شعار روز جهانی اقیانوس ها: باهم توان حفاظت از اقیانوس‌ها را داریم

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: امروز هشتم ژوئن برابر با ۱۸ خرداد مصادف با «روز جهانی اقیانوس‌ها» است که از سوی سازمان ملل متحد با هدف حفاظت از این منابع گرانبها و نجات اقیانوس‌ها از خطر آلودگی و تخریب نامگذاری شده است.

به گزارش ایسنا، برای روز جهانی اقیانوس‌ها در سال جاری میلادی (۲۰۱۳) شعار «باهم توان حفاظت از اقیانوس‌ها را داریم» انتخاب شده است.

در واقع باید هر روز را به نوعی روز اقیانوس‌ها بدانیم چون با مشاهده اخبار روزانه درباره موضوعات مربوط به مشکلات اقیانوس‌ها به اهمیت توجه بیشتر به این اکوسیستم‌ ارزشمند واقف می‌شویم.

شنیدن اخبار روزانه‌ای همچون بروز حادثه در هنگام حفاری‌های نفتی و نشت نفت در اقیانوس‌ها، تصادف کشتی‌ها و نفتکش‌ها،‌ وجود دزدان دریایی در آب‌های مختلف جهان، مسائل امنیتی در پی بازگشایی مسیرهای اقیانوس قطب شمال، افول صنعت ماهیگیری در اقتصاد جهانی، سرازیر شدن زباله‌های پلاستیکی به اقیانوس آرام و مشکلاتی از این دست، حمایت همه جانبه بشر را از اقیانوس‌ها طلب می‌کند.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که اکوسیستم اقیانوس‌ها، صخره‌های مرجانی و گیاهان دریایی به شدت در حال نابودی است و بشر به شکل فزاینده‌ای در حال صید آبزیان از اقیانوس‌ها است و برای جایگزین شدن این منابع زمان بسیاری طول می‌کشد.

به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، بسیاری از اوقات به راحتی فراموش می‌کنیم که ما ساکن قسمت کوچکی از این کره خاکی هستیم ولی باید بدانیم خشکی‌هایی که اکنون روی آنها زندگی می‌کنیم تنها ۳۰ درصد از کل کره زمین هستند و باقی سطح این سیاره را اقیانوس‌ها تشکیل می‌دهند. از اینها گذشته اقیانوس‌ها اکسیژن روزانه برای تنفس ما را فراهم کرده و به تعدیل دمای هوا کمک می‌کنند. اقیانوس‌ها همچنین منبع اصلی تغذیه ۳٫۵ میلیارد نفر بر روی زمین هستند.

بزرگداشت بیست و یکمین سالروز جهانی اقیانوس‌ها در سال ۲۰۱۳ با هدف حفاظت از اکوسیستم‌های دریایی زمین در مقابل تهدیدهای روزافزون گرامی داشته می‌شود تهدیدهایی که از سال گذشته تاکنون شدت بیشتری یافته‌اند.

موسسه حفاظت از دریاها و اقیانوس‌ها در گزارش اخیر خود از فعالیت‌های کم‌رنگ در امر حفاظت از اکوسیستم آبی و رشد صید بی‌رویه در اقیانوس ها به شدت انتقاد کرده و تاکید دارد که ادامه این روند و کاهش شمار ماهیان آزاد و اسیدی شدن محیط اقیانوس‌ها مناطق بسیاری را تهدید می‌کند.

+4
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>