۸ میلیارد تن نمک در انتظار خلق فاجعه زیست محیطی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: دریاچه‌ ارومیه با همه زیبایی‌، با همه ارزش ها و با همه نعمت‌هایش در حال نابودی است، این نابودی یعنی نابودی سه درصد از خاک ایران و تاریخ هیچ‌گاه ما را نخواهد بخشید.

۱۹ سال از زمان آغاز کاهش ارتفاع آب دریاچه ارومیه می‌گذرد، اینک کارشناسان معتقدند چنانچه دریاچه ارومیه خشک شود، منطقه تبدیل به بیابانی به وسعت ۵۷۰ هزار هکتار با ۸ میلیارد تن نمک می‌شود که با وزش نخستین بادها به جای شن یا رس، این نمک است که در هوا منتشر شده و موجب تخریب محیط زیست می‌شود، تخریبی که بدون شک از مرزهای کشور خواهد گذشت و در خوش بینانه‌ترین شرایط کشورهای همسایه را نیز در شرایط بحران زیست محیطی گرفتار خواهد کرد.

فاجعه انسانی در راه است فراتر از بحران چند سال اخیر که گونه‌های گیاهی و جانوری دریاچه را با مشکل روبه‌رو کرده است، بسیاری از کارشناسان این نکته را متذکر شده‌اند که با خشکی تدریجی، دریاچه ارومیه به شوره‌زاری با ۸ میلیارد تن نمک تبدیل می‌شود که زیست‌بوم منطقه و حتی حیات انسانی را از بین خواهد برد و در نهایت منجر به مهاجرت‌های ناخواسته و از بین رفتن بخش مهمی از کشتزارهای اطراف می‌شود.

هشدار نسبت به ۱۰ برابر شدن اثرات مخرب خشک شدن دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری فارس، علی علیلو نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باتوجه به نمک‌های انباشته شده حاصل از خشک شدن دریاچه، با کوچک‌ترین نسیم و باد به سوی مزارع و درختان رفته و رشد و تولیدات آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی در زمینه تغییر الگوی کشت و اثرات آن در کشاورزی و اقتصاد کشاورزان گفت: تغییر الگوی کشت می‌تواند زمینه بروز اثرات مخرب در حوزه دریاچه ارومیه بر کشاورزی را کاهش داده و در عین حال اقتصاد کشاورزان را تا حدودی تامین کند.

علیلو این تاثیرگذاری را منوط به کار کارشناسی دانست و گفت: این تغییر الگوی کشت باید مبتنی بر کار کارشناسی و شناسایی محصولات متناسب با محیط این دریاچه چه در سطوح کشاورزی و چه در عرصه باغی باشد.

این نماینده مجلس نهم در عین حال تاکید کرد: تغییر الگوی کشت امروزه در دنیا امری متداول برای افزایش راندمان تولید در کشاورزی و متناسب سازی تولیدات این عرصه با نیاز، تقاضای بازار و مهمتر از همه اقتصاد است.

وی این امر را گزینه‌ای مناسب برای ارتقاء از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن همراه با اصلاح الگوی کشت دانست و گفت: جهاد کشاورزی باید با برنامه‌ای کارشناسی نه تنها در حوزه دریاچه ارومیه بلکه در سایر مناطق نسبت به تغییر و اصلاح الگوی کشت اقدام کند.

تبدیل ۲۰۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ۷ شهرستان آذربایجان شرقی به شوره‌زار

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: حفظ کشاورزی حوزه دریاچه ارومیه باتغییر الگوی کشت امکان‌پذیر است.

مسعود محمدیان افزود: جلوگیری از کشت محصولاتی با نیاز آبی زیاد و کشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم در حاشیه دریاچه ارومیه، از مهمترین راهکارهای جلوگیری از فاجعه زیستی و تداوم تولید در بخش کشاورزی بشمار می‌آید.

وی با بیان اینکه برای مقابله با بحران خشک شدن دریاچه ارومیه، افزایش سطوح کشت در پیرامون حوزه آبریز این دریاچه متوقف شده است گفت: با کشت محصولاتی که نیاز آبی کمی دارند ضمن تداوم تولید، از بروز خطرات زیست محیطی جلوگیری می شود.

محمدیان با اشاره به اینکه کشت پسته و زعفران، گلرنگ و کلزا در راستای تغییر الگوی کشت درحاشیه این دریاچه افزایش یافته است افزود: توسعه آبیاری تحت فشار، پوشش انهار و احداث کانال‌های آبیاری در کنار تغییر الگوی کشت در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به شوری بیش ازحد آب چاه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: درصورت تشدید این وضعیت ۲۰۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی حاشیه این دریاچه در ۷ شهرستان استان آذربایجان شرقی به شوره زار تبدیل شده و قابلیت تولید را به صورت کامل از دست می دهد.

وی با بیان اینکه الگوی کشت حاشیه دریاچه ارومیه باید تغییر کند افزود: تغییر الگوی کشت در حاشیه دریاچه ارومیه امکانپذیر است و کشاورزان منطقه نیز به این اقدام راضی هستند، بنابراین بایستی محصولاتی همچون گلرنگ و کلزا جایگزین محصولات زراعی و پسته جایگزین برخی محصولات باغی شود.

