ثبت زادآوری موفق پرنده شکاری بحری برای سومین سال متوالی در پارک ملی دنا

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: برای سومین سال متوالی زادآوری موفق پرنده شکاری بحری (Barbary Falcon) در پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا به ثبت رسید.

بحری از پرندگان شکاری حمایت شده و در معرض انقراض به شمار می رود که جمعیت بسیار اندکی در ایران دارد و به همین دلیل به ندرت دیده می شود. این پرنده شکاری زیبا مورد توجه و علاقه شیوخ عرب بوده و توسط افراد سودجو به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق می شود. علاقه شدید قوش بازان به بحری، نسل این پرنده زیبا را در آستانه نابودی قرار داده است.

………………..تصویر ثبت شده از ۳ جوجه بحری در درون آشیانه در منطقه حفاظت شده دنا

این پرنده شکاری ۳۲ تا ۴۵ سانتی متر طول دارد و دارای تاج قرمز، زیر بال روشن، خال هایی در ناحیه شکم و سبیل های گرد قهوه ای می باشد. بحری در نواحی کوهستانی خشک و باز، مناطق نیمه بیابانی و صخره ها بسر برده و در شکاف صخره های پرتگاهی آشیانه می سازد.

بحری در هر سال ۵-۳ تخم قرمز روشن می گذارد که جوجه ها بعد از ۳۲-۳۰ روز از تخم بیرون می آیند و حدود ۳۹-۳۲ روز بعد لانه را ترک می کنند. بحری اکثرا از پرندگان تغذیه می کند و توانایی شکار پرندگان سریع السیری مانند بادخورک را دارد.

………………………….تصویر ثبت شده از پرنده شکاری بحری در منطقه حفاظت شده دنا

در سه سال اخیر، مطالعه کاملی بر روی رژیم غذایی (جمع آوری باقیمانده غذایی و تصویر برداری) و تولید مثل این پرنده در پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا صورت گرفته است. با توجه به جمعیت پایین بحری در جهان و نیز نایاب بودن محل زادآوری و علاقه شدید قوش بازان به این پرنده، لازم است که از مکان زادآوری این پرنده ارزشمند، تحت حفاظت کامل قرار گیرد.

در حال حاضر جریمه نقدی صید و شکار غیر مجاز هر بهله پرنده شکاری بحری معادل ۲۰۰ میلیون ریال است که بعد از یوزپلنگ آسیایی بالاترین میزان جریمه در میان گونه های جانوری را به خود اختصاص داده است.

+32
0
  

7 دیدگاه

  1. ali reza می‌گوید:

    اگر این جریمه به تومان بود خیلی بهتر بود…

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 0

  2. امیر می‌گوید:

    آفرین

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 2

  3. سعید هاشمی می‌گوید:

    این عربای … این پرنده رو ۶۰ میلیون تومن میخرن
    اونوقت همه اش ۲۰ میلیون تومن جریمه داره گرفتنش؟

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 14

    • امیر می‌گوید:

      من عرب نیستم ولی متاسفم که شما این لقب زشتو در مورد انسانها به کار میبرید.من در خوزستان برادران و خواهران عرب بسیاری دارم که بسیار زیاد خود را ایرانی تر و مقید تر از من می دانند.از مسوولین پایگاه خبری به جد خواهش می کنم این سخن نژاد پرستانه را سریعا پاک کنند.

      داغ Thumb up 20 Thumb down 18

  4. ر-رضاپور می‌گوید:

    واقعا جای شکر دارد و خسته نباشید به نیروهای حفاظت محیط زیست و خدا کند مسئولین بیشتر بفکر محیط زیست باشند.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  5. مجتبی می‌گوید:

    توی شارجه امارات اینقدر از این پرنده ها و آهوی ایرانی به فروش میرسه ولی هیچ مسئولی از ایران حاضر نیستن قانونی بزارن که قاچاقچیان جرات نکنند که این پرنده به این با ارزشی رو به کشورهای عربی صادر کنند

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>