود، تأکید کرد: این فرآیندهای عملیاتی که آغاز شده و نتایج اولیه آن در ۲ ماهه گذشته امیدوار کننده بوده است، به هیچ عنوان نبایستی متوقف شود و از مجلس محترم و نمایندگان فهیم مردم انتظار میرود در مجال کوتاه باقیمانده با تصویب مواد الحاقی از محل مازاد درآمد نفتی ۹۲ و یا ماده ۱۲ قانون مدیریت بحران کشور، به جبران این نقیصه بزرگ برآیند و زمینه را برای کاهش بحران‌های زیست محیطی در سال ۹۲ فراهم آورند.

0
0
  

3 دیدگاه

  1. غلامرضا می‌گوید:

    مگه درامد نفتی هم مونده که بخواد مازادی داشته باشه!!!بعدشم مگه تو سال های گذشته چه مدیریتی رو این ریزگرد ها میشد؟!!!!

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

    • ثمین می‌گوید:

      هیچ مدیریتی درسالهای گذشته نبوده تازه امکانات پزشکی و ابتدایی ترین داروها در مهار اثر بیماری زای این آلودگی ها ازجمله پنی سیلین هم شدیدا کاهش و کمیاب شده .

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  2. ثمین می‌گوید:

    وقتی که اختلاس های میلیاردی … میشود آیا جایی هم برای فکر کردن به سلامت مردم هم باقی میماند؟ من با تمام وجود نگران سلامتی فرزندانمان هستم که اثرات این ریزگردها (که شامل انواع ویروسها و باکتری ها نیز میشود ) هستم .اثراتش را روی ریه و عروق قلبی هموطنان عزیزمان در ۲_۳ سال آینده خواهیم دید. افسوس که اصلا فکر کردن به موضوع سلامتی روحی و جسمی ملت هیچ جایی در برنامه های آقایان ندارد

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>