تخلف دولت در انتزاع ۸۰۰ هکتار از اراضی پناهگاه حیات‌وحش کلاه قاضی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس، با تاکید بر تخلف دولت در جدا کردن ۸۰۰ هکتار از اراضی پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی در استان اصفهان و الحاق آن به شهر جدید بهارستان، تصریح کرد: گزارش این تخلف در کمیسیون اصل نود آماده و برای قرائت در صحن علنی، تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است.

مصطفی افضلی‌فرد در گفت ‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، گفت: بر خلاف قانون، ۸۰۰ هکتار از اراضی پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی در استان اصفهان با مهر تایید دفتر هیات دولت برای الحاق به شهر جدید بهارستان در اصفهان منتزع شده است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، افزود: تصمیم‌گیری در مورد اینگونه زمین‌ها باید در شورای عالی حفاظت از محیط زیست اتخاذ شود ولی این اختیار بر خلاف قانون با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست در دولت داده شده و آنها چنین تصمیمی را اتخاذ کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ترکیب و اختیارات این کمیسیون در دولت متفاوت از شورای عالی حفاظت از محیط زیست است، ادامه داد: این اقدام، موجب نادیده گرفتن قوانین و بروز مشکلات عدیده در خصوص سوء استفاده از اراضی دولتی شده و موید جبران ناپذیر بودن برخی اشتباهات ساختاری است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: کمیسیون اصل نود در این مورد از سازمان بازرسی استعلام کرده، این سازمان نیز تصاویر مصوبات شورای عالی حفاظت از محیط زیست را از دبیر هیات دولت دریافت کرده و تخلفات دولت در این خصوص محرز است.

وی با اشاره به اینکه پاسخ دولت به استعلام کمیسیون اصل نود مجلس به‌ هیچ‌ وجه قانع کننده نبود، گفت: طبق قانون، رییس و اعضای شورای عالی حفاظت از محیط زیست و حدود اختیارات آن معلوم است و تصمیمات اتخاذ شده، لازم‌الاجرا و واجد وجه قانونی است. بنابراین توضیحات دولت در خصوص انتزاع اراضی پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی برای الحاق به شهر جدید بهارستان، رافع ایرادات قانونی مطروحه نیست.

سخنگوی کمیسیون اصل نود در مجلس نهم، افزود: حتی اگر برخی از اعضای شورای عالی حفاظت از محیط زیست در یکی از کمیسیون‌های دولت عضویت داشته باشند، تصمیمات کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت قانونا نمی‌تواند جایگزین تصمیم شورای عالی محیط زیست باشد.

ضمن آنکه علیرغم مکاتبات مکرر، ندادن تصویر صورت‌ جلسات شورای عالی حفاظت از محیط زیست، نشان‌دهنده این واقعیت تلخ است که تشریفات قانونی یادشده در دولت رعایت نمی‌شود.

به گفته افضلی‌فرد، گزارش نهایی این پرونده در کمیسیون اصل نود تهیه و برای قرائت در صحن علنی مجلس، تقدیم هیات رئیسه شده است.

+1
-11
  

4 دیدگاه

  1. امید می‌گوید:

    چه عجب این همه ما گفتیم افتادن به جان این مناطق و دارن اونا رو رو تکه تکه میکنن ولی دوستان زیادی تو نظراتشون خطاب به من میگفتن هیچ جا چنین اتفاقی نمیفته و حالا دیدید یه قسمتی از پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی داره به شهر تبدیل میشه و فقط این مقدار از بین نمیره بلکه تا کیلومترها اطراف اون خالی از وجود حیات وحش میشه(مناطق دیگه که امروزه به این بلا دچارند عبارتند از پارک ملی خجیر در تهران و بمو در شیراز). بهتره کمی واقع گرا باشیم و به حرفهای کارشناسان مبنی بر ساخت و ساز به عنوان بلای جان امروز محیط زیست احترام بزاریم و باید با تلاش هممون جلوی این ساخت و سازها رو بگیریم .آقای امیر تو یکی از نظراتشون گفته بودند که ساخت و ساز همه جا لازمه ولی مشکل ما شکاره حتی قانونیش و ما هر وقت جلوی شکار رو بگیریم اون وقت دیگه مشکلی نخواهیم داشت اما اگه ما بیایم و فقط فرهنگ سازی کنیم و چند تا شکارچی بگیریم و از این مصیبت اصلی غافل بشیم دیگه چیزی از این مناطق باقی میمونه که بخوایم ازش محافظت کنیم؟

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

    • امیر می‌گوید:

      عزیزم من لال بشم اگه بگم کسی بره تو یه همچین بهشتی همچین غلطی بکنه.من گفتم توسعه برای هر کشوری لازمه.منظورم با رعایت ضوابطه.من با خیلی از این جاده سازیا و ساخت وساز ها و …. مخالفم.ما تو این مملکت برق برای روستای کم جمعیت کشیدیم که هزینه کابلش از کل املاک اون روستا بیشتر بوده.

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  2. محسن می‌گوید:

    مگه جا قحطیه که دارن مناطق تحت حفاظت و این ثروت ملی رو به تاراج میبرن این همه جا برای ایجاد شهرها وجود داره حتما باید تو پارک ملی گلستان و جنگل ابر و سایر مناطق مشابه جاده و ویلا و شهرک بسازن. متاسفانه محیط زیست شده ابزار دست یه عده که به عنوان ملک شخصی دارن ازش استفاده میکنن و هر وقت دلشون خواست یه تیکش رو میکنن و چیزی توش میسازند و محیط بانها شدن نگهبان این املاک نه پاسدار ثروت ملی ما مردم

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  3. مجتبی می‌گوید:

    این حالا قطره در دریا بزرگه اگر برید توی کل ایران رو بگردین ادم گریش میگیره که این همه اراضی محبط زیست رو نابود کردن. این دولت اینقدر تخلف کرده که با پرداخت فقط ۶۰ میلیون اجازه حفر چاه در جنوب میده.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>