توسعه کشت پسته راهکاری مناسب جهت اصلاح الگوی کشت در حاشیه دریاچه ارومیه

مدیر باغبانی وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از توسعه کشت پسته به عنوان راهکاری مناسب برای اصلاح الگوی کشت درحاشیه دریاچه ارومیه تاکید کرد.

سعداله اسکندری گفت: با هدف جلوگیری هرچه بیشتر از وقوع فاجعه زیست محیطی در شهرستان‌های حاشیه این دریاچه و حمایت مستقیم از بهره‌برداران بخش کشاورزی در این منطقه، توسعه کشت پسته به‌ عنوان راهکاری مناسب برای اصلاح الگوی کشت با توسعه گونه‌های باغی با نیاز آبی کمتر در حاشیه دریاچه ارومیه، مورد توجه برنامه‌ریزان سازمان قرار داشته و توسط این مدیریت در فاز اجرایی قرار گرفته است.

وی افزود: سطوح زیر کشت پسته در سطح باغ‌های آذربایجان شرقی، ۲۹۳ هکتار بوده که از این میان، ۱۲۵ هکتار آن را باغ‌های بارور تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه متوسط تولید محصول پسته در هکتار، ۸۰۰ کیلوگرم بوده و میزان تولید سالانه آن از مرز ۱۰۰ تن فراتر می‌رود افزود: پتانسیل تولید پسته در هر هکتار تا دو و نیم تن است و در سال‌های آینده با افزایش سن درختان، متوسط تولید به حدود ۱۷۰۰ کیلوگرم در هکتار خواهد رسید.

سعداله اسکندری با اشاره به اینکه ۳۰ هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه در این استان قابلیت کشت پسته را دارد، ادامه داد: پسته، گیاهی متحمل به خشکی و کم‌آبی بوده و درخت آن بعد از خرما، متحمل‌ترین درخت در برابر شوری است و شهرستان‌های جلفا، شبستر، آذرشهر، اسکو و مناطق یکانات، یامچی و کشکسرای شهرستان مرند و بسیاری از اراضی حاشیه شرق دریاچه ارومیه به لحاظ شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیای مناطق مستعدی برای احداث باغ‌های پسته است.

نیاز ۳٫۱ میلیارد مترمکعبی آب برای احیای دریاچه ارومیه/ تبخیر سالانه یک میلیارد مترمکعب آب دریاچه ارومیه

بیوک رئیسی مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی اظهار داشت: نیاز اکولوژیکی دریاچه ارومیه سالانه ۳٫۱ میلیارد مترمکعب آب است ولی سالانه یک میلیارد مترمکعب آب این دریاچه تبخیر می‌شود.

وی تصریح کرد: ۲۷۰ میلیون مترمکعب از حوزه آبریز آذربایجان‌شرقی، ۱٫۸ میلیارد مترمکعب از حوزه‌ آبریز آذربایجان‌غربی و ۹۴۰ میلیون مترمکعب آب از حوزه آبریز استان کردستان باید با مدیریت مصرف به دریاچه ارومیه ریخته شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی، ۶۶ درصد تغییر اقلیم، ۲۵ درصد توسعه بخش کشاورزی و ۹ درصد احداث سازه‌های هیدرولیکی را از عوامل پسروی دریاچه ارومیه اعلام کرد.

رئیسی، حجم آب دریاچه ارومیه را در حال حاضر ۱۳ میلیارد مترمعکب و تراز آبی آن را ۱۲۷۱ متر اعلام کرد و گفت: سالانه نزدیک یک میلیارد مترمکعب آب دریاچه ارومیه تبخیر می‌شود، با برنامه‌های انجام شده تنها توانستیم جلوی تبخیر آب را گرفته و نگذاریم دریاچه ارومیه بیش از این بحرانی شود.

وی تصریح کرد: حجم موجود آب در این دریاچه ۱۳ میلیارد و ۲۹۰ میلیون مترمکعب است‎ که برای رسیدن به حجم اکولوژیکی، به ۱۱ میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد‎.

وی تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل کاهش بیش از حد آب دریاچه ارومیه میزان شوری آب این تالاب به ۴۰۰ گرم در لیتر رسیده است.

رئیسی، میانگین نمک در آب دریاچه ارومیه را در شرایط عادی بین ۱۸۰ تا ۲۲۰ گرم در لیتر عنوان کرد و افزود: در حال حاضر وضعیت شوری آب دریاچه ارومیه به فوق اشباع که بیش از ۳۵۰ تا ۴۰۰ گرم در هر لیتر است، رسیده که این امر حیات آرتمیا یه عنوان تنها موجود زنده‌ این زیست بوم را با تهدید جدی مواجه کرده است.

هم‌اکنون این ماییم که باید تصمیم بگیریم، نگاه به آینده، نجات دریاچه ارومیه، بستن چاه های عمیق، رعایت حقابه دریاچه و اقدامات دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد یا این‌ که همین شرایط را ادامه دهیم و بگذاریم رافت و مهربانی طبیعت به قهری بدل شود که دیگر به سادگی نتوان آن را مدیریت کرد.

+8
0
  

1 دیدگاه

  1. امیر می‌گوید:

    فقط حرف -هی حرف حرف حرف-کار هیچی.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>